• El cofundador de la plataforma Arduino, un revolucionari i innovador sistema electrònic que integra el món virtual amb objectes interactius o experiències físiques, imparteix una pràctica en un institut de Barcelona
  • Es tracta d’un projecte que s’ha començat a impartir aquest curs 2014-2015 a 52 centres de secundària de Catalunya seleccionats pel Departament d’Ensenyament en el qual participen més de 1.500 alumnes de 3r i 4t d’ESO i 100 professors prèviament formats.
Foto
El subdirector general d’Innovació, Formació i Orientació del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Joan Gumbert, i el director adjunt de l’Àrea Territorial i Centres de la Fundació ”la Caixa”, Javier Bertolín, han presentat avui el nou programa educatiu tecnologies creatives a l’aula que impulsa l’Obra Social ”la Caixa” amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya.
 
Es tracta d’un projecte d’aprenentatge adreçat a escoles que vulguin tractar el currículum de tecnologia incorporant-hi la tecnologia emergent. L’objectiu és motivar els alumnes a explorar l’electrònica a través d’una sèrie de projectes de programació, construcció i muntatge. Com a programa pilot, s’ha incorporat a començament del curs 2014-2015 a 52 instituts de Catalunya, l’imparteixen 100 professors prèviament formats i arribarà a més de 1.500 alumnes.
 
Un d’aquests centres és l’Institut Príncep de Viana de Barcelona, on ha tingut lloc la presentació del programa, amb la intervenció especial de David Cuartielles, cofundador de la plataforma Arduino i professor associat de la Universitat de Malmö, Suècia. Arduino és un nou sistema tecnològic que ha trencat la barrera entre el món físic i el virtual, posant a disposició de qualsevol persona la possibilitat de crear objectes interactius o experiències físiques, així com muntar espais físics a través de connexions electròniques. Cuartielles ha impartit una classe formativa a alumnes de 4t d’ESO en la qual ha posat en pràctica l’ús d’Arduino.
 
 
Un nou kit de miniexperiments per viure grans experiències interactives
 
L’enfocament del nou programa es basa en la indagació i el desenvolupament de projectes amb activitats organitzades perquè l’alumne evolucioni mentre crea, juga i aprèn amb un experiment. Els objectius específics per als alumnes són aprendre a programar, a dominar l’electrònica bàsica, a dissenyar i crear circuits simples, i a desenvolupar conceptes de robòtica implementats en un objecte o espai interactiu.
 
El contingut es materialitza en un kit de 30 miniexperiments de temàtiques que giren al voltant de les tecnologies creatives utilitzant la programació i l’electrònica, i s’estructura en quatre blocs diferents. Un dels blocs introdueix la placa d’Arduino, amb alguns conceptes bàsics sobre tecnologia digital i la creació de petits jocs electrònics. L’últim bloc del projecte convida a construir exemples molt senzills de robots mecànics, a partir de l’aprenentatge de tota la matèria proposada, que s’aplicaran en el disseny d’un projecte propi que presentaran els alumnes el dia 31 de gener a CosmoCaixa en una trobada final entre tots els participants.
 
 
Què és Arduino?
 
Arduino és un petit ordinador (sense pantalla ni teclat) que es materialitza en una placa, un petit sistema de processament amb el qual es pot llegir informació de diferents sensors, i a través del qual es poden controlar llums, motors i molts altres actuadors. Es tracta d’un maquinari lliure que fa més simple i accessible el disseny de projectes i circuits electrònics amb microcontroladors. Una placa d’Arduino és capaç de donar vida a un telèfon mòbil, un comandament a distància, consoles, portàtils i càmeres fotogràfiques.
 
 

1  

Fitxers adjunts

Fotografia

Fotografia
JPG | 520