El Departament d’Agricultura, a través de la Fundació del Món Rural, i la Universitat de Barcelona fomenten el desenvolupament socioeconòmic de les zones rurals mitjançant un conveni marc signat avui pel conseller i el rector de la UB, Dídac Ramírez
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, i president de la Fundació del Món Rural (FMR), Josep Maria Pelegrí, i el rector de la Universitat de Barcelona (UB), Dídac Ramírez, han signat aquest matí, a la seu del Departament a Barcelona, un conveni marc de col·laboració per tal de desenvolupar accions i recerques vinculades a l’àmbit del desenvolupament sostenible econòmic i social de les zones rurals.
Pelegrí ha remarcat la importància que té que, “en aquets moments d’incerteses i de canvis, la Universitat de Barcelona posi el seu enorme potencial de coneixement al servei del sector agrari, atès que el sector ho necessita i ho necessitarà més. No en va la proposta de la nova Política Agrària Comuna (PAC) ja parla de l’agricultura del coneixement. És un camí que també ens ha d’ajudar a ser més competitius i a afrontar de manera diferent els problemes”.
El titular del Departament ha assenyalat que actualment ja existeix un primer estadi de col·laboració UB-FMR dins del programa l’emprenedoria a l’escola rural on el col·lectiu de mestres rurals juga un paper essencial. Ara, amb aquest nou conveni, la col·laboració es vol estendre a tots el àmbits.
Per la seva banda, el rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez, ha posat de relleu la importància dels conceptes de sostenibilitat en el desenvolupament rural, però entesa en sentit ampli (social, econòmica i ambiental) i l’aposta de la Universitat per seguir donant suport a iniciatives com aquesta.
Així, el conveni es pot estendre a activitats com ara la constitució d’equips conjunts de recerca; la participació en recerques conjuntes; la participació en els àmbits de treball de l’Observatori de l’Educació Rural de Catalunya (OBERC), promogut per la Fundació del Món Rural, el Secretariat d’Escola Rural i el Grup Interuniversitari de l’Escola Rural (GIER) per donar resposta als canvis que experimenta aquest tipus d’escola; la participació en conferències, seminaris, col·loquis, exposicions, diferents modalitats de formació, postgraus i altres activitats organitzades per qualsevol de les parts; o la cessió d’ús d’espais propis per a conferències, seminaris, col·loquis, exposicions, diferents modalitats de formació, postgraus, grups de treball i altres activitats organitzades en el marc de les recerques i treballs conjunts.
Aquesta col·laboració entre la FMR i la UB pot abastar un ampli ventall de disciplines acadèmiques i de recerca, sempre que vagin encarades al desenvolupament sostenible de les zones rurals. Precisament, a la Fundació li correspon aportar a les activitats dissenyades conjuntament amb la UB un prisma rural que aporti coneixements més orientats i adaptats, que serveixin per a millorar el desenvolupament socioeconòmic dels territoris rurals de Catalunya.
En acabar la signatura del conveni, el conseller ha presidit la reunió anual del Patronat de la Fundació del Món Rural.