Logo

Una jornada a l'Edifici del Sucre de Vic posa en comú bones pràctiques en alfabetització de persones immigrades

query_builder   5 juny 2013 13:32

event_note Nota de premsa

Una jornada a l'Edifici del Sucre de Vic posa en comú bones pràctiques en alfabetització de persones immigrades

El Departament de Benestar Social i Família i l’Obra Social “la Caixa”  han lliurat avui maletes pedagògiques del programa “Lletres per a tothom” a diversos ens col·laboradors de la Catalunya Central
L’Edifici del Sucre de Vic ha acollit aquest matí una jornada sobre alfabetització de persones immigrades en la qual s’han posat en comú diverses iniciatives i bones pràctiques. En el decurs de l’activitat adreçada a professionals d’acollida, formació d’adults i ensenyament del català s’ha fet especial èmfasi en la maleta  “Lletres per a tothom”, una eina amb recursos pedagògics adreçada al professorat i al voluntariat que col·labora en l’alfabetització d’aquest col·lectiu.
 
“Lletres per a tothom” és una iniciativa del Departament de Benestar Social i Família i l’Obra Social “la Caixa” que ha establert per primera vegada un currículum d’aprenentatge del català adaptat a les necessitats formatives de les persones d’origen estranger considerades analfabetes o amb una formació reglada insuficient. En el decurs de la jornada s’han lliurat exemplars de la maleta pedagògica a diversos organismes col·laboradors de la Catalunya Central com ens locals, escoles d’adults, seus locals del Consorci per a la Normalització Lingüística i Càritas Diocesana de Vic.
 
L’activitat està organitzada per la Direcció General per a la Immigració del Departament de Benestar Social i Família i per l’Obra Social “la Caixa”. Tindrà continuïtat amb noves sessions a Girona (7 de juny) i Lleida (11 de juny), després d’haver passat per Barcelona i Tarragona. La inauguració ha anat a càrrec del director general per a la Immigració, Xavier Bosch, la representant de  l’Àrea d’Integració Social de la Fundació “la Caixa”, Mireia Petitpierre, i el cap del Servei d’Ordenació Curricular de l’Educació d’Adults del Departament d’Ensenyament, Enric Castella.
 
Durant el matí ha intervingut Carme Moyano, directora del Centre de Formació d’Adults Miquel Martí i Pol de Vic amb la conferència “L’alfabetització, una necessitat d’avui”. També s’ha dut a terme una taula rodona amb presentació d’experiències al territori. Concretament, s’han exposat les iniciatives en aquest àmbit promogudes per l’Associació de Formació d’Adults de Vic, el Centre de Formació d’Adults Jacint Carrió i Vilaseca de Manresa, l’Ajuntament de Torelló, l’Oficina de Català de Manlleu i l’Ajuntament de Vic.
 
Segons dades de l’Enquesta Demogràfica 2007 de l’Idescat, un 2,3 % de les persones estrangeres majors de 10 anys residents a Catalunya no sabien ni llegir ni escriure. Una xifra que ha anat a la baixa, ja que el Cens de 2001 elevava fins al 5,2 % la proporció d’estrangers analfabets a Catalunya. En tots dos casos, es detecta una major incidència entre les dones que entre els homes, al voltant de mig punt més. Malgrat el descens, la Generalitat entén que el col·lectiu diana de programes com “Lletres per a tothom” continua essent elevat i, per això, impulsa i col·labora amb diverses iniciatives que fomenten l’alfabetització de persones adultes.
 
En aquest sentit, cal recordar que la Llei 12/2009 d’educació de Catalunya (LEC) preveu que l’educació d’adults inclogui l’educació per a la cohesió i la participació social, que comprèn l’acollida formativa a persones immigrades adultes i la iniciació a les llengües oficials. Així mateix, la Llei 10/2010 d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya estableix que les persones nouvingudes puguin assolir a través del servei de primera acollida un nivell de català inicial, així com l’alfabetització necessària per poder accedir a la formació de català.