El Departament d'Interior i Telefónica posen en marxa una APP que comunica les persones sordes amb el telèfon d'emergències 112

query_builder   27 desembre 2013 13:02

event_note Nota de premsa

El Departament d'Interior i Telefónica posen en marxa una APP que comunica les persones sordes amb el telèfon d'emergències 112

L’ APP desenvolupa per Telefónica està basada en pictogrames i vídeos en llengua de signes que recullen les principals i més comunes emergències que fan que els ciutadans truquin al Telèfon 112
 
La Federació de Persones Sordes de Catalunya farà la distribució del servei entre les persones sordes i en difondrà l’ús entre aquest col·lectiu, segons el conveni signat avui
Foto
El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, el director general de Telefónica a Catalunya, Kim Faura, i el president de FESOCA, Antonio Martínez Álvarez; han signat un conveni per posar en marxa una APP per a telèfons intel•ligents que permet una comunicació ràpida i molt fàcil i intuïtiva de les persones sordes amb el telèfon d’emergències 112.
 
El conseller d’Interior ha destacat el salt qualitatiu que suposa aquesta aplicació, “no només des de la perspectiva de l’usuari que podrà demanar ajuda d’una manera simple sinó que també podrà avisar al 112 en cas de veure situacions d’emergència d’altres persones del seu entorn”. “Avui hem fet un pas més cap a la normalització, superant una barrera que encara existia” ha ressaltat el conseller i ha afegit que “gràcies a la tecnologia incorporem el col·lectiu de persones sordes a la normalitat”.
 
El titular d’Interior ha explicat que si bé aquesta aplicació s’ha dissenyat pensant en les persones sordes, des del Departament d´Interior hi veuen altres usos potencials en el futur com per exemple per aquelles persones que no parlin cap de les 5 llengües que utilitza el 112 (català, castellà, anglès, francès i alemany).
 
Finalment Espadaler, que s’ha mostrat satisfet de “ser pioners en posar aquest servei a disposició de les persones sordes”, ha agraït el treball conjunt amb FESOCA i Telefónica per fer-ho possible.
 
Per la seva banda, el president de FESOCA, ha destacat que gràcies a aquesta aplicació “tenim autonomia personal per gestionar les emergències i obtenir ajuda”. “Avui hem fet un pas enorme” ha afegit.
 
Kim Faura, director general de Telefónica a Catalunya ha explicat que “participar en l’eradicació d’aquestes barreres és un orgull i una satisfacció”.
 
El telèfon d’emergències 112 centralitza totes les trucades d’emergències que afecten a la policia de la Generalitat, els Bombers de la Generalitat, el Sistema d’Emergències Mèdiques, Agents Rurals i Protecció Civil de Catalunya. El telèfon d’emergències 112 funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, és gratuït i comú a tota la Unió Europea.
 
Telefónica, dins de la seva col·laboració amb el CAT112, va desenvolupar una APP per a telèfons intel·ligents que permetés a les persones sordes comunicar una emergència amb les mateixes condicions que una persona no sorda que pugui parlar amb els operadors del telèfon d’emergències.
 
Per això s’ha desenvolupat una APP basada en pictogrames que recullen les principals i més comunes emergències que fan que els ciutadans truquin al Telèfon 112. Els pictogrames, que també inclouen vídeos en llengua de signes per saber a què es refereixen, estan agrupats en tres apartats: policials, de salvaments i extinció d’incendis i sanitàries. Als vídeos que inclou l’APP hi surt un intèrpret en llengua de signes catalana. Està previst incloure també vídeos amb un intèrpret en llengua castellana. En funció de l’idioma en que la persona usuària tingui configurat el telèfon (en català o castellà), els textos i els vídeos apareixen en una o altra llengua.
 
Els pictogrames, agrupats en els 3 apartats esmentats (policial, bombers i SEM)  indiquen situacions com: maltractaments, agressió, baralla, desaparició, robatori, suïcidi, accident de cotxe, cotxe avariat, incendi, fuita de gas, inundació, intoxicació, no poder respirar, cremada, dolor al pit, part, ennuegament, ferida, convulsions, vòmit/mareig, febre, nen malalt, caiguda/fractura i un genèric “altre”. Cada pictograma inclou consells per minimitzar el risc mentre no arriben els serveis d’emergències.
 
La FESOCA, com a ONG representativa del col·lectiu de persones sordes de Catalunya, serà l’encarregada de fer la distribució entre les persones sordes i en difondrà l’ús entre aquest col·lectiu. Només les persones sordes podran ser usuàries d’aquest servei.
 
 
Funcionament del servei
 
Un cop una persona sorda que tingui instal•lada l’APP pateixi o sigui testimoni d’una urgència com pot ser un accident de trànsit, delicte, incendi o una urgència mèdica, haurà de prémer el botó “Avisar 112” que apareix en cada pictograma.
 
Llavors, l’APP geolocalitza la posició del telèfon mòbil en el mapa i permet avisar al 112, surt una pantalla amb les dades introduïdes prèviament o les que vulguem introduir llavors (dades personals, de salut, i a qui avisar. Llavors ja podem avisar directament al 112 prement “Avisar 112”.
 
 L’APP permet que l’usuari hagi carregat prèviament dades d’interès per a emergències que puguin afectar-lo: 
  • Dades personals: nom, edat i sexe.
  • Dades de salut: si té alguna discapacitat, si pren medicació o és al·lèrgic a un medicament.
  • Dades personals de a qui cal avisar en cas d’accident.
 Els operadors dels centres del telèfon d’emergències 112 reben llavors una alerta en pantalla en forma de missatge escrit que indica: la posició geogràfica de l’alertant, el telèfon des d’on truca, les dades introduïdes prèviament si és el cas i el tipus d’emergència del que es tracta en funció del pictograma escollit per l’usuari.
 
L’operador pot interactuar també amb la persona sorda usuària amb missatges escrits que l’usuari rebrà com a SMS i podrà respondre-hi també.
 
Fins ara, les persones sordes podien contactar amb el telèfon 112 enviant un SMS al telèfon 679436200. També hi ha el sistema del fax (molt poc usat ja) indicant la urgència de que es tracta. La nova APP facilita l’avís de l’emergència en ser molt gràfica i intuïtiva en el seu ús, permetent que la persona faciliti dades que arribaran al telèfon 112 en el moment de la comunicació.
 
 

1  

Imatges

Foto de la roda de premsa

Foto de la roda de premsa 1200