Avui dissabte, 20 d'octubre, a partir de les 11.00 hores, es realitza un simulacre a l'aeroport de Barcelona, al terme municipal del Prat de Llobregat. Aquest simulacre està organitzat per l'aeroport de Barcelona-AENA, que gestiona l'aeroport del Prat amb la col·laboració de la Direcció General de Protecció Civil del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació de la Generalitat de Catalunya (que coordinarà la col·laboració dels serveis d'emergències exteriors: Bombers de la Generalitat, SEM, Policies Locals dels municipis propers i l'Institut de Medicina Legal de Catalunya, entre d'altres).
L'exercici segueix les regulacions establertes per l'Organització de l'Aviació Civil Internacional (OACI) segons la qual els aeroports comercials han de realitzar periòdicament simulacres generals d'accident d'un avió de passatgers a l'interior de les seves instal·lacions.
Durant el simulacre s'activaran el Pla d'Emergències de l'Aeroport i el Pla de Protecció Civil de Catalunya (Procicat).
Aquest exercici és la comprovació del bon funcionament i la coordinació dels diversos grups que participen en un simulacre d'aquestes característiques.
Objectius del simulacre
-comprovar l'operativitat de l'actual Pla d'Emergències Aeronàutiques de l'aeroport, elaborat d'acord amb les directrius marcades per AENA en consonància amb la normativa internacional
-comprovar l'operativitat del Procicat durant una emergència aeronàutica a l'aeroport de Barcelona
-avaluar la coordinació entre els mitjans interns de l'aeroport i el mitjans externs aportats pel Procicat
-establir quines millores són necessàries, tant en la manera d'actuar com en el desplegament dels recursos d'ambdós plans
Escenari de l'exercici
Es parteix del supòsit que el pilot d'un avió, amb 109 passatgers i 6 tripulants, declara "alarma general" en vol a causa de problemes mecànics a l'avió. Quan l'aeronau intenta aterrar perd el control, surt de la pista, s'incendia i queda aturada prop de la capçalera de la pista 20.
Per simular aquesta emergència un avió amb diversos figurants col·locat prèviament en aquest punt de l'aeroport fa la funció d'escenari del simulacre. També hi ha figurants actuant de familiars de les víctimes.
El balanç de víctimes és el següent:
- 15 morts
- 10 ferits molt greus
- 20 ferits greus
- 20 ferits lleus
- 50 il·lesos
Durant l'exercici s'habiliten també espais especials per acollir i atendre els il·lesos i els familiars (en els quals la Creu Roja, el SEM i els serveis logístics d'AENA coordinen l'atenció psicològica i sanitària).
Participants i recursos
Els grups actuants són els següents:
Grup d'intervenció:
- Servei de salvament i extinció d'incendis de l'Aeroport de Barcelona
- Bombers de la Generalitat, amb uns 50 efectius, 9 vehicles de la Regió d'emergències Metropolitana Sud i un helicòpter medicalitzat.
Grup sanitari:
- Sanitat aeroportuària
- Serveis d'Emergències Mèdiques (SEM), amb 40 professionals sanitaris, 20 unitats i una furgoneta de comunicacions.
- Creu Roja de Catalunya aporta ambulàncies i servei de suport psicològic
- Dotació sanitària de l'exèrcit de l'aire a l'aeroport
Grup de seguretat:
- Guàrdia Civil
- Mossos d'Esquadra, amb 40 efectius de la Regió Policial metropolitana sud i de trànsit.
- Policia nacional
- Policia local del Prat de Llobregat
- Institut de Medicina Legal de Catalunya, IMLC, amb el director i secretari de l'institut, 6 metges forenses i 3 tècnics.
- Seguretat aeroportuària
- Policies locals dels municipis de l'Hospitalet de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà, Castelldefels i Barcelona
En el simulacre també intervenen grups interns de l'aeroport que desenvolupen funcions logístiques d'aire i de terra.
Un cop iniciat el simulacre, i de forma immediata, Aena, a través del CECOPS (el Centre de Coordinació Operativa de l'Aeroport), constitueix a la zona de l'accident el Centre de Comandament Avançat, dirigit per l'Executiu de Servei de l'Aeroport de Barcelona, i que integrarà representants dels serveis d'emergència externs i dels mitjans operatius d'AENA.
També es constituirà un Centre de Comandament Principal, dirigit pel director de l'Aeroport, i del qual formen part responsables i directius dels diferents departaments d'AENA, de les empreses que treballen a l'aeroport de Barcelona, de la companyia aèria accidentada, Guàrdia Civil, Policia Nacional i Protecció Civil de l'Estat, com a components interns de l'aeroport. Així mateix, al Centre de Comandament Principal s'integraran representants dels organismes exteriors de l'aeroport: Direcció General de Protecció Civil, Bombers de la Generalitat, Sistema d'Emergències Mèdiques i Mossos d'Esquadra.
D'alta banda, des del Centre d'Emergències de Catalunya (CECAT), es transmetrà la informació de l'emergència entre els diferents cossos i organismes que intervenen en l'hipotètic accident. El CECAT també és l'encarregat de l'activació i la desactivació del Pla de Protecció Civil de Catalunya, Procicat, i del seguiment de l'emergència.
Valoració del simulacre
Per tal de poder avaluar l'exercici i determinar si els objectius que s'havien plantejat s'han complert, durant el simulacre un equip d'observadors s'ha situat als llocs més estratègics: Centre de Comandament Avançat, sala de crisi, zona d'intervenció dels Bombers, àrea sanitària, zones d'ordre i acordonament, entrada de vehicles dels serveis exteriors, CECAT i el Centre de coordinació Operativa de l'aeroport (CECOPS).
Un cop finalitzat el simulacre (cap a les 13.00 hores), el Delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, el conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, i el director de l'aeroport de Barcelona, Fernando Echegaray, faran una roda de premsa en la qual valoraran l'exercici.
El Prat de Llobregat, 20 d'octubre de 2007