El conseller Recoder anuncia que Catalunya tindrà una Llei del canvi climàtic

query_builder   11 juny 2012 14:19

event_note Nota de premsa

El conseller Recoder anuncia que Catalunya tindrà una Llei del canvi climàtic

Destaca que la nova legislació contribuirà a facilitar la transformació de l’economia catalana cap a un model innovador, competitiu i de baixa intensitat en emissions de gasos d’efecte hivernacle

La normativa, que es començarà a tramitar en les properes setmanes permetrà afrontar amb millors garanties el repte del canvi climàtic i reafirmar el marc competencial de la Generalitat


El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha anunciat avui que Catalunya tindrà una Llei del canvi climàtic, que es començarà a tramitar en les properes setmanes. La nova normativa contribuirà a què el conjunt de la societat catalana avanci cap a un  model econòmic competitiu.
 
La  Llei es planteja, per tant, per incentivar i fomentar aquelles actuacions que poden ser motor a Catalunya d’un desenvolupament socioeconòmic de baixa intensitat en carboni, creador de riquesa i de llocs de treball. Per això, la nova legislació ha de contribuir a facilitar una transformació en profunditat de l’economia catalana cap a una economia innovadora i competitiva i on hi tenen cabuda tant els sectors industrials existents com d’altres d’emergents, relacionats amb les energies renovables, de biocombustibles de segona generació, electrificació del transport, de tecnologies o serveis d’eficiència energètica, etc. L’objectiu és refermar la capacitat de Catalunya de crear riquesa i reduir la vulnerabilitat als efectes del canvi climàtic.
 
En aquest sentit, el conseller ha recordat que s’estima que a la Unió Europea l’economia verda ha creat uns 300.000 llocs de treball i que les inversions en energies renovables o eficiència energètica, a més de contribuir a evitar emissions, impliquen un estalvi en consum de combustibles fòssils. En el Pla de l’Energia i Canvi Climàtic 2020 que el Govern te ara mateix a informació pública, s’estima que aquest estalvi podria representar uns 33.850 milions d’euros per als consumidors finals, i 20.410 milions en la importació de combustibles fòssils, en el període 2012-2020.
 
Marc  competencial
 
La Llei també ajudarà a consolidar el marc competencial de Catalunya en matèria climàtica. El país té gran capacitat per incidir en el nivell d’emissions, molt especialment en les difuses, i en aquest sentit ha d’assolir el nivell de reducció d’emissions que li correspon i contribuir d’aquesta manera a l’assoliment dels objectius generals establerts per la Unió Europea. Això es tradueix per a l’any 2020 en una reducció del 10% de les emissions difuses respecte les nostres emissions del 2005 .La normativa també ha d’ajudar a disposar dels fons econòmics necessaris per dur a terme les accions de mitigació i d’adaptació.
 
La nova llei es planteja com a un projecte que abastarà aquesta legislatura i on els treballs preparatoris començaran el 2012. Amb la seva aprovació, Catalunya se situarà al nivell d’altres estats i regions de tot el món capdavanters en la lluita contra el canvi climàtic, com la Gran Bretanya, amb la Climate Change Act (2008); Escòcia, amb la Scotland Climate Change Act (2009); Suècia amb la Bill National climate policy in global cooperation; o el Quebec amb l’Environment Quality Act, per citar alguns exemples.
 
 
Refermar el lideratge
 
Catalunya ha estat capdavantera en la lluita contra l’escalfament global, com ho demostra el fet que ja l’any 2006 va ser pionera en crear l’Oficina del canvi climàtic i en presentar un pla marc de mitigació. A nivell internacional és coneguda i reconeguda la seva actitud proactiva defensant que els governs regionals juguin un paper clau en l’aplicació de polítiques efectives de mitigació i adaptació, el que s’ha conegut com l’esmena catalana, aprovada a la cimera del canvi climàtic de Cancún el 2010. Ara, continuant amb aquest lideratge, es vol fer un pas decisiu i disposar de l’arquitectura legal necessària per encarar els reptes climàtics presents i futurs.
 
Prova d’això també són els plans i estratègies que estan actualment en marxa:
 
·        Pla de l’Energia i el Canvi Climàtic de Catalunya, on s’integren l’energia i la mitigació de les seves emissions, en especial les que corresponen a sectors difusos: transport, residencial, comercial i institucional i petita industria. El  Pla es troba fins el 19 de juny en tràmit d’informació pública
 
·        Estratègia d’adaptació al canvi climàtic de Catalunya, que identifica els sectors i sistemes sotmeses a un major risc a causa dels canvis del clima i planteja accions per esdevenir menys vulnerables als impactes. A partir del 25 de juny s’inicia el procés de participació amb les diferents parts interessades.
 
·        Pla de mitigació de les emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH), que tracta la resta d’emissions de sectors difusos que no siguin de l’àmbit energètic, com els residus, l’agricultura els gasos fluorats, i incorpora la capacitat d’embornal de Catalunya.
 
·        Pla d'estalvi i eficiència energètica als edificis i equipaments de la Generalitat de Catalunya 2011-2014, en què tots els edificis revisaran els seus consums d’energia per optimitzar-ne l’ús i es preveu reduir la factura energètica de l’administració un 4,4% el 2014 i un 15,2% en l’horitzó 2020.
 
·        Programa d’Acords Voluntaris per a la reducció d’emissions de GEH, una iniciativa que reconeix els esforços de reducció de les empreses catalanes, i que en aproximadament un any compta amb més de 60 adhesions i un grup important d’altres organitzacions en fase d’elaboració dels seus inventaris.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 50