Foto
  • El conseller ha recordat que “tots, sense excepció, ens hi hem de posar per tal d’aconseguir la reducció de la sinistralitat”
 
  • De moment, ja hi ha més d’una trentena de municipis que acolliran l’activitat per conscienciar els joves sobre les causes i conseqüències dels accidents i fomentar conductes d’autoprotecció i responsabilitat
 
 
El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha assistit avui a la presentació de “Canvi de marxa”, una activitat educativa impulsada per la fundació privada sense ànim de lucre Mutual de Conductors, amb el suport del Departament, que té l’objectiu de conscienciar els joves d’entre 14 i 18 anys sobre les causes i conseqüències dels accidents de trànsit i de fomentar conductes responsables i d’autoprotecció en aquest tram d’edat.
 
En finalitzar, el conseller ha destacat que “aquest acte no ens ha deixat indiferents” i ha convidat els joves a fer una reflexió: “en un segon pot canviar tot de cop.” Espadaler també ha recordat que “tots, sense excepció, ens hi hem de posar per tal d’aconseguir la reducció de la sinistralitat”.
 
Per la seva part, l’alcaldessa de Calella, Montserrat Candini, ha agraït a tots els cossos operatius d’emergències el fet que “posin l’ànima en la feina que fan diàriament a l’hora de fer front als accidents de trànsit”.
 
El president de la Fundació Mutual de Conductors, Joan Badenes, també s’ha adreçat als joves per dir-los “que això us faci entendre que en la majoria dels casos els accidents es poden evitar”, i ha demanat als joves que tinguin “consciència i seny”.
 
A l’acte, que ha tingut lloc a la Fàbrica Llobet-Guri de Calella (Maresme), hi han assistit uns 450 alumnes de diversos centres educatius, acompanyats del director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern.
 
“Canvi de marxa”
 
El nom “Canvi de marxa” apel·la a la seguretat de tothom i específicament al paper dels joves, tant pel que fa a la seva autoprotecció com a la responsabilitat d’ells mateixos i dels altres. L’activitat consisteix en la representació d’una conversa telefònica entre dues germanes, una de les quals presencia un accident de trànsit quan es dirigeix en cotxe cap a la discoteca i truca a l’altra i li explica la situació. Durant el seu relat, s’intercalen vídeos informatius i també testimonis reals d’un policia, un bomber i un membre del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), que expliquen la seva experiència professional com a cossos d’emergència que s’ocupen de la gestió més immediata d’un accident de trànsit. Així mateix, també es recullen els testimonis reals d’una persona que ha patit un sinistre i d’un familiar d’una víctima, que, al seu torn, mostren les conseqüències que tenen els accidents per als mateixos afectats i per a les persones més pròximes.
 
El Departament d’Interior, a través del Servei Català de Trànsit, i la Fundació Mutual de Conductors pretenen que tant aquesta representació fictícia com els testimoniatges reals serveixin de base i complementin un treball escolar més exhaustiu per part del professorat i l’alumnat que hi participen. Sobretot a l’hora de prendre consciència sobre factors de risc com ara l’alcohol, les drogues, els medicaments, les distraccions, les presses, la fatiga o l’excessiva laxitud dins del vehicle. A més, també volen promoure l’autoprotecció dels joves davant dels riscos a la via pública així com infondre la responsabilitat d’actuar, si cal, per garantir sempre una mobilitat segura. En definitiva, es tracta que les noves generacions s’eduquin en la prevenció de la sinistralitat i l’adquisició de conductes que els protegeixin dels potencials perills a l’hora de desplaçar-se.
 
De moment, i al llarg d’aquest 2014, ja hi ha confirmades més d’una trentena de representacions més de “Canvi de marxa” arreu de Catalunya. En concret, a Olot (18 de febrer), Calafell (25 de febrer), Tàrrega (4 de març), Palafrugell (6 de març), Barcelona (7 de març, 29 d’abril i 17 de novembre), Mollerussa (11 de març), l’Hospitalet de Llobregat (18 de març), Sant Cugat del Vallès (26 de març), Terrassa (2 sessions el 4 d’abril) i Alella (30 d’abril). Amb tot, aquesta proposta educativa continua oberta per a totes les escoles que hi estiguin interessades.
 
Des dels seus inicis, el Servei Català de Trànsit, adscrit al Departament d’Interior, ha elaborat programes de sensibilització viària i ha treballat per promoure l’educació per a la mobilitat segura, ja sigui a través d’iniciatives pròpies o donant suport a altres, com aquesta de la Fundació Mutual de Conductors. La seva intenció és continuar fent-ho en un futur atès que considera l’educació viària no només com una de les peces clau per continuar reduint la sinistralitat i minimitzar-ne la gravetat, sinó també per consolidar i estendre una veritable cultura de la mobilitat segura.
 
Precisament, un dels cinc eixos fonamentals sobre els quals s’estructura el nou Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020 de l’SCT, presentat el desembre passat i aprovat posteriorment pel Govern de la Generalitat, fa referència a l’educació, la formació i la conscienciació. Aquest eix es fonamenta en l’aprenentatge de la mobilitat segura al llarg del cicle vital dels usuaris de l’espai públic; la difusió i l’ensenyament de continguts sobre la mobilitat segura integrats en els currículums educatius; la promoció de la coordinació entre tots els actors de l’educació i la formació viària (centres educatius, autoescoles, empreses, associacions, etc.), i les estratègies de comunicació, com les campanyes i les accions divulgatives, com a instrument bàsic per conscienciar la ciutadania i fomentar els valors de la seguretat viària. 
 
Accidentalitat amb víctimes de joves de 14 a 18 anys i factors concurrents
 
Entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2013 es van registrar 4 morts (fet que representa el 2,4% del total de 168 morts), 44 ferits greus i 409 ferits lleus per accident de trànsit d’entre 14 i 18 anys a la xarxa viària interurbana catalana. Això significa una reducció del 63,6% dels morts, del 39,7% dels ferits greus i del 23,4% dels ferits lleus respecte de l’any 2010, quan hi va haver 11 morts, 73 ferits greus i 534 ferits lleus.
 
Pel que fa als factors concurrents que van intervenir, entre d’altres, en els accidents amb víctimes en què van veure’s afectats joves d’entre 14 i 18 anys durant el 2013, en 176 dels casos es va tractar d’infraccions a la norma de circulació (el 2010 n’hi va haver 230), 122 de distraccions (el 2010, 143), 89 d’errades del conductor (el 2010, 195), 54 d’excessos de velocitat (el 2010, 104), 18 d’alcohol i drogues (el 2010, 44), i 2 de malaltia/cansament/son (el 2010, 8).  Tant un any com l’altre, però, també es van detectar accidents per factors com l’estat de la via, l’afectació per obres, l’estat del vehicle i el temps.