Acte signatura

Calvet: "Acords com el d'avui consoliden l'aeroport de Lleida-Alguaire com una plataforma tecnològica que agrupa serveis de valor afegit"

query_builder   28 abril 2021 15:45

event_note Nota de premsa

Calvet: "Acords com el d'avui consoliden l'aeroport de Lleida-Alguaire com una plataforma tecnològica que agrupa serveis de valor afegit"

  • L’acord entre Aeroports i l’empresa EHang, de vehicles aeris autònoms que funcionen amb un centre de comandament a distància, preveu que la companyia s’instal·li a l’aeroport lleidatà
  • Alguaire és el primer aeroport amb qui EHang signa un acord per desenvolupar la seva tecnologia i com a plataforma de proves i demostracions dels seus vehicles
  • Per al conseller “des de Catalunya i des de Lleida-Alguaire podem connectar-nos amb el que són els grans moments de canvi de la mobilitat, i això és el que ens porta valor afegit, ocupació i posicionament”
Acte de la signatura

Aeroports de Catalunya i l’empresa xinesa EHang han firmat un acord estratègic per col·laborar en mobilitat aèria urbana (UAM). El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha participat en l’acte de signatura i ha destacat que es tracta d’una empresa puntera “en tot el que fa referència al desenvolupament de drons i ginys aeronàutics dedicats tant a la logística com al transport de viatgers”. Una col·laboració que donarà valor afegit a l’aeroport: “No parlem d’expectatives sinó de realitat, d’un present que té molt camí per recórrer. Les solucions d’EHang son molt enginyoses. Estem parlant de mobilitat sostenible, autònoma i estem parlant d’una mobilitat segura ràpida i eficient”. En les properes setmanes, ha dit el conseller, “veurem com l’acord concreta de quina manera s’ha de posar al servei d’aquesta mobilitat l’ecosistema aeroportuari de Catalunya.”

El conseller Calvet durant la visita a l'aeroport

El conseller ha contextualitzat l’acord en el marc de la pandèmia: “Estem en un moment disruptiu. Ja intuíem fa temps que ens temes ambientals havíem de canviar molt hàbits socials i de la nostra economia, i la pandèmia ho ha accelerat i ens ha fet veure amb més claredat aquests canvis estructurals que necessita la nostra societat i la nostra economia. Estem parlant d’economia circular, de transició energètica, però també estem parlant de mobilitat sostenible, també per a la mobilitat aèria.” És davant aquest escenari “que des de Catalunya i des de Lleida-Alguaire podem connectar-nos amb el que són els grans moments de canvi de la mobilitat, i això és molt important perquè ens porta valor afegit, ocupació i posicionament”.

Calvet ha parlat de les actuals xifres de trànsit aeri i del futur treball que caldrà fer per a recuperar-les. “És un aeroport que pretén seguir amb l’activitat comercial, tot i que és una activitat avui molt tocada per la pandèmia. Vull recordar que els trànsits aeris han quedat molt reduïts en totes les facetes tant de passatgers com comercial. Els propers anys el gran debat serà com recuperar el trànsit aeri,” ha puntualitzat el conseller.

Foto de la companyia

La plataforma tecnològica aeroportuària de Lleida-Alguaire

Tot i això, el titular de DTES ha elogiat que “presentem noves activitats per a aquesta infraestructura” que se sumen a les moltes que ja hi ha i que ha posat en valor: “Des de fa uns anys hem estat treballant sense aturador i des de la taula estratègica de treball de l’aeroport per tal d’omplir d’activitat aquesta infraestructura. Parlem d’un aeroport comercial amb tota la seva dimensió però que pretén ser alguna cosa més i, per això, parlem d’una plataforma tecnològica aeroportuària de Lleida-Alguaire que agrupa multitud de serveis de valor afegit. Una veritable ciutat aeroportuària industrial.”

A hores d’ara, ha detallat el conseller, “tenim una part important dedicada a la formació amb BAA Training, una empresa puntera al món que ha fet de Lleida-Alguaire la seva base física però que té altres projectes per Catalunya de formació continuada; també tenim una part important de l’aeroport dedicada a l’aparcament i al manteniment d’aeronaus. És la part més visible, i que creix més ràpidament, que vol dir asfaltar i rebre més avions cada dia... i per això estem ampliant la plataforma tecnològica aeroportuària de Lleida-Alguaire.”

I, per acabar, Calvet ha parlat dels usos innovadors i tecnològics en què ja es centra Alguaire: “Una és la de portar usos relacionats amb la indústria aeroportuària com els hangar inflables, que ha dut l’start-up Buildair, o també l’Spaceport i tot el que fa referència a l’economia de l’espai. Tot un ecosistema empresarial lligat també a la digitalització.”

EHang, líder mundial en solucions de mobilitat aèria no tripulada vol promoure, a l'aeroport de Lleida-Alguaire, vehicles aeris autònoms que funcionen amb un centre de comandament UAM a distància, un nou sistema, segur i sostenible. La implementació d'aquesta empresa internacional a l'aeroport generarà llocs de treball tècnics (R+D) a Alguaire a mitjà i llarg termini.

Aquesta empresa, que ja té presència a Europa, és la primera vegada que signa un acord amb un aeroport, per tant, per a establir-se i fer proves en un espai aeroportuari. La companyia té una varietat de productes i solucions de vehicles aeris autònoms per a totes les indústries del món, cobrint la part d'aplicació i els camps de mobilitat aèria urbana (inclòs el transport de passatgers i la logística), la gestió de ciutats intel·ligents i el centre de comandament i control de vehicles aeris autònoms.

EHang considera que l'aeroport de Lleida-Alguaire és una plataforma excel·lent per ubicar-se en un aeroport comercial i d'alt focus experimental per així desenvolupar, innovar i provar els seus equips coordinant amb un entorn real d'operacions aeroportuàries, així com un showroom adequat per al mercat europeu, que oferirà les novetats de desenvolupament i creixement de la companyia.

A més, ambdues parts estan d'acord que el repte per oferir una aviació més sostenible i flexible són temes que s'adapten a l'estratègia europea en transport. Així, en el seu desplegament, podria comptar, entre altres eines, amb fons europeus de nova generació i New Horizon.

EHang participa en diversos projectes H2020 promoguts per SESAR JU i la Unió Europea on volaran amb els seus aerotaxis a més de 8 ciutats europees. EHang ja ha demostrat la fiabilitat, sostenibilitat i eficiència dels seus vols amb més de 10.000 hores de vol en més de 40 ciutats i 8 països (Àustria, Qatar, la Xina, Holanda, EUA, Corea de Sud, Canadà, etc).

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 559