Fotomini

Benestar Social i Família cedeix a la Diputació de Barcelona la gestió de recerca dels orígens de les persones que van ser adoptades a la Maternitat

query_builder   13 desembre 2012 12:45

event_note Nota de premsa

Benestar Social i Família cedeix a la Diputació de Barcelona la gestió de recerca dels orígens de les persones que van ser adoptades a la Maternitat

Les dues institucions han signat avui el conveni que millorarà la gestió d’aquest servei i evitarà que el ciutadà s’hagi d’adreçar a les dues administracions per tramitar la seva petició, estalviant-se tràmits i recursos econòmics
Foto1
El director general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència del Departament de Benestar Social i Família, Josep Lluís Ortuño, i la vicepresidenta quarta i presidenta delegada de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, han signat avui conveni a través del qual la Generalitat encarrega a la Diputació la facultat de gestionar per si mateixa les sol·licituds de persones adoptades que vulguin conèixer els seus antecedents biològics.
 
Concretament, la Diputació de Barcelona gestionarà les peticions d’aquelles persones que van ser adoptades a la Casa Provincial de Maternitat, els expedients de les quals es troben a l’Arxiu Històric de la Diputació, i que vulguin conèixer dades sobre la seva filiació biològica. La resta de casos de recerca dels orígens es seguiran gestionant des de la Direcció General d’Atenció a Infància i l’Adolescència (DGAIA) del Departament de Benestar Social i Família.
 
Recerca dels orígens
Es coneix per recerca dels orígens el procés pel quan una persona que en el seu moment va ser adoptada sol·licita tenir accés a les seves dades per conèixer el seu passat familiar i els seus antecedents biològics.
 
Fins l’entrada en vigor de la Llei 14/2010 dels drets i les oportunitats de la infància i l’adolescència, la Diputació de Barcelona, prèvia autorització judicial, gestionava les recerques d’origen que afectaven expedients d’infants nascuts o abandonats a la Casa Provincial de Maternitat, amb una mitjana de 80 expedients anuals gestionats des de 1991. La nova Llei estableix que la competència de gestionar aquests expedients correspon a la Generalitat de Catalunya, que des de la seva entrada en vigor ha gestionat 271 expedients, tot i que la Diputació ha manifestat el seu interès en seguir prestant el servei.
 
Amb aquest encàrrec de gestió, es millorarà l’eficàcia de la gestió, no només pel coneixement i experiència de la Diputació en la matèria, sinó perquè s’evitarà que la ciutadania s’hagi d’adreçar a dues administracions diferents per tramitar la petició.
 
Procés de mediació a la Diputació de Barcelona
Un cop feta la sol·licitud d’informació a la Diputació, aquesta institució trametrà una còpia al Servei de Suport Jurídic de la DGAIA i en un màxim de 5 dies el Departament de Benestar Social i Família respondrà amb l’autorització perquè comencin els tràmits.
 
El conveni també inclou la cessió a la Diputació de Barcelona del procediment de mediació prèvia a la revelació de les dades, en el qual tant la persona interessada com les persones afectades han de ser informades de les circumstàncies familiars i socials respectives, i de l’actitud manifestada per l’altra part en relació a una possible trobada.
 
El conveni signat avui estableix que aquest procés de mediació es farà sota els següents principis:
  • Voluntarietat de les parts d’acollir-se, o no, a la mediació i també de desistir-ne en qualsevol moment.
  • Imparcialitat: Les persones mediadores han d’actuar amb imparcialitat i neutralitat i han d’ajudar als participants a arribar a acords sense imposar cap solució ni mesura concretes.
  • Confidencialitat: Totes les persones que intervenen en la mediació estan obligades a no revelar les informacions que coneguin durant aquest procés.
  • Caràcter personalíssim: Tant les persones mediadores com les parts han d’assistir personalment a les reunions i no es podran valdre d’intermediaris llevat que es tracti de representants de menors. Es podrà fer ús de les noves tecnologies si les distàncies impedeixen el desplaçament d’una de les parts.
  • Bona fe, tant de les parts com de les persones mediadores.
El procés de mediació es durà a terme per un equip format, com a mínim, per dues persones, una de les quals serà Llicenciat en Dret i l’altra tindrà formació específica en Dret, Psicologia, Treball Social, Educació Social o Pedagogia. Els sol·licitants s’hauran d’adreçar al Registre General de la Diputació de Barcelona.

2  

Imatges

Imatge de la signatura del conveni

Imatge de la signatura del conveni 620

Imatge de la presentació

Imatge de la presentació 765