Organitzat per la Direcció General de Protecció Civil i la Direcció General de Carreteres

El túnel de Parpers a la C-60 ha acollit un simulacre d'accident de trànsit amb 175 participants

Imatges disponibles gravades per Bombers de la Generalitat

query_builder   21 març 2012 12:32

event_note Nota de premsa

Organitzat per la Direcció General de Protecció Civil i la Direcció General de Carreteres

El túnel de Parpers a la C-60 ha acollit un simulacre d'accident de trànsit amb 175 participants

Imatges disponibles gravades per Bombers de la Generalitat

  • CORRECCIÓ Imatges de bombers a l'enllaç: http://83.247.130.22 amb usuari: premsa i paraula clau: tunelparpers
La passada matinada ha tingut lloc un simulacre d’accident de trànsit amb múltiples víctimes al túnel de Parpers, a la C-60, entre Argentona i la Roca del Vallès, organitzat conjuntament per la Direcció General de Protecció Civil (DGPC) i la Direcció General de Carreteres de la Generalitat, i en el que han participat 175 persones.
 
L’objectiu del simulacre ha estat provar el funcionament i aplicació del Pla d’Autoprotecció PAU de la instal·lació, del Pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT, així com la resposta i coordinació entre els diferents cossos operatius.
 
Podeu obtenir imatges del simulacre gravades per Bombers de la Generalitat entrant a http://83.247.130.22 i entrant els següents noms d'usuari: USUARI: premsa i paraula clau: tunelparpers.
 
El simulacre ha consistit en l’accident entre en una col·lisió entre un minibus i un cotxe. A conseqüència de la topada s’ha produït un incendi. També hi havia un altre cotxe implicat amb un ferit atrapat que ha hagut de ser excarcerat. També hi havia uns 15 turismes aproximadament que han quedat atrapats perquè circulaven darrera els vehicles implicats en l’accident.
 
El balanç final del simulacre ha estat d’una persona morta per cremades, 5 ferits greus, 4 de lleus i una vintena de persones il·leses. El Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT, de la DGPC ha activat en alerta el Pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT.
 
En el simulacre han participat personal de la Direcció General de Carreteres, del túnel i del Centre de Control de Carreteres de VIC, i efectius de la Direcció General de Protecció Civil, de Bombers de la Generalitat, Sistema d’Emergències Mèdiques, Mossos d’Esquadra, Policia Local d’Argentona i Policia Local de La Roca del Vallès, Creu Roja i del telèfon d’emergències 112.
 
 
Els túnels de Parpers se situen a la C-60, entre Argentona i la Roca del Vallès i estan formats per dos túnels paral·lels, un per sentit de la marxa, d’uns dos quilòmetres de longitud cadascun. Cada túnel té dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada i vorals. Durant l’any passat van registrar un trànsit de 49.020 vehicles diaris de mitjana.
 
El simulacre s’ha realitzat en temps real, amb els diferents operatius participants sortint de les seves bases (sense senyals acústics, però) a partir de l’inici amb la recepció de la trucada alertant de l’emergència al telèfon 112. Així es pretenia que el temps de resposta fos el més realista possible. També s’ha utilitzat fum dins del túnel i s’ha limitat la il·luminació per tal que l’exercici per part de bombers comptés amb el màxim de realisme i dificultat.
 
A la boca del túnel més propera a Granollers s’ha constituït el centre de Comandament Avançat CCA, que ha liderat la gestió de l’emergència.
 
Bombers de la Generalitat ha participat amb 50 efectius. Des de Granollers hi ha anat 6 vehicles, i 4 més des de Mataró. Posteriorment s’hi ha afegit 3 vehicles més.
 
Un cop al lloc i realitzades les primeres valoracions, han extingit l’incendi, excarcerat l’atrapat i el Grup d’Emergències Mèdiques ha fet una primera atenció als ferits i ha realitzat el “transfer” al Sistema d’Emergències Mèdiques perquè realitzés l’avaluació de l’estat, estabilització i evacuació per rebre l’atenció mèdica que correspongués.
 
El SEM ha participat amb 8 equips: 4 unitats de Suport Vital Bàsic SVB (amb dos tècnics de transport sanitari cadascuna), 2 unitat de Suport Vital Avançat SVA (metge, infermer i tècnic), i 2 unitats de comandament (metge). Per aquest exercici el SEM va crear una fitxa de treball per tal que el cos de Bombers identifiqués la gravetat dels pacients a la “zona calenta” i així poder prioritzar els rescats.
 
Mossos d’Esquadra ha participat amb 6 vehicles i una vintena d’efectius entre agents i comandaments al lloc i personal de la sala de comandament. Han tallat la circulació a la via i han regulat el pas dels vehicles d’assistència que arribaven a l’emergència per facilitar la seva tasca.
 
La Policia Local d’Argentona i la Policia Local de la Roca del Vallès han participat amb sengles vehicles que han regulat els punts de tall de trànsit.
 
La Creu Roja ha participat amb diversos vehicles i desenes de voluntaris realitzant tasques de suport logístic preventiu i participant com a figurants.
 
La Direcció General de Protecció Civil ha participat amb una dotzena d’efectius del servei d’operacions territorials, així com els tècnics de guàrdia del Centre de Coordinació d’Emergències CECAT, que ha activat en alerta el pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT.
 
La Direcció General de Carreteres ha participat amb una quinzena de persones en 5 vehicles lleugers. També ha realitzat les tasques de comunicació i d’aplicació del Pla d’Autoprotecció del Túnel per part del personal del Centre de Control de Carreteres, situat a Vic i des d’on es pot seguir tot el que passa a dins dl túnel a través del circuit de càmeres i es pot activar la megafonia per donar instruccions als conductors afectats.
 
Un cop acabat el simulacre, personal de la DG de Carreteres ha deixat la via llesta per la seva reobertura a les 05.00 am.
 
El simulacre ha acabat un cop els agents de Mossos d’Esquadra de trànsit han realitzat l’atestat i el Sistema d’Emergències Mèdiques ha evacuat tots els ferits. 
 
El novembre de 2009, la Generalitat va concloure obres de modernització de les instal·lacions, la senyalització i els sistemes de control i de seguretat dels túnels amb una inversió total de 6,4 milions d’€.
 
El túnel disposa de:
 
  • Plafons d'informació variable i semàfors de tecnologia LED ubicats a les boques d’entrada de cadascun dels túnels i senyalització d’emergència lluminosa.
  • Sistema de radiocomunicació mitjançant cable radiant i dispositius necessaris per tal que els equips de conservació i atenció  a incidents tinguin cobertura via ràdio.
  • Sistema de detecció d’incendis, sistema de detecció automàtica d’incidents; pals SOS.
  • Sistemes de megafonia, càmeres de televisió i panells de senyalització variable.
  • Millora del sistema de l’enllumenat existent (nivells de luminància i uniformitat), mitjançant lluminàries de tecnologia LED i panells vitrificats.
  • Integració de tots els equipaments als sistemes de gestió locals i del Centre de Control de Carreteres de Vic.