Cultura

El Departament de Cultura compra una taula inèdita de Lluís Borrassà

El Departament de Cultura compra una taula inèdita de Lluís Borrassà

query_builder   27 febrer 2020 17:47

event_note Nota de premsa

El Departament de Cultura compra una taula inèdita de Lluís Borrassà

  • Ha estat adquirida en subhasta, exercint el dret de tempteig, per un import de 75.000 euros
  • Representa la Professió de Sant Pere Màrtir i prové del Retaule de Santa Marta, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir de la capella de Santa Marta de la Catedral de Barcelona
  • L'estat de conservació de la taula és bo, malgrat l'impacte del pas del temps i les restauracions realitzades
Borrassa

El Departament de Cultura, a través de la Direcció General del Patrimoni Cultural, ha comprat una taula del pintor Lluís Borrassà per un import de 75.000 euros. La taula, que representa la Professió de Sant Pere Màrtir i prové del Retaule de Santa Marta, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir de la capella de Santa Marta de la Catedral de Barcelona, ha estat adquirida a través de subhasta, exercint el dret de tempteig, a la Sala de Ventas de Barcelona (lot 565).

Després que tècnics especialistes del Museu Nacional d’Art de Catalunya examinessin detingudament l’obra, es va confirmar que es tractava d’una peça inèdita de la darrera etapa del prolífic taller de Lluís Borrassà. L'estat de la pintura, la seva notable qualitat artística, i el fet que provingui de la catedral de Barcelona i s’atribueixi a un dels pintors més destacats del gòtic català, han estat arguments determinants per adquirir-la. Així, la peça passa a formar part de la Col·lecció Nacional de la Generalitat de Catalunya, i serà dipositada al Museu Nacional d’Art de Catalunya, on actualment hi ha poca representació d’aquest artista gironí. Un cop s’hagin realitzat els tràmits del tempteig i la peça es pugui recollir, s’exposarà immediatament al Museu Nacional d’Art de Catalunya.

L'escena representada, la Professió de Sant Pere Màrtir, combina dues accions simultànies, succeïdes en dos espais diferenciats: l'interior d'una església gòtica i el seu exterior. A dins, Sant Pere Màrtir rep l'hàbit de l'orde dominicana: està agenollat i té les mans juntes, du nimbe i vesteix la túnica i l'escapulari blanc dels dominics. Un membre de l'orde efectua la vestició i li col·loca la capa negra davant la mirada d'un grup de frares predicadors, un dels quals subjecta un llibre on es reconeix un fragment de l'himne Veni, Creator Spiritus. A l'exterior espera per entrar un grup format per quatre homes armats, i un d'ells toca el picaporta. Aquesta seqüència té lloc sota un magnifica portada gòtica de timpà floronat, presidida per una rosassa amb traceries.

L’única literatura científica que existeix sobre aquesta peça és l'informe realitzat per Alberto Velasco el gener d’aquest any i en el que s’estableix l’autoria, la iconografia i la procedència. L’estil pictòric ha conduït a atribuir la taula a Lluís Borrassà (doc. 1380; m. 1424/1425), un dels millors representants de l'estil internacional gòtic a Catalunya i regent del taller més potent de la Barcelona d'inicis del Quatre-cents. D’altra banda, el tema representat, una escena de la vida de Sant Pere Màrtir, l’ha fet reconèixer-la com a part del Retaule de Santa Marta, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir de la Catedral de Barcelona.

Segons la historiografia, el retaule catedralici va ser bastit a instàncies del canonge Guillem Despujol que el 1414, va estipular, en testament, la realització del retaule. Per tant, la datació de l’obra se situaria entre aquest any i la data de la mort del pintor, entre 1424-1425, a falta de més documentació.

L'estat de conservació de la taula és bo, malgrat haver estat restaurat als anys 80 del segle XX seguint criteris de reintegració il·lusionista (zona de la junta d’unió de les posts, esquerdes i petites pèrdues i daurats), i eliminant alguns claus de forja i substituint els travessers originals per uns de nova fabricació. S'han perdut també les traceries decoratives que han deixat el suport vist i la reserva corresponents als elements de talla. Malgrat l'impacte que el pas del temps i les intervencions han tingut sobre la taula, aquesta conserva totes les característiques pròpies del procediment pictòric de la pintura catalana de l'època: incisions a l'arquitectura i als plecs de la indumentària fosca, colrat, punxonat, textura pictòrica pròpia de la pintura al tremp i veladures.

 

5  

Imatges

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (1)

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (1) 890

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (2)

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (2) 716

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (3)

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (3) 928

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (4)

Fotografia: Taula del pintor Lluís Borrassà (4) 1559

Reconstrucció hipotètica del Retaule de Santa Maria, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir

Reconstrucció hipotètica del Retaule de Santa Maria, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir 1091

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia