La consellera Irene Rigau presenta la guia del TDAH com una eina per als docents que té per objectiu "ajudar als alumnes que ho pateixen"

query_builder   7 juny 2013 19:13

event_note Nota de premsa

La consellera Irene Rigau presenta la guia del TDAH com una eina per als docents que té per objectiu "ajudar als alumnes que ho pateixen"

  •  El professor i psiquiatra Luis Rojas Marcos i la consellera d’Ensenyament han presentat la guia El TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu
Foto
 
 La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, conjuntament amb el professor i psiquiatra Luis Rojas Marcos, ha presentat aquesta tarda la guia El TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Amb aquesta eina, es vol dotar al professorat català i a les famílies d’un protocol per a facilitar no només la detecció, sinó les actuacions dins de l’aula amb l’alumnat amb trastorn de dèficit d’atenció i hiperactivitat. La consellera Rigau ha destacat la importància d’aquesta guia per a docents, i ha afegit que “esperem que la guia sigui una eina que ajudi als alumnes amb TDAH. Sabem del patiment d’aquests alumnes i de les seves famílies, i el sistema educatiu se n’ha de preocupar, hem d’intentar donar-li la volta”.
 
La guia que avui s’ha fet pública, forma part d’una col·lecció pensada per ajudar al professorat a gestionar la diversitat a l’aula es va anunciar el passat octubre i des de llavors s’ha completat amb les aportacions de diferents entitats i associacions professionals. La titular d’Ensenyament ha afegit que “creiem que és oportú presentar la guia per tal que tots els centres tinguin el protocol i conjuntament amb les famílies ho puguin tractar i evitar la seva cronificació”.
 
El trastorn per dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH) és un trastorn d’origen neurobiològic que s’inicia a l’edat infantil i que afecta entre un 3 a 7 % de nens i joves en edat escolar. Es caracteritza per un nivell d’impulsivitat, activitat i atenció no ajustat a l’edat de desenvolupament. Per les seves característiques, els infants i joves amb TDAH mostren un rendiment escolar més baix al que correspondria a les seves possibilitats cognitives. Les formes pròpies d’afrontar la tasca (impulsivitat, desatenció o escassa persistència), la poca capacitat de pla­nificació (precipitació o exigua memòria de treball) i la possible presència d’altres trastorns d’aprenentatge i/o de conducta associats, com ara la dislèxia, fan de l’alumne amb TDAH molt vulnerable a fracassar en el seu procés d’aprenentatge.
 
La guia de detecció i actuació del trastorn del dèficit d’atenció i hiperactivitat en l’àmbit educatiu contempla tres àmbits docents: la gestió de l’aula, el suport personalitzat i la col·laboració amb les famílies. Es descriuen aquells obstacles dels alumnes amb TDAH per al seu desenvolupament harmònic. Alhora, facilita als docents les eines per tal d’actuar, per a desenvolupar les estratègies educatives que redueixin els obstacles i les conseqüències. L’objectiu és impulsar l’èxit personal i escolar de tot l’alumnat, inclosos els alumnes amb TDAH.
 
Tot i que el diagnòstic del TDAH ha de ser realitzat per especialistes, la detecció i identificació dels primers símptomes sol produir-se en els entorns habituals de l’alumne: l’espai familiar i el centre educatiu. És per això que la guia inclou graelles d’observació i criteris de valoració i intervenció a l’aula. Alhora, es proposen pràctiques docents per aplicar a l’aula, com ara la utilització d’un pla visual de treball individual, la estratègia per realitzar una prova escrita, un pla individualitzat per aquest alumnat i un protocol per a tractar amb les famílies, entre d’altres. Per exemple, el protocol per valorar la gestió de l’aula per a l’etapa d’educació secundària:
 
Quadre TDAH

 

7 de juny de 2013

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 1981