territori

Recoder: "El Fons de Rescat de Peatges permetria a la Generalitat disposar de 320 milions d'euros"

query_builder   9 maig 2012 14:26

event_note Nota de premsa

Recoder: "El Fons de Rescat de Peatges permetria a la Generalitat disposar de 320 milions d'euros"

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat assegura que amb els 320 milions es podrien pagar anualment els cànons dels peatges a l’ombra, ampliar les bonificacions actuals i finançar polítiques de transport públic
  • Recoder denuncia el greuge comparatiu que suposa que cada català pagui de mitjana 95 euros anuals en peatges, quan a la resta de l’Estat és de 30 euros
  • “Els culpables no són les concessionàries, sinó l’Estat amb les seves polítiques d’ofec a Catalunya”, diu el conseller
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha quantificat en 320 milions d’euros l’import anual que podria recaptar la Generalitat gràcies al Fons de Rescat de Peatges. La proposta per crear aquest fons, aprovada aquest matí pel Parlament per una àmplia majoria i que ara es traslladarà al Congrés dels Diputats, suposa que tots els impostos que paguen les concessionàries –IVA i impost de Societats- es quedin a Catalunya. “Essent conscients del problema, tenint a la mà la solució i sabent que la raó ens empara, posem-nos a treballar des de ja mateix en la creació d’aquest fons de rescat”, ha dit Recoder.
 
El titular del departament de Territori i Sostenibilitat ha explicat que aquests 320 milions que podria gestionar directament el Govern servirien anualment per pagar tots els peatges a l’ombra que té la Generalitat –aquest 2012 es paguen 140 milions per aquest concepte-, estendre i ampliar el sistema de bonificacions, “i encara ens sobrarien diners per iniciar noves obres o finançar les polítiques de transport públic”. El. conseller ha insistit en què a partir d’ara caldra defensar “a capa i espasa” aquesta proposta a Madrid.
 
Recoder ha defensat en la seva intervenció el posicionament del Govern “davant d’un tema transcendent i que simbolitza tant bé el descontentament i la indignació que hi ha a Catalunya pel dèficit fiscal i d’infraestructures que patim des de fa anys”. Després de recordar que cada català paga a l’any una mitjana de 95 euros en peatges, mentre que els ciutadans de la resta de l’Estat en paguen només 30, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha assenyalat que “aquesta no és una lluita contra les concessionàries d’autopistes perquè no són la causa que Catalunya sigui una terra de peatges i que pateixi un greu”. I ha afegit: “Els culpables de tot plegat estan a 600 quilòmetres d’aquí. La nostra batalla és contra l’Estat, el qual amb la seva política d’ofec mitjançant les minses inversions en infraestructures ha provocat que a Catalunya pràcticament la meitat de les vies d’alta capacitat siguin de peatge”.
 
El conseller ha denunciat que dels 2.500 milions d’euros que l’Estat es va comprometre a invertir en carreteres a Catalunya en el període 2006-2012, se n’han licitat menys d’una quarta part. És per això que el Govern treballa per acabar amb aquest greuge comparatiu amb una “solució possible, i alhora raonable, que ens permeti als catalans pagar menys i transformar el concepte de peatge que ara tenim”. Aquest model s’ha de basar en “un peatge no com a solució del dèficit inversor, sinó un peatge que actuï com a regulador de la mobilitat i que serveixi perquè els diners que s’hi recapten siguin utilitzats per a la millora de la nostra xarxa viària i de transport públic”, ha manifestat Recoder. Segons el titular de Territori i Sostenibilitat, el nou model ha de servir perquè “els catalans paguem el que és just, en uns peatges que cobrin a tots aquells que utilitzen les nostres infraestructures i, en canvi, no paguen impostos al nostre país”.
 
 
Les xifres del greuge
 
-El 52% de les vies amb dos o més carrils que hi ha a Catalunya són de peatge, quan a la resta de l’Estat només es paga al 18% de les vies de gran capacitat.
 
-Catalunya concentra el 22% de les autopistes de peatge de tot l’Estat, però només el 5% de les autovies lliures de peatge.
 
-Els usuaris de les autopistes de peatge catalanes paguen el 38% dels ingressos de les concessionàries de tot l’Estat.
 
-La recaptació anual per peatges a Catalunya és de 486.000 euros per km de via d’alta capacitat (lliure o de peatge), mentre que a la resta de l’Estat és de 84.000 euros, gairebé sis cops inferior.
 
-Cada català paga cada any 95 euros de mitjana en peatges, mentre que els ciutadans de la resta de l’Estat  en paguen 30 euros.
 
-A la resta de l’Estat s’han construït autovies gratuïtes com la A-66, entre Gijón i Sevilla, amb un volum de trànsit inferior als 5.000 vehicles diaris. Mentrestant, l’N-II a Girona segueix amb obres aturades i trams sense ni projecte quan hi passen uns 30.000 vehicles diaris.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 48