Pelegrí insta el sector agrari català a apostar per diferenciar el producte per captar mercat

query_builder   10 març 2012 14:12

event_note Nota de premsa

Pelegrí insta el sector agrari català a apostar per diferenciar el producte per captar mercat

 
 
En la inauguració de la VIII Fira del Trumfo i la Tòfona, el conseller ha avançat que el Departament està elaborant un ‘Pla de conservació de la biodiversitat cultivada’
 
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director dels Serveis Territorials del Departament a la Catalunya Central, Josep de Planell, ha inaugurat aquest migdia, a Solsona, la vuitena edició de la Fira del Trumfo i la Tòfona.
 
Pelegrí s’ha congratulat per “l’encert” de certamen atès que “en el moment en què ens trobem, els productes que marquen la diferència, exquisits, de “luxe” podríem dir, tenen més cabuda que mai en el mercat com és el cas tant de la tòfona com del trumfo. Cal buscar el segment, apostar per productes d’alt valor afegit. El món del gourmet és un sector en auge, que cada cop compta amb més seguidors, la tòfona negra és un bolet molt apreciat a la cuina des de fa segles, i també ho són la varietat de trumfos que es fan en aquest comarca conegudes com a ‘patates de muntanya’, molt desitjades en la gastronomia.  Es tracta de produir amb un valor especial, trobat i reflexionat a priori. Està clar que en  aquest cas, aquest plus el dóna l’origen: Solsona ha sabut fer prevaldre l’origen dels seus productes per trobar el seu nínxol de mercat”. 
 
El conseller també ha considerat un encert que enguany la fira doni protagonisme a la tòfona perquè s’ha d’aprofitar el fet que la Catalunya Central, el Solsonès en particular, reuneix les condicions òptimes per a ser una de les principals zones productores de tòfona del país, i en aquest sentit ha volgut destacar l’augment de la superfície plantada, que ha passat de 75 hectàrees, el 2011, a unes 450 en l’actualitat, i que el valor econòmic del sector de la tòfona a Catalunya es pot aproximar a 1.365.706 €/any d’acord amb un estudi de la Fundació del Món Rural (FMR), “això vol dir, que hi ha demanda i que cada cop creix més! I per tant, s’ha d’aprofitar”, ha afirmat Pelegrí, qui ha garantit el suport del Departament, mitjançant les nostres subvencions, per a seguir treballant en aquesta línia i augmentant la producció de la tòfona.
 
El titular del Departament també s’ha referit al trumfo per remarcar que “la patata d’aquesta contrada també és un exemple de com s’ha de fer front a la competència ferotge dels mercats d’avui dia. El Solsonès ha sabut aprofitar les seves característiques geogràfiques per a obtenir una patata diferent  a la resta. Sense cap mena de dubte, el trumfo del Solsonès, aquesta gran patata de muntanya, coneguda com la patata del Bufet o la Kennebec, és capaç de competir amb les grans produccions de França, Regne Unit o Alemanya. Ambdues varietats, i especialment la primera, són exemples de produccions locals d’alta qualitat molt lligades al territori, i que estan servint de base a una gastronomia local diferenciada o al consum de productes de proximitat”.
 
En aquest punt, Pelegrí ha avançat que el Departament està elaborant un Pla de conservació de la biodiversitat cultivada que té per objecte la conservació in situ de varietats d’interès local que corren el risc de perdre’s. De fet, l’objecte del pla és tant la conservació de varietats per part dels agricultors locals com el desenvolupament dels mecanismes per a estimular i fer possible aquesta conservació, valoritzant els productes en els mercats de proximitat com a camí per afegir-hi valor. El cas dels trumfos cultivats en aquestes àrees en són un molt bon exemple, i també un exemple de com conservar el territori donant-li valor, i com conservar traient-ne un valor la biodiversitat cultivada”.
 
Finalment, el conseller ha afegit que “sens dubte el Solsonès ha entès l’oportunitat que suposa per a la comarca aquests dos productes. Aquesta fira ho fa evident. En els darrers anys la Fira del Trumfo, que darrerament s’ha ampliat a la tòfona, ha esdevingut el life motive de la Fira de Solsona, actuant com un reclam molt important lligat no només a l’agricultura sinó també a la gastronomia i els serveis de la comarca”.