La mostra inicia la seva itinerància a l'Espluga i es podrà visitar en els pròxims mesos a Solsona, Montcada, Cervera i Santa Coloma de Cervelló
La Generalitat inicia diumenge la itinerància de l’exposició “Quan plovien bombes. Els bombardejos sobre Catalunya durant la Guerra Civil” a l’Espluga de Francolí. La mostra, coproduïda per la Direcció General de Memòria Democràtica (Dep. Interior, Relacions Institucionals i Participació) i el Museu d’Història de Catalunya, vol ser un espai de reflexió sobre l’experiència bèl·lica dels bombardejos sistemàtics que va patir la població civil durant la guerra i sobre el seu significat històric.
 
La inauguració de l'exposició serà aquest diumenge, 20 de juliol (12 h), i hi participaran l’alcalde de l’Espluga de Francolí, David Rovira; la delegada territorial del departament d’Interior a Tarragona, Hortènsia Grau; el cap de l’Àrea de Difusió, Projectes i Assessorament Històric de la DG de la Memòria Democràtica,Ignasi Sardà, i el comissari de l’exposició Xavier Domènech. La mostra es podrà visitar fins al 13 d’agost a l’Oficina de Turisme de l’Espluga de Francolí.
 
“Quan plovien bombes. Els bombardejos sobre Catalunya durant la Guerra Civil” mostra, a través de fotografies i plafons, els sistemes de construcció, la tipologia i el caràcter excepcional de la xarxa catalana de refugis d’iniciativa civil. També recupera material gràfic i audiovisual sobre els bombardejos, a banda d’apostar per noves eines didàctiques d’interpretació dels fets. El muntatge integra fotografies i audiovisuals de l'època i imatges actuals dels refugis, dibuixos infantils, cartells de propaganda i telegrames, ordres militars i altres documents recuperats d’arxius espanyols i italians.
 
La mostra, que pren com a base la que es va presentar el 2007 al Museu d’Història de Catalunya i que descobria la immensa xarxa de refugis creada a Barcelona per protegir la població, amplia ara el seu àmbit de referència a tot Catalunya i s’anirà enriquint amb el material de les localitats que l’acullin.
 
El títol de l’exposició prové d’un text de Mercè Rodoreda, qui des del seu exili a París recordava amb una imatge torbadora la impotència davant d’una amenaça inèdita. En una carta a Cèsar-August Jordana li parlava de Pere Quart (Joan Oliver) dient: Digueu a l’estimat i manta volta assats fúnebre però sempre civilitzat, encara que deixadot, amic Oliver, que una vegada li vaig demanar un vers. Era quan plovien bombes. I encara l'espero. I el temps que el deuré esperar! (...)
 
El bombardeig de l’Espluga
 
"Quan plovien bombes" incorpora un espai dedicat a recuperar la història del bombardeig que va patir l'Espluga de Francolí l'any 1939 i on es podrà veure material de guerra abandonat, documentació sobre la vida a la reraguarda i una estela funerària de la Legió Condor, entre altres elements. L’exposició s’estructura en quatre parts: fets detallats del bombardeig, víctimes, refugis i èxode.
 
L’1 de gener de 1939, entre les 8 i les 9 del matí, cinc avions Junker de l’exèrcit nazi van bombardejar el municipi i van provocar almenys set víctimes mortals. En la mostra s’expliquen detalladament els llocs bombardejats i la identitat dels veïns que en van ser víctimes. Dies després, la voladura del polvorí de la Font Major va fer caure una trentena d’edificis i les seves conseqüències van ser més desastroses que els efectes del bombardeig sobre les cases. També s’exposa com, en previsió dels bombardejos, es van habilitar refugis en coves i balmes dins l’Espluga i que, després dels fets, la majoria dels vilatans van fugir a les pallisses i masos de la zona fins al final de la guerra.
 
Després de l’Espluga de Francolí, aquesta nova versió itinerant i ampliada de l’exposició sobre els bombardejos a Catalunya, s’instal·larà a Solsona fins al 15 de setembre. Posteriorment, l’acolliran els municipis Santa Coloma de Cervelló, Cervera i Montcada i Reixac.
 
“Quan plovien bombes” s’emmarca en un programa d’actuacions iniciat al març passat per la Direcció General de la Memòria Democràtica de la Generalitat (Dep. d’Interior, Relacions Institucionals i Participació) per recuperar la memòria dels bombardejos que van patir més de 140 municipis catalans durant la Guerra Civil i que van provocar almenys 4.736 morts.
 
Entre aquestes accions, la DG ha obert un espai estable d’informació sobre els bombardejos a Barcelona i altres punts de Catalunya sota l’adreça www.barcelonabombardejada.cat. El web treu de l’anonimat les víctimes dels bombardejos, amb un llistat de noms que familiars i historiadors locals poden completar amb les seves històries de vida.
 
A més, una adaptació de la mostra sobre els bombardejos a Barcelona està itinerant des del passat mes de novembre per Itàlia. “Quando piovevano bombe” té per objectiu difondre entre la societat italiana aquells fets dramàtics protagonitzats per l’Aviazione Legionaria al servei de les tropes de Franco.
 
Comissaris de la mostra
 
Xavier Domènech Sampere és professor del Departament d’Història Moderna i Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha investigat els períodes de la Guerra Civil i el Franquisme a Catalunya i Espanya, centrant-se en els moviments socials i els mecanismes de canvi polític al llarg del segle XX. Ha comissariat exposicions com “Memòria Democràtica de Sabadell. 1936-1976” i ara “Refugi. Quan el refugi és el subsòl”. Premi Ciutat de Barcelona d’Història el 2007.
 
Laura Zenobi és investigadora del Centre d’Estudis sobre les Èpoques Franquista i Democràtica de la Universitat Autònoma de Barcelona, on també ha desenvolupat tasques de coordinació de projectes de difusió històrica. Ha treballat sobre els períodes de la Guerra Civil i el Franquisme a Catalunya i Espanya, abordant a la vegada la història comparada amb Itàlia i Alemanya. Ha publicat en revistes com “L’Avenç”, “Spagna Contemporanea” i “Historia del Presente”.
 
La Direcció General de la Memòria Democràtica de la Generalitat és la unitat responsable de l’execució de les polítiques públiques de memòria històrica que du a terme el Govern de Catalunya. Aplega totes les competències i unitats relacionades amb la restitució de la memòria democràtica i ha impulsat la creació del Memorial Democràtic, els membres de la junta del qual s’han designat aquesta setmana al Parlament de Catalunya.
 
 
HORARI DE VISITA:
-Dilluns a dissabte de 10 a 14 i de 16 a 19 hores
-Diumenge de 10 a 14 hores
LLOC: OFICINA DE TURISME. SALA POLIVALENT. PLAÇA DEL MIL·LENARI, 1. ESPLUGA DE FRANCOLÍ (Conca de Barberà)

12:00|. Oficina de Turisme. Sala Polivalent (Pl/. del Mil·lenari, 1)|Espluga de Francolí (La Conca de Barberà)

Inauguració de l'exposició “Quan plovien bombes” a l’Espluga de Francolí