Empresa i Treball

El director de l'Agència Catalana del Consum durant la reunió amb el director dels Serveis Territorials d'Empresa i Treball a Girona, Joan Martí Bonmatí.

Consum resol el 53% de les reclamacions a la vegueria de Girona el 2023

query_builder   24 abril 2024 14:30

event_note Nota de premsa

Consum resol el 53% de les reclamacions a la vegueria de Girona el 2023

  1. L’Agència Catalana del Consum va atendre 6.581 consultes i va gestionar 3.239 reclamacions a la vegueria, principalment per incidències relacionades amb els subministraments de llum i gas, la compra de productes o la telefonia
  2. Les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques gironines augmenten gairebé un 73%, sobretot les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors

El 53% de les reclamacions gestionades el 2023 a la vegueria de Girona per l'Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, s'han resolt per la via de la mediació o l’arbitratge, mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes. Aquesta és una de les dades destacades que ha donat a conèixer avui a Girona el director de l’Agència, Albert Melià Roset, en la presentació de les actuacions principals de l’any passat a les comarques gironines. Melià ha valorat positivament aquest resultat i ha recordat que “la difusió i la potenciació d’aquests mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes ha estat un objectiu clar durant la legislatura, ja que considerem que es tracta de la via més adequada per solucionar les controvèrsies de consum”.

Del total de reclamacions gestionades per Consum a la vegueria (3.239), 1.593 casos s’han resolt per acord de mediació i 109 per la via del laude arbitral. En aquest sentit, els sectors en què es resolen més reclamacions són els serveis d’electricitat, gas i aigua i els serveis de telefonia i internet.

Pel que fa a les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques de Girona, augmenten un 72,7% respecte de l’any anterior, sobretot les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors. Segons Melià, aquesta dada mostra “un increment de la preocupació de la ciutadania per aquesta vulneració de drets i, lògicament, des del Govern estem donant una resposta a aquesta situació, per tal de garantir la protecció dels drets lingüístics de la ciutadania en les seves relacions de consum”.

El director de l'Agència Catalana del Consum s’ha reunit amb el director dels Serveis Territorials d'Empresa i Treball a Girona, Joan Martí Bonmatí, per analitzar els resultats de les actuacions en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores a la vegueria.

De les dades d’actuacions a Girona durant el 2023, s’extreu que els motius que han generat més consultes i reclamacions han estat, principalment, les incidències relacionades amb els subministraments de llum i gas, la compra de productes, la telefonia o els serveis bancaris, entre d’altres.

Companyies energètiques i de telefonia destaquen en la llista d’empreses amb més reclamacions

El sector dels subministraments de la llar concentra el 29% de les reclamacions rebudes, majoritàriament per incidències relacionades amb els subministraments de llum i gas. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, destaquen les incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, mobiliari, productes tèxtils o material informàtic (14%); altres serveis generals de consum (13,2%), en què destaquen les reclamacions relacionades amb el tancament de centres d’estètica; la telefonia i internet (12,4%) o els serveis financers (9,3%).

Empreses subministradores d’energia i operadores de telefonia encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a la vegueria: Naturgy, amb 231 reclamacions; Endesa, amb 229; Orange, amb 133; Iberdrola, amb 116; Vodafone, amb 113; Vueling, amb 87; Edistribución, amb 69; Energia XXI, amb 64; Telefónica, amb 53; i Telefónica Móviles, amb 50.

Prop de 6.600 consultes ateses, gairebé la meitat relacionades amb els subministraments de la llar i serveis bancaris

Amb relació a les consultes, l’Agència n’ha atès un total de 6.581, majoritàriament relacionades amb els serveis d’electricitat i gas i el lloguer i la lectura dels comptadors (27,8%); els serveis bancaris (20,8%); la compra de productes (13,8%); d’altres serveis generals de consum, en què destaquen els serveis mèdics de caràcter privat (13,5%) o la telefonia i internet (9,4%).

Augmenten les denúncies presentades per la ciutadania per vulneracions dels seus drets com a consumidors

L'any 2023, les denúncies a Girona van augmentar un 72,7%, amb un total de 361 denuncies presentades a l’Agència, de les quals el 41% correspon a casos en què els consumidors i les consumidores han vist vulnerats els seus drets lingüístics en el marc d’una compra o una contractació.

Així mateix, des de la Secció de Consum a Girona s’han dut a terme un total de 758 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria, que representen prop d’un 10% del total d’inspeccions dutes a terme al conjunt de Catalunya. El 45% de les inspeccions es van iniciar d’ofici, és a dir, per iniciativa pròpia de la inspecció de consum, i la resta arran de denuncies presentades per la ciutadania o bé per comunicacions provinents d’altres administracions públiques.

Les actuacions de control dutes a terme durant el 2023, han derivat en un total de 78 expedients resolts amb sanció, per un import global de 119.577 euros. Les infraccions sancionades estan relacionades, principalment, amb mancances pel que fa a la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda o de prestació dels béns i serveis; incompliments en matèria de preus o la negativa o la resistència a subministrar dades a la inspecció de consum.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia