• El conseller de la Presidència afirma que la iniciativa respon a un doble “compromís” del Govern amb la transparència i l’atenció als ciutadans. “Per qualsevol organització que presta serveis a les persones, l’atenció als ciutadans és un signe de qualitat, volem estar a l’alçada del compromís amb la qualitat”
  • El nou portal s’ha fet sota criteris d’adaptabilitat  i accessibilitat, amb un disseny que facilita la navegació des de qualsevol dispositiu electrònic i permet un accés obert, mòbil, intuïtiu, ràpid i integrat als serveis
Presentació de la nova web de gencat.cat
La Generalitat de Catalunya posa en marxa el nou portal de serveis i informació gencat, que incorpora millores importants en els serveis que ofereix i l’accés als continguts, a través d’un disseny que en facilita la navegació i permet connectar-se des de qualsevol dispositiu electrònic. Segons ha explicat el conseller de la Presidència, Francesc Homs, durant la presentació del portal, el nou disseny respon a un doble “compromís” del Govern amb la “transparència i amb la idea de situar els ciutadans al cor de la prestació dels serveis”. Homs ha presidit l’acte de presentació del nou portal, acompanyat del secretari de Comunicació, Josep Martí; el director general d’Atenció Ciutadana i Difusió, Ignasi Genovès, i el responsable de Continguts i Innovació de la Direcció General d’Atenció Ciutadana, Jordi Graells.

Segons el titular de la Presidència, “calia oferir un mitjà molt més ràpid, molt més intuïtiu i amb un cercador potent”, ateses les dificultats d’accés a la informació que evidenciava el portal. “Teníem més entrades a través de cercadors que no pas de la pròpia pagina d’inici de la Generalitat; quan la gent entràvem al gencat hi havia més que informació, hi havia sobreinformació”, ha lamentat Homs, qui ha subratllat que “per qualsevol organització que presta serveis a les persones, l’atenció als ciutadans és un signe de qualitat”. “Volem estar a l’alçada del compromís amb la qualitat”.

En aquest sentit, el nou disseny del portal facilita la navegació, l’accés als serveis i als continguts. Així, el nou gencat incorpora franges horitzontals que ajuden a entendre els continguts molt més ràpidament; el nou cercador, que ara ocupa un lloc preponderant al capdamunt de totes les pàgines; la navegació per temes a través dels menús temàtics del directori que es despleguen; informació actualitzada amb les darreres noticies; els avisos de protecció civil que es publicaran immediatament, o la possibilitat de com fer alguns tràmits. A més, el nou portal permet accedir a nous continguts, com la previsió del temps, l’estat del trànsit o les incidències del transport públic.

Així mateix, amb la finalitat de millorar encara més l’accessibilitat al nou gencat, el web incorpora una nova tecnologia que, a diferència dels programes usats fins ara, afavoreix la consulta i la interacció a persones amb minusvalideses motrius i sensorials, a més de la visual i l’auditiva ja existents. Aquest recurs també s’anirà implantat a la resta de webs de la Generalitat en els propers mesos. Pel que fa a les versions idiomàtiques, els continguts del web estan disponibles en català, castellà, anglès i occità-aranès. L’actualitat es continua oferint en català, castellà i anglès.

El 2013, dels 127 milions de consultes i peticions que va rebre l’Administració de la Generalitat, 124 milions es van fer a través del portal gencat. De la resta, 1,7 milions de consultes van ser ateses telefònicament a través del 012; 1,2 milions a través de les oficines d’atenció ciutadana, i 100.000 més a través de les diverses aplicacions mòbil. Els ciutadans puntuen amb una nota de 8,5 l’atenció telefònica i presencial, i amb un 7,5 l’atenció rebuda a través del gencat. “Ens hem situat com a objectiu per al proper any poder assolir un nivell de valoració per part dels usuaris equivalent a la valoració que ja té la Generalitat de Catalunya en el terreny de l’atenció personalitzada i telefònica; calia fer una millora”, ha asseverat Homs.


Canvi tecnològic

La Generalitat ha canviat el sistema tecnològic de gestió dels continguts per passar d’un web estàtic a un web dinàmic. Amb el consegüent estalvi econòmic, ja que el nou gestor, Open CMS, és de programari lliure disponible sota la llicència GNU LGPL. A més de l’eficiència, la gestió de continguts esdevé més simple, intuïtiva, versàtil i compartible.

El nou gencat s’ha redissenyat i desenvolupat seguint les premisses de la normativa de desenvolupament web publicada pel Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) relativa al compliment dels estàndards europeus per webs, del disseny web adaptatiu (el que en anglès es coneix per responsive design) i de web únic (one web).


120 milions de visites anuals

Gencat.cat és el punt de referència a Internet on poder-se informar sobre els organismes, les actuacions i els serveis de la Generalitat. A més, permet localitzar ràpidament informació pràctica per viure i conèixer millor el país des de l'àmbit polític, social i cultural. En conjunt els webs amb domini gencat.cat reben anualment 80 milions de visites, una xifra que arriba als 120 milions si es tenen en compte webs corporatius amb dominis propis, com són el govern.cat o el president.cat.