L'Atenció Primària de les comarques de Tarragona implantarà el Model de seguretat dels pacients

query_builder   26 octubre 2012 13:23

event_note Nota de premsa

L'Atenció Primària de les comarques de Tarragona implantarà el Model de seguretat dels pacients

L’objectiu és impulsar estratègies que fomentin la millora de la qualitat i de la seguretat dels pacients com un eix clau en el procés assistencial

 

Model de seguretat dels pacients

 

El dimecres 24 d’octubre es va celebrar la II Jornada de Qualitat Assitencial i Seguretat del Pacients a la Sala Europa del Teatre Auditori Municipal de Salou.

Amb el lema “La seva seguretat, el nostre compromís” i l’objectiu d’impulsar estratègies que fomentin la millora continua de la qualitat i de la seguretat dels pacients com un eix clau en el procés assistencial. En la jornada es va presentar el Manual d’abordatge a la seguretat dels pacients a l’Atenció Primària dissenyat per obtenir processos més segurs i per facilitar les tasques dels professionals de la salut. Aquest dia de treball comú pretén crear la cultura de treballar en els àmbits de la qualitat i la seguretat dels pacients i d’obrir nous horitzons de col·laboració vers la creació d’una millor qualitat de l’atenció als usuaris i de la vida dels professionals.


Durant la jornada es van presentar alguns projectes pràctics del que significa treballar diàriament en qualitat i es van passar vídeos de professionals explicant la feina diària de processos assitencials i del temps real que comporta realitzar una d’aquestes feines diàries com, per exemple, la revisió i enregistrament, diari, del box d’aturades situat a les consultes d’atenció urgent dels Centres d’Atenció Primària, mitjançant l’aplicació d’un check-list.


El Pla de Salut per a l’any 2011-15 s’estructura en tres eixos vertebradors: més salut i qualitat de vida, transformació del model assistencial i modernització del model organitzatiu. Per tant, un dels projectes continguts en aquest pla és el de promoure les polítiques de seguretat i de qualitat clínica per actuar en dos fronts principalment: augmentar la seguretat dels pacients en els centres en què són atesos i reduir els problemes incidents relacionats amb el medicament.


Per seguretat dels pacients entenem el conjunt de bones pràctiques recomanades a professionals i a ciutadans orientades a la reducció del risc de dany evitable associat a l’atenció sanitària fins a un mínim acceptable, segons diu l’Organització Mundial de la Salut. Entre aquestes bones pràctiques, cal destacar també les que fomentin el bon ús del medicament per reduir els problemes relacionats amb la medicació i els seus efectes indesitjables.


La jornada va comptar amb la conferència inaugural del subdirector general de la Subdivisió General de Serveis Sanitaris del Departament de Salut, Dr. Josep Davins, que va destacar que el “70% dels esdeveniments adversos que es produeixen a l’Atenció Primària són evitables” segons estudi APEAS realitzat el 2008. A Catalunya es produeixen 400.000 esdeveniments adversos a l’any i la causa més freqüent d’aquests esdeveniments és la medicació. Davins va afegir que “el procés d’acreditació de qualitat dels Centres d’Atenció Primària de Catalunya començarà al setembre de 2013 i s’allargarà fins  el 2015. Dintre d’aquests procés hi ha 207 estàndards que fan referència a la seguretat dels pacients, del total de 379 que té el manual d’acreditació.


La referent de qualitat i Seguretat dels Pacients de la Direcció d’Atenció Primària del camp de Tarragona i Terres de l’Ebre, Dra. Montserrat Gens, va explicar l’estratègia d’implantació del Model de Seguretat dels Pacients al territori. La Dra. Gens va destacar la necessitat d’implicació de tots els professionals en el seu dia a dia per crear una cultura de treball en qualitat. Gens va senyalar que l’Institut Català de la Salut, ha definit una política de qualitat, i seguretat en el Camp de Tarragona, liderada per una Comissió de qualitat i seguretat dels pacients, amb l’objectiu d’impulsar criteris de qualitat i seguretat en l’atenció primària del territori, promovent la millora continua i l’excel·lència de l’atenció al ciutadà. La Dra. Gens va explicar la importància de detectar el nucli de seguretat dels equips, és a dir, “aquells professionals que s’ocupen de vetllar per la seguretat del pacient en cada equip”.