Igualtat i Feminismes

Tània Verge amb alumnes a Salt

El conte "El club de la lluita per a la igualtat", editat per l'Oficina d'Igualtat de Tracte i No-discriminació, arriba a les biblioteques de Catalunya

query_builder   26 abril 2024 13:22

event_note Nota de premsa

El conte "El club de la lluita per a la igualtat", editat per l'Oficina d'Igualtat de Tracte i No-discriminació, arriba a les biblioteques de Catalunya

  1. El conte ofereix a la comunitat educativa i a les famílies un recurs de reflexió i treball al voltant de la discriminació i la igualtat
  2. Escrit per Anna Miracle i il·lustrat per David Acevedo, el conte ensenya a identificar diferents formes de discriminació que podem presenciar o patir en primera persona per raó del color de pell, origen, religió, identitat de gènere, orientació sexual, discapacitat o aspecte físic
  3. La consellera Verge ha participat avui en una lectura del conte amb alumnes de tercer i quart de primària a Salt
Tània Verge amb alumnes a Salt{"name":"2024/04/26/13/04/73e6d6ff-8997-4507-9731-7550c1093e9f.jpg","author":"Carlos Martínez","type":"0","location":"0","weight":87716}

Les 886 biblioteques públiques de Catalunya tindran disponible al seu catàleg, a partir de la setmana que ve, el conte “El club de la lluita per a la igualtat,” editat per l'Oficina d’Igualtat de Tracte i No-discriminació. Escrit per Anna Miracle i il·lustrat per David Acevedo, el conte ensenya a identificar diferents formes de discriminació que podem presenciar o patir en primera persona per raó del color de pell, origen, religió, identitat de gènere, orientació sexual, discapacitat o aspecte físic. La publicació s’adreça a la comunitat educativa (docents, professionals del lleure, de les biblioteques, entre d’altres) i també a famílies i totes les persones que tenen un paper clau en l’educació de la infància, amb l’objectiu de proporcionar-los una eina que convidi a la reflexió i que contribueixi a la presa de consciència per erradicar les discriminacions tant dins com fora de les aules.

Aquest divendres, la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge i Mestre, ha participat en una lectura del conte amb uns 50 nens i nenes de tercer i quart de primària de dues escoles de Salt, El Veïnat i la Farga, a la Biblioteca Iu Bohigas del municipi, juntament amb la directora de l'Oficina d'Igualtat de Tracte i no Discriminació, Manuela Fernández i Ruiz, i la directora territorial d'Igualtat i Feminismes a Girona, Marta Casacuberta Solà.

“Aquest conte es podrà trobar, llegir i gaudir a totes les biblioteques públiques de Catalunya. Una iniciativa de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-discriminació que, a través de la ficció i en forma d’història, educa en favor de la igualtat, ajuda a fomentar la lectura i ho fa en català i per a tothom,” ha compartit Verge, que ha destacat que el conte “explica com ens sentim o com se senten les persones que pateixen una discriminació, amb la voluntat de generar empatia i de fer una crida a implicar-nos a lluitar contra les discriminacions i a fer front als estigmes i estereotips que afecten la vida de tantes persones.” La consellera ha explicat que s’ha optat per un conte “perquè a la infància entenem el món a través de les històries i pensem que la història que explica aquest conte ens pot ajudar a construir una societat més igualitària i més justa.”

“Volem que els nens i les nenes visquin i es facin seves les històries que ens explica la Mina en el conte,” ha ressaltat Verge, que ha afegit que “d’aquesta manera, aprendran a identificar l’impacte que tenen les discriminacions en la vida de les persones, a alçar la veu quan n'ocorri alguna al seu voltant i, en definitiva, a ser part activa del canvi. Tots i totes tenim un paper importantíssim per combatre les discriminacions.” La consellera ha remarcat que “'El Club de la Lluita per la Igualtat' és una petita història que vol contribuir a formar grans persones que tractin a tothom amb igualtat, ajuda a fomentar la lectura i ho fa en català i per a tothom.”

Per la seva banda, la directora de l'Oficina d'Igualtat de Tracte i no Discriminació, Manuela Fernández i Ruiz, ha posat èmfasi en el fet que “aquest conte dona eines perquè sigui quina sigui la teva posició en una discriminació, ja en siguis la víctima, qui la comet o qui l'observa, puguis passar a l'acció i generar canvis perquè no es torni a produir.”

La lectura l'ha fet Albert Quintana, actor, rondallaire, i mestre d’educació primària especialitzat en pedagogia teatral amb àmplia experiència en tallers de teatre i contes. En acabat, Verge i Romero han conversat amb l'alumnat sobre la igualtat, què poden fer si veuen o viuen situacions de discriminació a l'aula, el pati o l'escola en general, i com poden actuar, denunciar i ajudar en aquestes situacions.

La Mina, una protagonista que fa reflexionar

La protagonista n'és la Mina, una nena que té els cabells afro i que, a l'escola, es troba en situacions de discriminació pel seu color de pell i pels seus cabells, cosa que entén a poc a poc gràcies a un altre personatge. La història mostra com la situació la fa sentir petita i angoixada. L’experiència viscuda la fa reflexionar sobre què vol dir sentir-se discriminada i com d’important ha estat compartir-ho per poder acabar amb la sensació de rebuig que sent. Entén, a més, que cal fer veure a la resta què és la discriminació per evitar que aquestes situacions es tornin a repetir.

Gradualment, el personatge de la Mina es va trobant amb diferents situacions de discriminació. Inicialment, és només ella la que aixeca la mà i les denuncia, però després són altres personatges, infants i adults, els que prenen protagonisme.

L’obra es basa en històries reals i quotidianes, que els autors han ficcionat i adaptat. Cada capítol explica una situació de discriminació diferent i posa l’èmfasi en la importància de posar-hi límits a través de la denúncia i, especialment, del suport comunitari. A mesura que avança el relat, el “club de la lluita per la igualtat” es va fent gran i va incorporant nous membres, infants però també adults, que van prenent consciència que tothom es mereix les mateixes oportunitats i igualtat de tracte.

Aprenentatge a través de l'empatia

El conte mostra, de manera didàctica, el funcionament dels diferents components que duen a la discriminació: els estereotips (un pensament, basat en creences apreses sobre determinats grups), que duen als prejudicis (un sentiment, com per exemple por o desconfiança), que intervenen en els comportaments discriminatoris. Així, per exemple, en una escena, la mestra pregunta per què els companys es riuen dels infants que no tenen la pell blanca. La Mina respon: “perquè es pensen que tenir la pell blanca és millor”.

Aquest és un exemple que il·lustra com una idea i un sentiment associat a aquesta idea ens poden portar a cometre un acte de discriminació. (Pensament: la pell blanca és millor. Sentiment de la persona blanca, reforçat per tot un entramat històric, polític i social supremacista: sentir-se superior. Acció: actitud i comportaments de menyspreu i burla.)

Els autors també hi tracten el “triangle de la discriminació”, que és present en les accions discriminatòries: les figures de la víctima, l’ofensor i l’espectador. En una escena del conte, un grup d'infants es burla d'un personatge anomenat Max pel fet que va en cadira de rodes. La Mina i la seva amiga presencien la situació i decideixen actuar i qüestionar la seva actitud. En aquesta situació, la víctima és el Max, els ofensors són el grup d’infants que estan a la piscina, i les espectadores són la Nina i la seva amiga.

“El club de la lluita per a la igualtat” ajuda a entendre, doncs, amb exemples, escenes i personatges, que la discriminació es produeix en marcs socials concrets i que està molt relacionada amb les estructures de poder existents, i que històricament, hi ha hagut col·lectius, grups i persones que han estat discriminats i que continuen patint discriminacions avui en dia. Així, el conte afavoreix l'aprenentatge dels conceptes que giren entorn de la discriminació i convida a la revisió sobre la mirada i el posicionament que tenim envers les discriminacions.

El mandat de l'Oficina d'Igualtat de Tracte i No-discriminació deriva de la Llei 19/2020, del 39 de desembre, aprovada al Parlament de Catalunya el 30 de desembre del 2020 que té per finalitat garantir el dret a la igualtat de tracte, a la no-discriminació, al respecte a totes les persones i a la seva protecció davant de qualsevol discriminació que puguin viure en relació amb el seu lloc de naixement, procedència, nacionalitat o pertinença a una minoria; la raça, color de pell o ètnia; opinions polítiques, religió, conviccions o ideologia; la llengua i origen cultural, nacional, ètnic o social; la situació econòmica o administrativa o classe social; el sexe, orientació, identitat sexual i de gènere o expressió de gènere; l'edat; l'aparença, aspecte físic o indumentària; malaltia; o cap discapacitat física, sensorial, intel·lectual o mental o altres tipus de diversitat funcional.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia