- El Departament de Territori i Sostenibilitat pacta amb el Ministeri Foment que la creació del Fons d’Accessibilitat garantirà l’autonomia financera dels ports de Barcelona i Tarragona
- Els beneficis de les noves concessions o ampliacions de les actuals els seguiran gestionant les autoritats portuàries
- El Fons d’Accessibilitat es crearà sense l’obligatorietat de contribuir-hi financerament
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat avui un acord amb el Ministeri de Foment segons el qual el Fons d’Accessibilitat dels Ports que demà aprovarà el Consell de Ministres garantirà que els recursos dels ports de Barcelona i Tarragona serveixin per invertir en infraestructures dels propis ports o dels seus àmbits de competitivitat. Vila ha fet aquestes declaracions després d’una setmana intensa de negociacions amb el Ministeri de Foment (MIFO), que va llençar la proposta de crear aquest Fons que posava en risc l’autonomia financera dels ports. D’aquesta manera, l’acord a què ha arribat el Departament que dirigeix Santi Vila amb el MIFO garanteix que els ports de Barcelona i Tarragona podran invertir en infraestructures que estiguin relacionades amb el seu àmbit de competitivitat. També atura l’obligatorietat de destinar la meitat dels beneficis de cada port al Fons.
El conseller Vila ha confirmat que “s’ha desactivat” el plantejament que hi havia sobre el futur Fons d’Accessibilitat i que era que les noves concessions o ampliacions de concessions en formessin part. “Hem garantit que aquests recursos quedaran necessàriament per a cada port”, ha explicat. Un altre dels aspectes discordants, que és el que feia referència a la proposta d’obligar que el 50% dels resultats positius dels ports anessin al Fons, s’ha aturat. “Aquesta concreció no queda recollida en el decret Llei que demà aprovarà el Consell de Ministres i ens donem 3 mesos per veure com s’acaba desplegant la gestió d’aquest fons”, ha dit el conseller. En tot cas, si que ha precisat que “el criteri ordenador que ha de prevaldre és que els ports només podran destinar recursos en el seu entorn de competitivitat”. “Per tant –ha assegurat Vila- de cap de les maneres els recursos del Port de Barcelona aniran a finançar actuacions que no tinguin a veure amb l’entorn de competitivitat del mateix port”.
L’acord entre el Departament de Territori i Sostenibilitat i el Ministeri de Foment també contempla que aquest juliol s’adjudicaran definitivament els accessos viaris al Port de Barcelona, que suposen una inversió de 174M€, i abans d’acabar el 2014 es licitaran els ferroviaris, amb un cost d’aproximadament 100M€.
1