La Direcció General d’Afers Religiosos ha programat dues noves edicions del curs sobre diversitat religiosa a Catalunya per aquest novembre. A Tarragona els dies 3, 7,11 i 14, i a Vic , el 3, 10, 17 i 24. En acabar el 2014 s’hauran complert les expectatives de disposar de 350 els empleats públics capacitats per atendre la gestió de la pluralitat religiosa present al país.
Generalitat de Catalunya
 
Els cursos s’adrecen a empleats públics perquè coneguin les característiques de les principals tradicions religioses amb implantació a Catalunya i molt especialment a les comarques on presten serveis, singularment en àmbits de la salut, judicials i penitenciaris, d’ensenyament, funeraris, etc.
 
La formació la imparteix professorat universitari expert en el fet religiós i la diversitat de tradicions i confessions amb què compta avui Catalunya, arran de les migracions dels darrers decennis i l’establiment de diversitat de col·lectius. Des de 2004, han augmentat el 74 per cent els centres de culte no catòlics.
 
A Barcelona, s’ha ofert enguany una segona edició d’aquest mateix curs, que ha finalitzat el 31 d’octubre. En total, aquest 2014 s’hauran impartit els 11 cursos programats, amb la col·laboració de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya. Sumats als altres 4 cursos realitzats durant el 2013, significa que el país ja compta amb 350 funcionaris i empleats públics amb coneixements suficients per a gestionar adequadament els requeriments de la diversitat religiosa del país.
La llibertat religiosa és un drets fonamental dels ciutadans i totes les administracions tenen l’obligació de garantir-lo. El director general, Enric Vendrell, no ha deixat d’insistir durant tot aquet temps que “estem fent un esforç perquè la realitat plurireligiosa del país es visualitzi, i la formació és prioritària, començant pels funcionaris públics”.
 
Formació local a demanda
D’altra banda, els ajuntaments i els ens locals poden plantejar les seves necessitats formatives. La Direcció General d’Afers Religiosos els ofereix la possibilitat de realitzar formació a mida sobre matèries específiques d’afers religiosos que impacten en la gestió municipal, com ara la gestió de cementiris, els serveis educatius, l’àmbit sanitari, etc. Es tracta de sessions de treball més concretes, impartides pel personal tècnic especialista de la mateixa Direcció General.
 
La programació de formació en matèria d’afers religiosos adreçada al personal de les administracions públiques és un mandat de la vicepresidenta del Govern, especificat en seu parlamentària, a la Comissió d’Afers Institucionals, el 28 de novembre de 2013.