El Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR) està treballant per establir una sèrie de mesures que es consideren necessàries per fer front a l'actual situació d'alça en els preus dels cereals que està repercutint  en els costos totals de la producció ramadera.

 

Així mateix, el Departament manté un diàleg obert amb totes les organitzacions professionals agràries com ha anat fent des que es iniciar l'actual situació de l'alça de preus dels cereals. Precisament, el proper dijous, dia 15 de novembre, el conseller Llena i els directors generals del DAR es reuniran amb representants d'Asoprovac, Porcat, Unió de Pagesos (UP), Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC), Asaja, URAPAC, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), Prolec, Anprogaporc, la Federació Catalana d'Entitats d'Oví i Cabrum (FECOC), i la Federació Avícola de Catalunya (FAC)  per analitzar les possibles mesures a adoptar.

 

Des del mes de setembre s'han mantingut reunions amb les principals entitats i associacions ramaderes del país i amb els representants de les organitzacions professionals agràries de Catalunya per recollir possibles propostes a tenir en compte per pal·liar els efectes de l'actual situació.

 

Aquestes trobades han donat lloc a la creació d'una Comissió de Seguiment dels Preus Agroalimentaris, que integra una vintena d'organitzacions professionals, així com representants dels Departaments d'agricultura, comerç i de consum. El seu objectiu és transmetre informació fiable i veraç al sector i a la societat, en general, sobre les causes, les previsions i, sobretot, la repercussió en l'increment de costos en certs productes. En el marc de la primera convocatòria d'aquesta comissió es va presentar l'Estudi realitzat pel DAR sobre la repercussió de l'increment del preu dels cereals en els costos del sector ramader.

 

D'altra banda, durant el mes d'octubre van tenir lloc la Taula de Concertació i la Taula de Foment, on es va debatre amb el sector aquesta mateixa qüestió.

 

Mesures gestionades pel DAR

 

Com a Departament d'Agricultura, una de les primeres mesures que es duran a terme per alleugerir la situació dels ramaders serà agilitzar el pagament de la prima  ramadera a l'oví-cabrum. En aquest sentit,  tot i que hi ha un termini de pagament de set mesos per fer efectiu el pagament, el DAR l'executarà aquest ingrés l'1 de desembre de 2007, que correspon al primer dia del termini establert.

 

També està previst que el Govern aprovi la setmana vinent l'atorgament d'uns préstecs de l'ICCA per al finançament de situacions extraordinàries de davallades de renda en explotacions ramaderes de caps de bestiar reproductor. D'aquesta manera, els sectors ramaders més afectats podran fer front a l'increment de costos fins a la recuperació dels preus de la carn. L'import màxim de préstec per explotació serà de 184.000 €. El període per presentar les sol·licituds de préstec finalitzarà el 31 de març de 2008.

 

Des del DAR també s'aplicaran mecanismes de foment de les produccions de qualitat (IGP vedella dels Pirineus, marques de qualitat del conill, pollastre, porc, vedella i xai)  i se signarà un conveni entre el DAR, l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Federació Catalana d'Entitats d'Oví i Cabrum (FECOC) amb l'objectiu de valoritzar la producció de carn d'oví. Cal tenir present, també, que s'ha iniciat un Pla Estratègic del Sector Cunicultor i s'ha nomenat la comissió gestora del sistema pesatge i classificació de canals porcines per tal d'impulsar la correcta valorització de la producció de carn de porcí, actuació molt reclamada pel sector ramader.

 

En aquests moments, ja s'ha aconseguit mantenir la gratuïtat de les taxes de trasllat d'animals dins de Catalunya per aquelles explotacions que compleixen els programes sanitaris, implantar a Catalunya la supressió del certificat veterinari obligatori per al trasllat de remugants a l'escorxador i, incrementar les deduccions de les quotes totals de sacrifici de la Taxa per activitats de control i inspecció sanitària en escorxadors, sales d'especejament i establiments de transformació de la caça i altres establiments alimentaris subjectes a control oficial (mitjançant la Llei de mesures fiscals i administratives de l'any 2008, s'incrementaran les possibles deduccions a les quotes totals de sacrifici d'aquesta taxa, que s'ha actualitzat en compliment de la normativa europea).

 

D'altra banda, des de l'Administració agrària catalana, s'estan fent les gestions pertinents davant el MAPA per tal d'aconseguir les següents accions en pro del sector ramader:

 

  1. Reducció dels mòduls de l'IRPF per a tots els sectors afectats: s'estan duent a terme les gestions necessàries amb el MAPA per a la reducció, el 2007, dels índex de rendiment net aplicables en el règim d'estimació objectiva de Impost de la Renda per a les Persones Físiques.  En aquet moments, els mòduls utilitzats per al càlcul de l'IRPF per les activitats agrícoles i ramaderes no s'ajusten a la rendibilitat  real de les explotacions i per aquest motiu es pretén ajustar aquest mòduls a la rendibilitat real.

 

  1. Valorar el trasllat del cost de l'eliminació dels MER al consumidor final: Les despeses derivades de la gestió i tractament dels MER (materials específics de risc) estan en aquests moments sent suportades pels productors, essent els escorxadors qui estableixen el seu cost. Des del DAR es considera que aquesta situació suposa una disminució de la renta dels ramaders, i per tant una disminució de la viabilitat i competitivitat de les explotacions ramaderes. Per tant s'està treballant amb l'Estat en establir mesures per regular el preu de retirada i destrucció d'aquest productes i establir fórmules perquè aquesta depesa es repercuteixi al preu del producte final i no com un cost al ramader.

 

Mesures impulsades a nivell europeu

 

S'han aconseguit tres mesures a nivell europeu que han d'ajudar a reduir l'elevat preu dels cereals, que han crescut més d'un 60% en els últims mesos. Una d'elles és l'eliminació del percentatge obligatori de retirada de terres per al cultiu de cereals durant les sembres de la tardor del 2007 i la primavera del 2008. D'aquesta manera, es pretén animar als productors de la UE a generar una quantitat addicional de cereals entre els 10 i els 17 milions de tones l'any 2008. Una segona mesura és l'aixecament per part de la Unió Europea dels aranzels a la importació de cereals de tercers països durant un o dos anys. La tercera iniciativa és l'establiment de mesures d'intervenció per a la carn de porcí amb l'objectiu de prevenir una disminució important del preu del porcí.  

 

13 de novembre de 2007