• El 66,3% dels comerços que han renovat el rètol en els darrers anys han optat pel català
  • Són dades de l'estudi Ofercat, presentat avui, que analitza la situació del català a prop de 5.000 establiments de la ciutat
La presència del català ha augmentat als comerços de la ciutat de Barcelona respecte el 2005, principalment pel que fa a la retolació. Aquest creixement es veu matisat per l’obertura de comerços regentats per immigrants amb pocs coneixements  de llengua catalana. Així es desprèn de l’estudi “Els usos lingüístics als establiments comercials de Barcelona Ofercat 2005-2012”, que s’ha presentat avui en una jornada organitzada per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura. 
 
Entre les dades de l’estudi, destaca que des de 2005, el 66,3% d'establiments que han canviat el rètol han optat pel català. Pel que fa a la retolació identificativa  (la que permet identificar des de l'exterior cada establiment), l'estudi mostra que  el 51,2% és en català  mentre que en el cas  de la informativa  (la que ofereix informació d'interès per als clients)  és del 47,9%. L’estudi revela que el 22,6% dels rètols són ambivalents.
 
En el cas de la llengua inicial d’atenció oral, un 51% dels comerços usen el castellà, i un 34,7%, ho fan en català. Tot i això cal remarcar que el 63,1% dels comerços passen a usar el català un cop detecten que el client l’utilitza.
 
En l'acte de presentació de l’estudi, també s'han donat a conèixer les iniciatives que el Centre de Normalització Lingüística de Barcelona porta a terme per incrementar la presència del català en els comerços i les empreses.
 
L'estudi Ofercat, que ha estat realitzat pel Departament de Cultura mitjançant la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, analitza l’oferta de productes i serveis en català als establiments comercials a partir de  4.778 establiments comercials de la ciutat. Recull dades sobre la retolació, tant la que identifica el comerç des de l'exterior com la informativa. També aporta informació sobre l'atenció oral. L'estudi també ofereix dades per zones. Els districtes amb menys oferta comercial en català són Ciutat Vella i Nou Barris. Tot i això l’evolució respecte 2005 ha estat positiva.
 
La presentació ha anat a càrrec de la directora general de Política Lingüística del Departament de Cultura, Ester Franquesa. Hi ha intervingut el director  general de Comerç del Departament d’Empresa i Ocupació, Josep Maria Recasens. També hi han participat el tècnic de la Direcció General de Política Lingüística, Joan Solé; el tècnic del Consorci per a la Normalització Lingüística, Albert Fabà, i el director del Centre de Normalització Lingüística de Barcelona, Jordi Manent.
 
L’Ofercat Barcelona 2012 dóna continuïtat a una primera fase de l’estudi, que entre 2001 i 2006 va arribar a 20 poblacions catalanes.