La interconsulta virtual recolzada per les sessions clíniques ha suposat una reducció del 7,25% de les primeres visites durant el 2013 respecte 2012
El Consorci Sanitari de Terrassa (CST) utilitza des de l’any 2012 un model de gestió clínica virtual d’atenció ambulatòria dels pacients cardiològics amb l’objectiu d’assegurar un servei assistencial que garanteixi l’atenció integral als pacients, faciliti l’accessibilitat i millori el temps de resposta de la primera visita amb l’especialista.
L’experiència s’insereix en la línia 3 d’actuació del Pla de salut 2011-2015: un sistema integrat més resolutiu des dels primers nivells i al territori. Concretament forma part del projecte dedicat a millorar la resolució en els àmbits de relació més freqüent entre l’atenció primària i l’atenció especialitzada.
Aquest model d’atenció es desplega a través de la combinació de diverses activitats presencials i telemàtiques:
- La interconsulta virtual: sistema de TIC que facilita una comunicació àgil entre especialitats dins de la història clínica informatitzada. Permet realitzar en determinats casos una primera valoració del pacient de forma no presencial entre els metges d’atenció primària i especialitzada, per valorar conjuntament el cas i prendre decisions de forma conjunta. Com a suport a aquesta eina es fan sessions clíniques mensuals amb els referents de cardiologia de cada centre d’atenció primària (CAP) per consensuar el maneig dels pacients cardiològics.
- El seguiment ambulatori dels pacients amb cardiopaties estables es fa de forma protocol·litzada i pactada entre nivells assistencials. Les visites de seguiment es gestionen amb criteris clínics, atenent cada pacient en el nivell assistencial més adequat per la seva patologia.
- Exploracions complementàries rrealitzades mitjançant petició electrònica i amb criteris de sol·licitud pactats entre els diferents nivells assistencials i fonamentats en guies de pràctica clínica.
Ha estat clau per aquest nou model d’atenció l’augment de la capacitat de resolució en l’atenció primària per gestionar consultes de baixa complexitat, agilitzant el diagnòstic, ordenant intervencions i articulant la coordinació entre nivells. D’aquesta manera, la interconsulta virtual recolzada per les sessions clíniques va suposar una reducció del 7,25% de les primeres visites de 2013 respecte a les de 2012. Les llistes d’espera d’exploracions complementàries van experimentar també un descens significatiu, reduint-se pràcticament en un 50% el temps d’espera en ecocardiogrames i en ergometries. Tots els temps d’espera aconseguits van ser inferiors als garantits pel Servei Català de la Salut (CatSalut). El temps d’espera màxim l’any 2013 per assumir una visita de cardiologia es va situar en 35 dies, amb un retorn al seu metge de família per fer el seguiment de la patologia estable del 17,5% dels pacients.
S’ha demostrat que aquest model de gestió clínica virtual millora l’accessibilitat del pacient cardiològic a l’atenció especialitzada sense necessitat de desplaçar-se físicament en molts casos, assegura la continuïtat assistencial, garanteix l’equitat i ha estat percebut de forma positiva pels professionals d’atenció primària i d’especialitzada del CST així com pels propis pacients.
Un projecte emmarcat en el Pla de salut
El Pla de salut 2011-2015 és el marc de referència per a totes les actuacions públiques en matèria de salut, en l’àmbit de la Generalitat de Catalunya. Aquest document estratègic articula la reforma del sistema sanitari català sobre tres eixos d’acció que donen resposta a les noves necessitats socials: l’abordatge de les malalties més comunes, l’atenció integral als pacients crònics i la modernització organitzativa.