• L'objectiu prioritari és donar resposta a la creixent necessitat de recollida, tractament i recuperació de residus
  • Es modifica la Llei reguladora dels residus de 1993, que planifica les infraestructures de gestió de residus municipals
  • La nova Llei sobre el finançament d'infraestructures de gestió de residus i dels cànons municipals fomenta les bones pràctiques en la gestió dels residus

El Parlament de Catalunya ?en la seva sessió plenària d'avui? ha près en consideració dues lleis de residus: la Llei de modificació de la Llei 6/1993, de 15 de juliol, reguladora dels residus, i la Llei de finançament d'infraestructures de gestió de residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus. A partir d'aquest moment s'obre el debat per tramitar aquests dos textos legals, que permetran avançar en la millora de la gestió dels residus a Catalunya en diverses línies. D'una banda, augmentaran el consens i la col.laboració dels ens locals en la planificació de les infraestructures de gestió de residus que s'han d'implantar al territori i, de l'altra, fomentaran les bones pràctiques en la gestió dels residus per reduir i recuperar la quantitat generada.

Els nous textos legals volen donar resposta a la creixent necessitat de recollida, tractament i recuperació de les diverses tipologies de residus, amb l'objectiu prioritari de minimitzar la quantitat generada amb el consens i la col.laboració dels ens locals.

Modificació de la Llei de residus

La primera llei modifica diversos articles de la Llei 6/1993, de 15 de juliol, reguladora dels residus. A més de l'adaptació de la normativa a les disposicions europees, la principal novetat és la creació del Pla territorial sectorial d'infraestructures de gestió de residus municipals. Aquest Pla permetrà planificar les instal.lacions al territori i fixar criteris de localització per a instal.lacions de residus.

El text dóna prioritat a la recuperació de residus i, així mateix, es crea el Consell per a la Prevenció i la Gestió dels Residus com a òrgan assessor, per fer possible la participació de la societat en el debat públic i crear un marc d'acord i consens. Amb la mateixa finalitat, es preveu la participació social en el seguiment del bon funcionament de les instal.lacions de gestió de residus d'interès general i estratègic.

En el cas específic dels residus municipals, el text garanteix el tractament dels residus que no es recullen selectivament, i assegura la recollida selectiva de matèria orgànica a tots els municipis de Catalunya. També inclou l'obligació dels ens locals de consignar les partides necessàries en els seus pressupostos per dur a terme aquesta separació.

És important destacar que s'amplia l'àmbit d'actuació del Fons Econòmic i que en són beneficiaris els ens locals que disposin al seu territori d'instal.lacions de gestió de residus de servei públic i plantes previstes al Pla territorial. Els ens locals es poden beneficiar, d'una banda, d'un percentatge del pressupost total de l'obra i, de l'altra, d'una aportació econòmica anual variable, determinada segons la classe d'instal.lació, el tipus de residu i el nombre de tones que tracta anualment.


Mesures de finançament i cànon

La segona llei que s'ha pres en consideració avui és la de mesures de finançament de les infraestructures de gestió de residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus. Els cànons que preveu aquesta normativa es proposen fomentar les bones pràctiques en la gestió dels residus, i afavorir-ne la prevenció i la recuperació. Per aquest motiu, els cànons no es destinaran a inversió, sinó que es retornaran als municipis en funció de la recollida selectiva que duguin a terme. D'aquesta manera, recuperarà més cànon econòmic el municipi que faci una major recollida selectiva dels residus.

La Llei preveu un cànon que gravarà la incineració de residus municipals i un altre que gravarà l'abocament controlat de residus de la construcció. En el darrer cas, queden exclosos els materials d'excavació que s'utilitzin com a rebliment per a una altra obra autoritzada i els destinats a dipòsit controlat gestionats conforme a criteris ambientals i d'ecoeficiència en els edificis.

Segons el text, el Govern de la Generalitat assumeix el finançament de les instal.lacions previstes al Programa de gestió de residus municipals i al Pla territorial sectorial, mentre que l'explotació és assumida pels ens locals.

Finalment, la nova regulació del Fons de Gestió de Residus preveu la creació d'una nova Junta de Govern per a la gestió dels recursos procedents del cànon de deposició de residus de la construcció.