Un debat sobre la seguretat dels usuaris més febles de la mobilitat (vianants, motoristes i ciclistes) ha tancat el primer dia del VI Congrés Internacional sobre Polítiques Europees de Trànsit que ha tingut lloc al World Trade Center i que prosseguirà demà divendres, 16 de maig. Aquesta darrera taula rodona ha comptat amb la participació d’experts d’Holanda, Suïssa, França i de l’ajuntament de la capital catalana.
El moderador de la taula ha estat el regidor de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Eduard Freixedes, que ha destacat que durant el 2013 van morir a la capital catalana 22 persones arran d’un accident de trànsit. Freixedes ha subratllat que “tenim un compromís absolut per reduir el nombre de víctimes mortals i també per posar el focus d’atenció en els ferits amb seqüeles severes”.
En la taula roda ha participat Henk Stipdonk, de l’Institut Holandès d’Investigació de Seguretat Viària (SWOW), que ha centrat la seva exposició en els sinistres amb bicicletes implicades i en les possibles solucions per millorar la seguretat d’aquesta vehicles. Stipdonk ha explicat que a Holanda la majoria dels accidents viaris amb bicicletes són greus i que per millorar la seguretat dels ciclistes, Holanda aposta sobretot per “un plantejament de seguretat sostenible integral on té un pes important l’educació i les infraestructures”. Stipdonk ha destacat que “l’entorn ha de ser tolerant i els ciclistes han d’estar sensibilitzats sobre el seu estat quan van en bicicleta” i ha afegit que “anar en bicicleta és molt saludable però s’ha de conscient que comporta molts riscos”.
El director d’Assumptes Públics de la Federation Internationale de Motocyclisme de Suïssa, John Chatterton, ha ressaltat que “tenim la tecnologia i els recursos necessaris per millorar la seguretat viària” i ha citat com a elements importants per evitar accidents de motocicleta; la roba de protecció dels seus usuaris, la formació i les condicions de les infraestructures. L’expert suís també ha fet èmfasi en un “manual bàsic” impulsat per la Unió Europea que conté regles bàsiques per conduir motocicletes amb seguretat.
Per la seva banda, Thomas Jouannot, responsable del Projecte de Seguretat Viària i Desenvolupament de Ciclisme del Ministeri de Transport de França, ha proposat algunes solucions que han de permetre millorar la seguretat de les bicicletes, com reforçar la seguretat en l’entorn urbà, l’extensió de les zones de 30 km/h a on els vianants estiguin segregats i “a on els ciclistes puguin circular amb normalitat” i les vies de doble sentit. Segons Jouannot, “cal seguir fent esforços perquè el codi de circulació s’adapti a tots els usuaris de la via i no només als vehicles”.
Pe últim, el gerent de prevenció i mobilitat de l’ajuntament de Barcelona, Joan Delort, ha exposat de quina manera la capital catalana afronta la seguretat dels col.lectius més vulnerables de l’espai públic. Delort ha centrat la seva intervenció en els eixos principals del Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018, el qual té entre les seves fites “la preservació i la protecció dels modes més febles de la mobilitat i aconseguir un canvi modal que afavoreixi la mobilitat dels vianants”. Tal i com ha dit Joan Delort, algunes de les noves mesures que està impulsant actualment l’ajuntament de Barcelona per garantir la seguretat dels més vulnerable són “reforçar la senyalització i la reducció de la velocitat” a banda d’altres que ja s’han desenvolupat, com per exemple, l’ampliació de les zones 30 km/h, les de prioritat invertida (20 km/h) o les de restricció alta (10 km/h).
1