El desembre passat, el Parlament català va aprovar la Llei de transparència, accés a la informació i bon govern que regula i garanteix la transparència de l'activitat pública i el dret d'accés dels ciutadans a la informació i la documentació públiques. Té per objecte establir els principis i les obligacions de bon govern d'acord amb els quals han d'actuar els alts càrrecs i el personal al servei de l'administració, aplicar el govern obert i fomentar la participació i la col·laboració ciutadanes.
La llei també crea un portal de transparència, un registre de grups d'interès i la comissió de garantia del dret d'accés a la informació pública; regula el silenci administratiu positiu i l'exercici del dret d'accés a la informació a partir dels setze anys; fixa en un mes el termini per resoldre les peticions, i estableix un sistema de garanties i reclamacions i un règim sancionador, que inclou, per exemple, multes de fins a 12.000 euros i la destitució d'alts càrrecs per infraccions molt greus. Així mateix, atorga al Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes i l'Oficina Antifrau la facultat de vetllar pel compliment de les obligacions i els drets que estableix. A més, el Síndic de Greuges tindrà la competència per avaluar-ne el compliment, i anualment haurà de presentar un informe general sobre aquesta qüestió a la cambra.
La seva aplicació serà a la Generalitat, l'administració local, el Parlament i els òrgans estatutaris, les universitats, els grups d'interès, les persones físiques o jurídiques que presten serveis públics o que reben fons públics, els partits polítics, les organitzacions sindicals i empresarials i les entitats privades que rebin subvencions.
El Govern crea la Comissió interdepartamental de transparència per coordinar totes les accions de l'Administració en aquest àmbit i desplegar la llei en total plenitud.
Tot just una setmana després de l’aprovació al Parlament de la Llei de transparència, el Govern posa en marxa tot el que se’n deriva per tenir-ho tot a punt quan entri en vigor.
Les funcions principals de la Comissió interdepartamental seran:
- Aprovar les estratègies en matèria de transparència i accés a la informació pública
- Coordinar la seva aplicació en el marc de l’Administració de la Generalitat i vetllar per la implementació i el desenvolupament de la normativa.
- Garantir la coordinació necessària entre els diferents òrgans i departaments en aquest àmbit.
Cal ressaltar que el Govern ha endegat diverses iniciatives contingudes al document 51 propostes i reflexions en matèria de transparència i regeneració democràtica elaborat pel president de la Generalitat, com la creació del Programa de polítiques de transparència, impulsat el novembre de 2013, o la creació del web www.transparencia.gencat.cat, que des de juliol de 2013 és el portal únic corporatiu de publicitat activa de la Generalitat i publica continguts relacionats amb els alts càrrecs, les retribucions i les dietes i el seguiment de l’acció pública i la gestió econòmica del Govern.
El Govern català intercanvia experiència i mesures de transparència en altres països
Amb la voluntat de conèixer de primera mà la seva metodologia de treball i aprofundir en les polítiques de transparència al nostre país, la vicepresidenta del Govern s’ha reunit a Washington amb diverses organitzacions nord-americanes que treballen en l’àmbit del govern obert, la transparència, l'obertura de dades, la participació i el retiment de comptes.
En aquest sentit, s’ha reunit amb responsables del National Democratic Institute, entitat especialitzada en la governança i la transparència en sistemes polítics en transició, i de Sunlight Foundation i Global Integrity, institucions destacades en matèria de la transparència.
Un dels punts de consens de les reunions ha estat que qualsevol reforma de l’administració que no prioritzi l’eix de la transparència estarà abocada al fracàs.