Les consultes virtuals entre metges d’atenció primària i de l’hospital aconsegueixen reduir el temps d’espera per la primera visita
Durant els 3 anys de vida del projecte s’han realitzat 1.500 consultes virtuals i la llista d’espera ha disminuït un 71%
Les consultes virtuals de dermatologia són un projecte impulsat conjuntament per l’Atenció Primària i l’Atenció Especialitzada, representada per la Unitat de Dermatologia de l’Hospital d’Igualada, amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’atenció als pacients amb patologia dermatològica a l’àrea de l’Anoia. L’àrea de referència consta de 111.000 habitants repartits en 33 municipis.
El projecte també vol optimitzar la gestió dels recursos humans i les infraestructures per fer un sistema més àgil, reduir les llistes d’espera i alleugerir la pressió assistencial. Per assolir aquests objectius el projecte inclou els següents recursos:
- Formació en dermatologia bàsica de tots els metges d’atenció primària de l’àrea.
- Coordinació i millora de la comunicació entre l’atenció especialitzada i la primària, mitjançant la creació d’un grup de referents de dermatologia entre els metges dels CAP.
- Incorporació de la consulta de Teledermatologia que utilitza una plataforma informatitzada connectant els dos nivells assistencials, mantenint en tot moment les garanties de confidencialitat i legalitat.
Aquest projecte s’insereix en la línia 3 d’actuació del Pla de salut 2011-2015 per millorar la resolució en els àmbits de relació més freqüent entre l’atenció primària i l’atenció especialitzada. L’objectiu per al 2015 consisteix a reduir el nombre de visites a l’atenció especialitzada per oftalmologia, malalties de l’aparell locomotor, salut mental, dermatologia i urologia en un 10-15% segons l’especialitat.
La consulta de teledermatologia permet que, davant de determinats problemes de la pell, el metge de capçalera es comuniqui virtualment amb el dermatòleg, enviant imatges i rebent informes, diagnòstics i tractaments, evitant desplaçaments innecessaris al pacient.
Durant aquests tres anys del projecte els resultats han estat molt satisfactoris en tots els sentits. Hi ha hagut una disminució d’un 71% la llista d’espera i s’han realitzat 1.500 consultes virtuals. Destaca també la disminució del nombre de pacients en espera per una primera visita en més d’un 40% i una reducció important del temps d’espera de cinc a tres mesos.
A més, el projecte ha permès un apropament entre els professionals implicats, millorant l’accessibilitat del pacient al diagnòstic, maneig i seguiment de la seva patologia dermatològica. S’han realitzat enquestes de satisfacció entre els professionals implicats que han demostrar un alt grau d’implicació i de satisfacció.
Un projecte emmarcat en el Pla de Salut
El Pla de salut 2011-2015 és el marc de referència per a totes les actuacions públiques en matèria de salut, en l’àmbit de la Generalitat de Catalunya. Aquest document estratègic articula la reforma del sistema sanitari català sobre tres eixos d’acció que donen resposta a les noves necessitats socials: l’abordatge de les malalties més comunes, l’atenció integral als pacients crònics i la modernització organitzativa.