Divendres, 9 de novembre de 2007.? La directora general de Comerç i presidenta del Comitè Executiu del Consorci de Promoció Comercial de Catalunya (COPCA), Dolors Batallé; el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet; el regidor de Promoció i Estratègies de Ciutat i Projecció Exterior de l'Ajuntament de Tarragona, Sergi de los Rios; i el president de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Tarragona, Albert Abelló, han signat avui un conveni per a la realització d'un estudi sobre la situació comercial a Tarragona.
La Direcció General de Comerç contribuirà amb 25.000 euros al finançament de l'estudi, que respon a la necessitat d'actualitzar el mapa comercial de la ciutat després de les transformacions que Tarragona ha experimentat en els darrers anys. El creixement demogràfic, el canvi d'hàbits dels consumidors, l'increment de les demandes estacionals, i l'aparició de nous formats de distribució entre d'altres, han fet que la situació comercial de la ciutat de Tarragona hagi canviat substancialment des de l'elaboració i aprovació, l'any 2002, del Programa d'Orientació dels Equipaments Comercials (POEC).
Aquesta realitat canviant es veurà, a més, modificada en breu per dues actuacions que afecten directament l'actual estructura comercial i urbanística de la ciutat de Tarragona. D'una banda, la possible implantació d'un Gran Equipament Comercial, sota el format de Gran Magatzem, d'acord amb l'aplicació del Decret que regula el Pla Territorial Sectorial d'Equipaments Comercials (PTSEC). De l'altra, la remodelació del Mercat Central de Tarragona, que opera com a motor d'atracció de fluxos de compradors, tan en la seva oferta sedentària com en els mercadets setmanals dels dimarts i dijous i altres mercadets especialitzats que es realitzen.
Així doncs, la finalitat de l'estudi és analitzar la situació del comerç de Tarragona des de la realització del POEC i preveure el canvi que produiran aquests dos nous equipaments, el gran magatzem i el nou Mercat central renovat.
Un cop elaborada la diagnosi de la nova realitat comercial de la ciutat, l'estudi haurà d'incorporar un pla per a la consolidació del sector de la distribució comercial i els serveis, que adeqüi les estratègies i les actuacions a realitzar a la nova realitat comercial de la ciutat.
Amb la realització de l'estudi, es pretenen assolir principalment quatre grans objectius:
1.· Analitzar i preveure la incidència sobre el comerç urbà dels municipis del Camp de Tarragona derivada com a conseqüència de la implantació del gran equipament comercial i de la transformació del mercat central a Tarragona.
2.· Analitzar els canvis en els comportaments dels compradors a partir d'aquestes implantacions i transformacions comercials.
Analitzar les possibles noves polaritats comercials que s'hagin creat en els últims anys- actuació activa sobre el comerç- i les que es puguin crear a partir de les implantacions i transformacions comercials.
Definir propostes per aprofitar les sinergies generades per l'atracció de compradors dels dos equipaments; adequar la definició de polaritats comercials a la nova realitat del comerç de Tarragona; establir mesures que reequilibrin comercialment el model que es pugui distorsionar, sobretot, amb la implantació del gran magatzem; definir comercialment la zona al voltant del Mercat central, establir-ne la funció i potencial i desenvolupar el seu encaix dins el Centre comercial urbà central; organitzar i potenciar el comerç urbà de Tarragona, establint un lideratge en les polítiques de promoció i foment de l'activitat comercial, amb la participació de tots els agents implicats.
Termini i finançament de l'estudi
Està prevista la realització de l'estudi en un termini de 6 mesos a partir de la seva contractació. En aquest sentit, la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Tarragona s'encarregarà de contractar l'estudi amb una empresa especialitzada i amb àmplia experiència en el sector.
Pel que fa al pressupost, l'estudi tindrà un cost màxim de 70.375,80 € i les parts el finançaran de la següent manera: el Copca aportarà 25.000 €, la Diputació de Tarragona 11.624,20 €, l'Ajuntament de Tarragona 22.375,80 €, i la Cambra de Comerç de Tarragona 11.375,80 €.