· Aquest any 2014 hi ha hagut 30 víctimes mortals menys a les carreteres catalanes respecte al 2013. Girona i Barcelona són les demarcacions que experimenten una reducció més forta de víctimes mortals
· Respecte de l’any de referència, el 2010, el nombre de morts per accident de trànsit s’ha reduït en 106 víctimes a la xarxa viària interurbana de Catalunya
· L’any 2014 s’ha tancat amb 23 caps de setmana en què no s’ha produït ni una sola víctima mortal a les carreteres catalanes. La sinistralitat en dies feiners s’ha reduït un 27,93%
· Les víctimes mortals motoristes s’han reduït un 21% respecte de l’any passat
El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha destacat aquest matí, en la presentació del balanç de la sinistralitat del 2014, que “Catalunya ha registrat una reducció de la mortalitat a les carreteres catalanes del 17,6% respecte el 2013”. Espadaler ha explicat que “aquest 2014 hi ha hagut 30 víctimes mortals menys respecte del 2013. En concret, s’ha passat de 170 persones mortes el 2013 a les 140 de 2014”. A més, ha afegit que “el decrement de víctimes mortals encara és major si comparem el 2014 amb el 2010, del 43,1%, atès que l’any 2010 es van registrar 246 morts”.
El titular d’Interior ha atribuït aquest descens a l’exercici de responsabilitat de tots ciutadans. “Agraïm el seny i la prudència que han demostrat tots els usuaris de la via pública. A més, també hem de tenir en compte els esforços i la feina feta per tots els servidors públics en la lluita per reduir la sinistralitat” –ha remarcat el conseller. Espadaler ha posat en valor encara més aquest agraïment “en un any 2014 que s’ha caracteritzat per tres factors: un dèficit d’infraestructures viàries pel qual ens situem en una ràtio de quilòmetres de carretera per milió d’habitants un 2,8% inferior respecte de la resta de l’estat espanyol; un parc mòbil en què un 60% dels vehicles que circulen per Catalunya té més de 10 anys; i, per últim, un increment de la mobilitat a les carreteres i autopistes entorn del 3%”.
Malgrat els bons resultats obtinguts el 2014 respecte del 2013, el conseller Espadaler ha insistit que “des del Departament d’Interior es continuarà treballant des de l’inconformisme de no acceptar que morin o hi hagin ferits per accident de trànsit”. En aquest sentit, Espadaler ha afirmat que “comptem amb un model català de seguretat viària propi que està donant uns resultats positius i que compta amb un full de ruta perfectament dissenyat com és el Pla Estratègic de Seguretat Viària 2014-2020. Aquest pla, entre d’altres factors, posa èmfasi especialment en l’educació viària i, de fet, Catalunya ha iniciat aquest 2015 essent l’únic lloc on l’organisme competent en matèria de trànsit proporciona educació viària al llarg de tot el cicle vital, des de primària fins a edats avançades”.
Quant a accions concretes, Espadaler també ha subratllat que el “Departament d’Interior, a través del Servei Català de Trànsit, treballarà per eradicar les distraccions al volant, ja que aquestes s’han erigit com la primera causa de sinistralitat del 2014, seguida de l’excés de velocitat o velocitat inadequada, el consum d’alcohol i drogues i la presència de psicofàrmacs en les autòpsies practicades a persones mortes per accident de trànsit”. En aquest sentit, ha detallat que, “d’entre el total de denúncies de Mossos per distraccions al volant aquest 2014, el 87% ho van ser per l’ús del telèfon mòbil”.
A banda d’això, el conseller d’Interior també ha explicat que el focus d’atenció de cara a aquest 2015 serà treballar per reduir els accidents de trànsit en dies feiners; entre el col·lectiu de persones d’edat avançada; i també perquè hi hagi un decrement dels accidents mortals amb presència de psicofàrmacs”.
A la presentació del balanç de la sinistralitat viària en zona interurbana del 2014 d’aquest matí també hi ha intervingut el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, i el cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra, Miquel Esquius.
(INFORMACIÓ AMPLIADA I ANÀLISI DE LA SINISTRALITAT 2014 AL DOSSIER DE PREMSA QUE S’ADJUNTA)
1