. Recorda que també en matèria de formació hi ha dèficits acumulats durant anys, per manca de previsió i de decisions que no es poden demorar més.
. Afirma que potenciar la FP respon a la necessitat estratègica de transformar el sistema educatiu per millorar el funcionament i adaptar-lo a les exigències de l'economia i del sistema productiu
. Reconeix que el nombre de joves que obtenen el títol de graduat és massa baix i la taxa d'abandonament escolar continua essent massa elevada
. Apunta que la formació professional reglada és poc atractiva per als joves i no s'adapta a les necessitats del sistema productiu, i l'ocupacional s'ha de repensar en uns moments on hi ha taxes d'atur històricament baixes
. Destaca que el Pla de FP, que està dotat amb més de 108 milions d'euros, ens ajudarà a construir un Model Català de Formació Professional sòlid, integrat,coherent i vinculat a les necessitats del món laboral
El president de la Generalitat, José Montilla, ha remarcat en la sessió de clausura de la V Jornada del Consell Català de Formació Professional que si el Govern ha promogut aquest II Pla de Formació Professional i impulsa la Llei d'Educació de Catalunya, "és perquè és conscient que no som on aspirem a arribar, ni en l'equitat, ni en la qualitat del nostre sistema educatiu".
El cap de l'Executiu ha afegit que les dades del Departament d'Educació i els estudis d'agències i entitats professionals, posen de manifest alguns indicadors que ens han de preocupar sobre el model educatiu català i, per això, ha recordat que "també en matèria de formació hi ha dèficits acumulats durant anys, per manca de previsió i de decisions que no es poden demorar més".
En aquest sentit, ha assenyalat que "l'interès del Govern de la Generalitat en potenciar la Formació Professional respon a la necessitat estratègica de transformar el nostre sistema educatiu per millorar-ne el seu funcionament, i per adaptar-lo a les exigències de l'economia catalana i del seu sistema productiu".
El president ha reconegut que s'ha arribat a una escolarització pràcticament universal en la primària i a uns nivells quantitativament molt alts en la formació universitària però que, en l'educació secundària, "el nombre de joves que obtenen el títol de graduat és massa baix i la taxa d'abandonament escolar continua sent massa elevada".
En el camp de la formació professional, ha dit que la formació reglada "no és encara prou atractiva per molts dels nostres joves ni s'adapta del tot a les necessitats del sistema productiu", i ha afegit que "l'estructura de la formació reglada és excessivament rígida, i la formació ocupacional, en uns moments on hi ha taxes d'atur històricament baixes, s'ha de repensar".
Davant aquestes constatacions, el cap de l'Executiu ha afirmat taxatiu que "no ens podem permetre el luxe de que els nostres professionals tinguin una formació de baixa qualificació, ni que ens situem passivament en un context econòmic de baixa productivitat i, per tant, amb una baixa capacitat competitiva". Per això, el president ha apostat per la substitució d'aquest model "pel que alguns anomenen un triangle virtuós, basat en la col·laboració i la complementarietat, integrat per l'empresa, el territori i la formació professional".
"La competitivitat de les empreses catalanes reposa, en bona part, en la qualitat dels seus recursos humans. En els propers anys, es preveu que aquesta constatació sigui encara més decisiva enfront d'uns mercats emergents cada vegada més competitius, en els qual l'economia catalana vol jugar un paper important", ha afegit.
Desprès de destacar la bona salut econòmica del país i la confiança en les bases de la nostre economia "sense caure en el cofoisme ni perdre de vista el reptes que tenim al davant", el president Montilla ha remarcat que per mantenir i millorar aquesta tendència hi ha aspectes estratègics de la nostra estructura econòmica que "em consta preocupen i interessen molt al conjunt de la societat: la recerca, el suport a la iniciativa empresarial, les infraestructures i la formació".
El president de la Generalitat considera que "necessitem un nou marc educatiu que ens proporcionarà la nova Llei d'Educació. Ens cal que aquest marc estimuli la creativitat i la innovació pedagògica i organitzativa, que faciliti l'adaptació a les necessitats territorials i locals, que s'orienti a satisfer les necessitats educatives de cada persona concreta. La flexibilitat és doncs una condició necessària per a la millora de la qualitat educativa".
"Trencar la rigidesa dels cicles formatius de la formació professional reglada és un gran pas per tal d'adaptar aquesta formació al mercat productiu, i fer-la més atractiva pels nostres joves (i a la llarga, amb més prestigi social) i permetre una major coordinació i implicació dels agents econòmics i socials en el sistema educatiu", ha subratllat.
Així mateix, el president Montilla ha destacat que és un gran pas endavant acabar d'establir els mecanismes de coordinació entre les diverses branques de la Formació Professional (la reglada, la formació ocupacional i la formació contínua) i, per això, ha afirmat que el Pla de Formació Professional "persegueix un alt nivell de qualitat del nostre capital humà, amb un major coneixement dels avenços tecnològics i un major domini de la diversitat idiomàtica que exigeixen els mercats".
El president també ha assenyalat que aquest pla compta amb una assignació pressupostària de cent vuit milions tres-cents mil euros, que s'uneixen a altres inversions del sistema educatiu, un esforç que "ens ajudarà a construir un "Model català de Formació Professional", sòlid, integrat, coherent i vinculat a les necessitats del món laboral, i que la nostra societat reclamava i necessitava".
Un model català de Formació Professional que, segons el president, "aposta per un sistema de formació al llarg de la vida laboral, fent especial atenció en l'assoliment de les competències bàsiques i orientat a les qualificacions professionals intermèdies d'alta qualitat" i que vetlla, molt especialment, "per l'extensió i la consolidació de les vies de transició entre l'escola i el món del treball. I que, per tant, farà possible uns índexs d'inserció laboral dels ensenyaments professionals que generin més oportunitats per a les persones i responguin a les necessitats de personal qualificat que tenen les empreses".