Simulacre de descarrilament d'un tren al túnel del Pertús

query_builder   13 febrer 2013 04:10

event_note Nota de premsa

Simulacre de descarrilament d'un tren al túnel del Pertús

  • En l’exercici s’han activat Pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT per a emergències en el Transport de Viatgers per Ferrocarril,  així com el pla d’actuació del Pla Binacional del Túnel del Pertús
  • En el simulacre, realitzat en la boca sud del túnel, hi han intervingut mitjans humans i materials tant de Catalunya com de França
Protecció Civil de la Generalitat (DGPC), i la Delegació del Govern Espanyol a Catalunya, juntament amb l’empresa responsable de la seguretat del túnel del Pertús (TPFerro) i el Govern Francès han organitzat la nit del 12 al 13 de febrer un simulacre de descarrilament de tren de passatgers sense incendi a l’interior del Túnel del Pertús, en la seva banda sud, a 600 m de la boca sud.
 
El Túnel del Pertús uneix la línea d’alta velocitat entre el territori espanyol i francès, i es denomina línia de trànsit mixta perquè hi ha circulació de passatgers i mercaderies. El túnel consta de dos tubs paral·lels independents de 8,3 km, dels quals 7,3 estan en territori francès i 1 a Espanya.
 
L’objectiu d’aquest exercici ha estat posar a prova l’activació del pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT, del Pla Binacional del Túnel del Pertús, i el pla d’Intervenció i Seguretat de la concessionària TP Ferro. Així mateix, s’han posat a prova les accions i comunicacions dels serveis d’emergències tant de la Generalitat (Protecció Civil, Bombers, Mossos d’Esquadra, Sistema d’Emergències Mèdiques SEM), de l’Estat (Cos Nacional de Policia i Guàrdia Civil), i la seva coordinació amb els homòlegs francesos (bàsicament sanitaris i bombers).
 
La Delegada del Govern d’Espanya a Catalunya, Llanos de Luna, directora del Pla Binacional, i el director general de Protecció Civil de la Generalitat, Jordi Aurich Taberner, director del Pla PROCICAT per delegació del conseller d'Interior, han dirigit les diferents actuacions.
 
El simulacre ha consistit en les tasques de salvament i atenció mèdica i de seguretat en un escenari amb el descarrilament d’un tren de viatgers a l’interior del túnel en territori espanyol, sense incendi, i en el qual hi viatjaven un centenar de passatgers, dels quals una trentena han resultat ferits (10 en estat crític), i, finalment, 3 han mort.
 
L’empresa TP Ferro, un cop detectat l’accident, ha realitzat els avisos interns i externs corresponents (avisar a la Delegació del Govern a Catalunya, alertar al telèfon d’emergències 112 i al Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT, de Protecció Civil de la Generalitat), mentre que el personal de RENFE present al tren ha donat suport a les tasques d’evacuació dels passatgers il·lesos.
 
Un cop han arribat al lloc efectius del cos de Bombers de la Generalitat i també del Servei d’Incendis i Socors francès, han assegurat la zona, han rescatat les persones implicades a l’accident i han coordinat el Centre de Comandament Avançat (CCA). Amb l’arribada de la Unitat Mòbil de Protecció Civil de la Generalitat, aquesta ha donat suport al CCA.
 
Una cinquantena d’efectius dels Bombers de la Generalitat han intervingut al simulacre, 21 d’ells participant en el desenvolupament operatiu de l’exercici i 30 com observadors des de dins del mateix tren.
 
En el moment de rebre l’alerta, com a primera sortida, s’han activat el vehicle especial ferroviari i un furgó de salvament de Figueres, una Bomba Rural Pesant (BRP) de la Jonquera i un vehicle de comandament. Tot seguit, valorant el grau de l’emergència, s’han activat com a segona sortida quatre vehicles més dels Bombers, dos BRP dels parcs de Roses i Llançà i dos vehicles de comandament. El simulacre ha servit per millorar la coordinació amb els bombers francesos en base al què estipula el Pla Binacional de Socors (PBS) a nivell operatiu i de comandaments.
 
Fora del túnel s’ha constituït el Centre de Comandament Avançat (CCA) a l’edifici que TP Ferro té a la boca sud del túnel, amb el màxim comandament dels Bombers, dirigint la primera gestió operativa.
 
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), amb la col·laboració del Servei d’Ajuda Mèdica Urgent (SAMU) francès, ha organitzat l’Àrea Sanitària i ha proporcionat l’assistència sanitària d’emergència als afectats, així com l’assistència primària als evacuats i desplaçats.
 
Per atendre l’emergència, el SEM ha desplaçat al lloc 12 ambulàncies: 8 de Suport Vital Bàsic SVB amb 2 tècnics en transport sanitari, 1 ambulància de Suport Vital Intermig SVI amb un infermer i un Tècnic en transport sanitari, 3 ambulàncies de Suport Vital Avançat SVA amb un metge, un infermer i un tècnic, 2 vehicles d’intervenció ràpida VIR amb un metge i un infermer respectivament i han muntat un Punt Mèdic Avançat (PMA). Això ha comportat la mobilització de 29 professionals del SEM.
 
Les diferents unitats del SEM han traslladat als afectats al Punt Mèdic Avançat (PMA) que s’ha muntat al lloc de l’incident. Es tracta d’una estructura mòbil dotada amb tot el material necessari (lliteres, aparells de monitorització cardíaca, respiradors, material fungible, etc.) per atendre 8 ferits greus cada mitja hora, podent doblar la seva capacitat de gestió quan és precís. En aquest punt s’ha realitzat la recepció dels malats, s’ha dut a terme el triatge en funció de la seva gravetat i el seu tractament mèdic específic, amb la finalitat d’estabilitzar als pacients i assolir les millors condicions per afrontar el trasllat a l’hospital de destí.
 
Per la seva banda, el grup d’ordre liderat per Mossos d’Esquadra, han garantit l’arribada i sortida dels serveis d’emergència i la seguretat dels passatgers i han elaborat la llista de passatgers il·lesos. S’han  coordinat amb el Cos Nacional de Policia, la Gendarmerie Nationale, la Policia d’Aire i Fronteres i la Policia local de La Jonquera, i amb els altres operatius en el CCA
 
Per part de Mossos hi participen efectius de múltiples serveis (Sala Central Comandament: i Centre de comandament avançat: 5 efectius), 2 patrulles de trànsit (4 agents); 8 agents de seguretat ciutadana de la comissaria de Figueres i de la comissaria de districte de La Jonquera, un equip de l’Àrea Regional de Recursos Operatius (7 efectius); 4 efectius dels serveis centrals, a més del sotscap de la regió policial, Intendent Gàmez. En total, una 30 de mossos d’esquadra de diferents graduacions i especialitats.
 
El Cos Nacional de Policia (CNP) ha disposat dos efectius al Centre de Comandament Avançat. Altres agents de la Policia Nacional i de la Guàrdia Civil han participat en les tasques de suport, especialment en matèria d’informació i documentació. El Cap Superior de Policia de Catalunya, Agustín Castro, i el General en Cap de la Guàrdia Civil a Catalunya, Ángel Gozalo, han seguit el desenvolupament del simulacre. El mateix han fet dos efectius de la Gendarmeria Francesa i la Policia d'Aire i Fronteres, amb dos efectius més, que s’han coordinat amb el Centre de Gestió de la boca nord del túnel (França).
 
Protecció Civil de la Generalitat (DGPC), a través del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya CECAT, ha activat el pla PROCICAT, i ha enviat al lloc de l’accident la Unitat Mòbil de Protecció Civil (UMOPC), un camió amb tracció 6x6 i amb una sala de comunicacions amb posicions per un tècnic de Protecció Civil, un bomber, un mosso d’esquadra, un tècnic del SEM, etc. i una sala de reunions. El camió, que té comunicació satel·lital i recepció en directe de les imatges que capten les càmeres dels helicòpters de la Generalitat, serveix per donar suport a les tasques de coordinació, logística i comunicacions de les grans emergències. Protecció Civil ha coordinat l’atenció als passatgers il·lesos, la informació comuna entre els cossos operatius i cap al Govern de la Generalitat, i l’atenció a familiars dels ferits i afectats.
 
 
IMPORTANT: AQUESTA  NOTA  DE  PREMSA  FA  REFERÈNCIA  A  UN  SIMULACRE