- La instal·lació, que fins ara operava com a aeròdrom privat, pot rebre des d’avui vols turístics, de passatgers, mercaderies, correus o aerotaxis
- El Departament de Territori i Sostenibilitat ha destinat 1 MEUR per adaptar la infraestructura i dotar-la dels serveis necessaris per a aquesta nova etapa
- La Generalitat de Catalunya i el Govern d’Andorra col·laboraran en la gestió i promoció de l’aeroport amb l’objectiu que esdevingui un revulsiu pel territori
L’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell ha iniciat avui la seva etapa com a aeroport comercial, un cop completat el procés per a convertir la instal·lació, fins ara aeròdrom privat, en aeroport públic i comercial. D’aquesta manera, les instal·lacions ja poden rebre des d’avui vols turístics, de passatgers, de mercaderies, correus o aerotaxis.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presidit l’acte de posada en servei després que la Generalitat, que és la propietària de l’aeroport, ha invertit 1 MEUR per assolir els requeriments necessaris per convertir-lo en comercial. Les principals actuacions que s’han dut a terme han estat:
· Dotació dels mitjans (materials i humans) necessaris per la prestació del servei de salvament i extinció d’incendis a l’aeroport
· Inversió en equips de seguretat: arcs de seguretat i escàner
· Instal·lació d’una estació meteorològica aeronàutica automatitzada que faciliti informació als pilots.
· Implantació d’un Servei d’Informació en Vol en Aeròdrom (AFIS).
· Estudi de seguretat associat a la disponibilitat del Servei d’Informació de Vol d’Aeròdrom (AFIS)
Característiques tècniques de l’aeroport
L’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell disposa de:
· Pista: 1.267 (pista útil) x 28 metres
· Plataforma estacionament: 80.000 m2
· Aparcament exterior per a vehicles
· Edificis:
o Edifici terminal (oficines de l’aeroport, restaurant i oficines)
o Edifici EPIE (equip de primera intervenció i emergències)
o Edifici polivalent
o Central elèctrica
o Hangars
Nous serveis comercials
A partir d’ara, a l’aeroport no solament poden aterrar avionetes privades, sinó que també poden fer-ho avions de capacitats superiors que transportin passatgers o mercaderies. D’aquesta manera, s’amplia l’activitat d’aquest aeroport, que podrà rebre avions amb capacitat per a 40 persones, característics de companyies que efectuen rutes regionals, bé amb vols regulars o xàrters.
La instal·lació també pot rebre aviació corporativa i/o aerotaxis, avions destinats a transportar de manera privada a passatgers, amb un estalvi de temps i una flexibilitat que no dóna l’aviació regular. Pel que fa a les mercaderies, l’aeroport pot garantir una major rapidesa en els lliuraments, en una zona on fins ara només s’accedeix per carretera.
La infraestructura, doncs, ofereix cobertura a qualsevol tipus d’aviació comercial que hi vulgui aterrar: handling, AFIS, servei meteorològic, seguretat, bombers, combustible, entre altres, a més de serveis com restaurant/cafeteria i lloguer de cotxes durant tots els dies de la setmana. En aquest sentit, l’aeroport ha rebut més d’una desena de peticions de diverses companyies aèries, així com d’aviació executiva i aerotaxis, interessades en volar des de la Seu d’Urgell, de l’estat espanyol, d’Andorra i altres països europeus.
Per tal de poder acollir passatgers de fora de l’espai Schengen, Aeroports de Catalunya ja ha iniciat els tràmits amb el Ministeri de l’Interior i altres organismes implicats amb l’objectiu d’instal·lar un punt d’inspecció fronterer.
Acord de gestió de l’aeroport entre Catalunya i Andorra
La Generalitat de Catalunya i el Govern d’Andorra col·laboraran en la gestió i la promoció de l’aeroport, així com en la cerca d’operadors, amb l’objectiu que esdevingui un revulsiu per al territori. La gestió i explotació de l’aeroport continuarà a càrrec de la Generalitat, a través d’Aeroports de Catalunya, mentre que el Govern d’Andorra aportarà el 50% del dèficit d’explotació de la infraestructura, fins a un màxim de 300.000 euros, així com una part variable en funció del nombre de passatgers que arribin a l’aeroport en vols comercials.
L’acord, que es formalitza avui amb la signatura d’un conveni entre el conseller Santi Vila i el ministre d’Economia i Territori del Govern d’Andorra, Jordi Alcobé, també preveu crear una comissió mixta formada per tres representants dels dos governs. La presidència i la secretaria de la Comissió seran exercides respectivament de forma rotatòria i anual per un dels representants de la Generalitat de Catalunya o del Govern d’Andorra. El conveni té una vigència de cinc anys.
Més de 9.700 vols des de la seva reobertura, ara fa quatre anys
El 4 de juny de 2010, la Generalitat de Catalunya va reobrir la infraestructura com a aeròdrom privat després de renovar les instal·lacions i la pista. Aquesta instal·lació, que havia estat en mans privades, havia tancat les seves portes el 1984. Actualment, i amb 9.750 operacions realitzades, l’aeroport té cinc hangars construïts i disposa d’un servei de restauració i un altre de combustible per a les aeronaus.
Evolució d’operacions:
OPERACIONS
|
|
2010
|
1.479
|
2011
|
1.940
|
2012
|
2.181
|
2013
|
1.965
|
2014
|
2.159
|
TOTAL
|
9.750
|
1