Amb vistes a agilitar la tramitació dels plans de gestió de dejeccions ramaderes i a reforçar els controls en la gestió d’aquests fertilitzants, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha establert, amb l’Ordre AAM/389/2014 (DOGC núm. 6782), el caràcter obligatori de la utilització de l’aplicació informàtica Gestió de Dejeccions Ramaderes i Nitrogen (GDN) per a redactar els esmentats plans de gestió. Això constitueix un pas més en el desenvolupament del model català d’Administració electrònica: facilitar l’ús dels mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i la ciutadania.
 
La GDN és una aplicació informàtica en entorn web, implementada al lloc web del Departament (http://www.gencat.cat/agricultura), destinada a l’elaboració de plans de gestió de dejeccions ramaderes i plans de gestió de plantes de tractament de dejeccions ramaderes (soles o barrejades amb altres materials), incloent-hi la modificació dels plans conjunts. Permet la supervisió i el control sobre els plans de gestió i l’explotació de la informació que contenen. L’aplicació GDN s’adreça principalment al personal tècnic del sector que elabora plans de gestió, i també al personal del DAAM implicat en la consulta, gestió i tramitació d’aquests plans, i és per això que té en compte diferents perfils d’usuari.
 
L’Ordre AAM/389/2014 estableix un període transitori d’un mes, des de la seva publicació, per a la plena obligatorietat en l’ús de l’aplicació informàtica GDN, de manera que a partir del 6 de febrer de 2015 els plans de gestió de dejeccions ramaderes que es presentin a l’Administració han d’haver estat elaborats amb l’aplicació esmentada.
 
D’altra banda, l’Ordre AAM/389/2014 desenvolupa la previsió de la normativa de prevenció i control ambiental d’activitats (Llei 20/2009) relativa al personal tècnic habilitat per a redactar i signar plans de gestió de dejeccions ramaderes. Estableix els títols universitaris o de grau que hi poden optar, el procediment d’habilitació (que inclou sessions formatives) i els casos en què el DAAM pot retirar l’habilitació.
 
S’estableix un període transitori de quatre mesos, des de la publicació de l’Ordre, per a la plena operativitat del sistema de tècnics habilitats. Així, a partir del 6 de maig de 2015, els plans de gestió d’explotacions inclosos en l’annex III, si no preveuen increments de producció de dejeccions superiors a 7.000 kg N, hauran d’estar elaborats i signats per personal tècnic habilitat. Això substitueix la necessitat d’informe favorable del DAAM: aquestes explotacions podran efectuar la comunicació ambiental a l’Ajuntament, prevista a la normativa de prevenció i control ambiental (Llei 20/2009), amb el pla signat per tècnic habilitat i sense necessitat d’esperar l’informe del DAAM sobre el pla de gestió.
 
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agriculturacat i twitter.com/agriculturacat.