Govern

El Govern posa en marxa el Servei d'Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit per donar resposta a la vulnerabilitat i la desorientació de víctimes i familiars

query_builder   8 octubre 2012 07:59

event_note Nota de premsa

El Govern posa en marxa el Servei d'Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit per donar resposta a la vulnerabilitat i la desorientació de víctimes i familiars

  • En els primers 5 mesos de funcionament, més de 300 persones s’han posat en contacte amb el servei, que ofereix ajuda, informació i orientació davant d’un accident
 
  • L’equip multidisciplinari de professionals està format per disset gestors telefònic, una educadora social, quatre psicòlegs i una coordinadora
 
  • El Servei Català del Trànsit ha signat convenis amb ajuntaments i consells comarcals per consolidar la implantació del servei arreu del territori
 
El Govern va posar en marxa el 26 de març passat el Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT), una iniciativa pionera a l’Estat per donar resposta a la situació de gran vulnerabilitat i desorientació en què es troben les víctimes d’accidents de trànsit i els seus familiars. Es tracta d’un servei que ofereix ajuda, informació i orientació objectiva i especialitzada als afectats perquè puguin fer els tràmits necessaris, conèixer els recursos existents i els drets que reconeix la legislació vigent i rebre atenció psicològica en la seva recuperació personal i social. Fins el moment s’hi ha acollit més de 300 persones.
 
La posada en marxa del servei dóna resposta al compromís de l’Executiu per lluitar contra la sinistralitat viària, tal com recull el Pla de Seguretat Viària 2011-2013 i el Pla de Govern 2011-2014, que fixa com a objectiu prioritari la millora de la seguretat viària, la prevenció d’accidents i l’ajuda a les víctimes.
 
 
Com funciona?
 
Adscrit al Servei Català de Trànsit, el SIAVT no pretén ser un servei de resposta immediata després d’un accident, sinó proporcionar als afectats una gestió integral després del sinistre i aglutinar, en un mateix centre, tots els recursos a l’abast de les víctimes. Així, compta amb un equip multidisciplinari de professionals, format per disset gestors telefònics, una educadora social, quatre psicòlegs i una coordinadora.
 
L’usuari té a la seva disposició un telèfon gratuït, el 900 100 268, al qual pot trucar de dilluns a divendres de 9 a 14 h i de 15 a 20 h. També pot consultar el web http://victimestransit.gencat.cat o bé sol·licitar una entrevista personal.
 
  • Telèfon: el servei telefònic registra les dades de la persona sol·licitant i el motiu de la seva trucada i deriva l’usuari als recursos més adients.
 
  • Pàgina web: ofereix informació sobre el servei i els recursos disponibles i facilita la informació necessària perquè la persona que ho desitgi pugui adreçar-se als recursos més adients a les seves necessitats i circumstàncies, així com per sol·licitar ajuda presencial o telefònica per orientar-se.
 
  • Entrevista presencial: s’ha de demanar telefònicament o bé a través d’internet. El psicòleg es desplaça per realitzar l’entrevista presencial, que es pot fer a les seus territorials de l’SCT, en qualsevol oficina del RACC (empresa adjudicatària del servei) o, en cas que sigui necessari, al domicili de la víctima.
 
 
Quin tipus d’orientació ofereix el SIAVT?
 
  • Orientació jurídica i legal: explicació dels drets (responsabilitat penal i civil) i les gestions que cal fer per realitzar les reclamacions derivades del sinistre.
 
  • Orientació psicològica: ajuda en la comunicació, l’atenció i el suport emocional.
 
  • Orientació sanitària: donar a conèixer quins recursos té la víctima en l’àmbit sanitari, d’atenció primària i d’atenció especialitzada, i informar-la sobre prestacions complementàries.
 
  • Orientació social: donar a conèixer la xarxa de recursos assistencials, on trobar el suport i l'orientació a la família i on rebre informació sobre els recursos disponibles per atendre les primeres necessitats.
 
  • Orientació i informació sobre els ajuts que es presenten des de l’Administració: informació sobre les ajudes i prestacions econòmiques que es poden rebre.
 
 
Des de la seva posada en funcionament més de 300 persones s’han posat en contacte amb el servei. En total s’han generat 361 consultes. La informació legislativa ha estat la més requerida pels usuaris del servei.
 
El servei compta amb la complicitat de tots els organismes i institucions implicats de manera directa o indirecta en la seguretat viària, com les associacions de víctimes de trànsit de Catalunya. A més, per tal de consolidar la iniciativa arreu del territori, el SIAVT ha signat diversos convenis de col·laboració amb ajuntaments i consells comarcals, que faciliten als ciutadans la informació i documentació institucional sobre el servei. Fins el moment s’han signat convenis amb els ajuntaments de Barcelona, Sant Feliu de Llobregat, El Vendrell, Móra d’Ebre i Manresa, i amb els consells comarcals del Baix Penedès, la Noguera i el Segrià.
 
Per a més informació, Seguretat Viària al Pla de Govern.