El Parlament de Catalunya ha aprovat avui la nova Llei de seguretat industrial dels establiments, les instal·lacions i els productes, que té com a objectiu la prevenció i la limitació dels riscos industrials. El text regula, per una banda, les especificacions tècniques obligatòries que han de complir els productes industrials i els 6,5 milions d’instal·lacions que hi ha Catalunya, per reduir-ne el risc. Per l’altra, estableix el marc normatiu de l’activitat de gestió i inspecció de la seguretat industrial, que exerceixen els organismes de control. La nova norma s’adapta plenament al marc jurídic europeu, definit per la Directiva de Serveis, i introdueix noves mesures de simplificació administrativa per tal de reduir càrregues i costos a les empreses. El text ha estat aprovat per 68 vots a favor, 48 abstencions, i 17 vots en contra.
La llei, que substitueix parcialment la llei 12/2008, de Seguretat Industrial, incorpora com a principal novetat el nou règim jurídic dels organismes de control, que passa del model d’autorització per un de declaració responsable. Aquest nou model pretén fomentar la competència i facilitar l’accés a l’activitat, i per això s’han modificat els requisits inicials per a la prestació dels serveis; així, per exemple, ja no s’exigirà als organismes de control un desplegament territorial mínim per poder operar.
També s’hi han inclòs diferents mesures destinades a simplificar les càrregues administratives per a les empreses. En aquest sentit, les empreses titulars d’instal·lacions només necessitaran la declaració responsable per tal d’inscriure-les al registre de les instal·lacions tècniques de seguretat industrial. També s’impedeix que, un cop es presenti la declaració responsable relativa a una instal·lació l’empresa titular n’hagi de donar compte a altres administracions. Es calcula que la nova llei permetrà a les empreses l’estalvi de fins a 9 milions d’euros anuals en tramitacions.
La normativa també defineix noves funcions per a l’administració en l’àmbit del registre, la inspecció i el control de la seguretat industrial. Així, es recupera per a l‘administració la labor de recepció de la documentació de les instal·lacions noves, que els organismes de control realitzaven d’acord amb la normativa actual, i es crea una nova base de dades per sistematitzar i estructurar tota la informació relativa a incidents i accidents vinculats a establiments, instal·lacions o productes industrials.