L'SCT demana la màxima atenció i prudència en la conducció per evitar accidents mortals de trànsit

query_builder   8 agost 2012 11:08

event_note Nota de premsa

L'SCT demana la màxima atenció i prudència en la conducció per evitar accidents mortals de trànsit

Davant els tres sinistres viaris amb tres víctimes mortals registrats ahir dimarts 7 d’agost a les carreteres catalanes, el Servei Català de Trànsit (SCT) insta als conductors a extremar la precaució per evitar accidents de trànsit, sobretot xocs frontals per les conseqüències dramàtiques que normalment tenen aquest tipus de topades per als ocupants dels vehicles accidentats, tal com va succeir ahir en dos dels tres sinistres ocorreguts.
 
En aquest sentit, l’SCT apel·la a la necessitat d’evitar distraccions i excés de velocitat en la conducció i es demana als conductors que no abaixin la guàrdia al volant en cap moment. Cal que es mantinguin l’atenció en la conducció també durant els desplaçaments curts per les carreteres secundàries que es realitzen sobretot durant l’agost perquè poden ser tant o més perillosos que el viatge principal.
 
Convé destacar que la intervenció del factor humà és determinant en els xocs frontals, atès que normalment aquest tipus d’accidents són desencadenats per un avançament temerari, una maniobra antireglamentària, per circular amb una velocitat inadequada o excessiva, o bé per una pèrdua del control del vehicle. A més cal recordar que abans de realitzar un avançament, el conductor s’ha d’assegurar que hi ha les condicions òptimes per dur-lo a terme i que en cas de dubte no es realitzi.
 
L’SCT també demana que es tingui un respecte màxim cap als col·lectius més desprotegits i febles de la xarxa viària (vianants, ciclistes i motoristes) i que s’extremi la prudència en la conducció compartida.
 
En conjunt es recomana moderar la velocitat i adaptar-la tant a les circumstàncies de la via com a les condicions en què es troba el propi conductor. És molt important fer un ús correcte de tots els elements de seguretat passiva, com ara el cinturó de seguretat, el casc i els sistemes de retenció infantil. A més, cal recordar l’obligatorietat d’utilitzar les armilles reflectants d’alta visibilitat homologada en sortir del vehicle i ocupar la calçada o el voral en les vies interurbanes. També convé evitar distraccions quotidianes, com ara canviar de freqüència de la ràdio, agafar el mòbil, encendre un cigarret o manipular el GPS, entre altres, que només ens prenen segons d’atenció però que acaben essent vitals per reaccionar a temps davant dels imprevistos a la carretera.
 
 
Mesures per combatre l’accidentalitat durant el període estiuenc
 
Convé recordar que continuen vigents les mesures adoptades per l’SCT i els Mossos d’Esquadra per combatre la sinistralitat viària davant l’increment registrat aquest 2012 i també per afrontar el període estiuenc. Les mesures són:
 
1)    Per neutralitzar la manca d’atenció en la conducció i per fer front a l’augment de la mobilitat a carreteres principals no desdoblades, els Mossos d’Esquadra realitzen diversos controls policials simultanis en un mateix eix viari. La més presència i freqüència d’aquests controls per augmentar el nivell d’alerta dels conductors es duu a terme a través de l’increment de dotacions de seguretat ciutadana (USC) a les carreteres i a més, les diferents àrees regionals de trànsit (ART) actuen a la vegada en una mateixa via.
 
2)    Per fer front al manteniment més deficient dels vehicles i també per eradicar la velocitat excessiva o inadequada, els Mossos d’Esquadra fan controls policials integrals, és a dir que actuen alhora sobre dos o més elements de risc:
 
·         Es controla la velocitat a través de radars en línia i la notificació de la infracció és a peu de carretera
·         Es controlen les condicions tècniques del vehicles a través de la documentació sobre l’ITV i la revisió d’aspectes com l’estiba, l’enllumenat, els pneumàtics, la càrrega, entre d’altres.
·         Es realitzen proves d’alcoholèmia i drogotest i també s’actua sobre els elements de seguretat passiva.
 
3)    Per combatre la velocitat excessiva o inadequada a les carreteres s’ha incrementat mensualment en un 25% la rotació dels radars fixes. La rotació s’adequa en cada moment als resultats de la sinistralitat en cadascuna de les carreteres.
 
4)    Altres actuacions policials que es duen a terme són l’augment de vehicles no logotipats amb vídeovigilància per detectar distraccions com l’ús dels telèfons mòbils. Per evitar infraccions dinàmiques de risc (avançaments perillosos, velocitat excessiva o inadequada i maniobres temeràries) s’augmenten els controls policials dinàmics amb motocicleta i es reforça amb el suport dels mitjans aeris de l’SCT.  
 
5)    En l’aplicació de l’article 68 de la llei de seguretat viària, increment del 30% de l’import de la sanció econòmica en aquelles conductes de risc que hagin estat sancionades en dues ocasions més pel mateix motiu durant l’any anterior.