La directora general d’Ordenació i Regulació Sanitàries, Roser Vallès, ha inaugurat avui la Jornada Pacients & Qualitat Assistencial al Departament de Salut, organitzada pel Departament de Salut i Wecare-u, amb la col·laboració de la Fundació Ipsen. La Jornada ha comptat amb una assistència de més de 150 persones i ha reunit a professionals del sector sanitari, de l’àmbit social, de l’Administració, pacients i representants de les entitats de pacients.
 
La directora Vallès ha afirmat que "la qualitat és un valor inherent en l’evolució del nostre sistema sanitari i és necessari que el pacient hi participi com agent actiu". Per fer això sigui possible "hem de tenir un marc de relació entre pacients, professionals i administració que ens permeti aprendre els uns dels altres i millorar conjuntament. Aquest marc de relació ens l’ofereix el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya.
 
La Jornada ha tractat de la qualitat assistencial com a eix vertebrador del model assistencial. L’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries (AQuAS) ha subratllat els bons resultats dels indicadors de salut i ha incidit en la importància de la transparència per millorar els resultats, reduir la variabilitat i incentivar la innovació.
 
El subdirector general de Serveis Sanitaris, Josep Davins, ha detallat la implantació del model d’acreditació assistencial a Catalunya (hospitals i atenció primària) que té com a objectiu la millora progressiva de la qualitat dels centres sanitaris.
 
A la primera taula rodona s’hi ha exposat l’experiència assistencial als hospitals de la xarxa pública en relació a la cronicitat, la recerca, o el valor de l’acreditació en una unitat de trasplantament de progenitors hematopoiètics, entre d’altres.
 
La cap de servei de Rehabilitació de l’Hospital Universitari Mútua de Terrassa, Roser Garreta, ha presentat un estudi etnogràfic que dóna indicis de com millorar la qualitat assistencial del pacient espàstic després d’un ictus.
 
Tot seguit s’ha fet referència a la qualitat assistencial en l’entorn sanitari actual des de la perspectiva de la societat científica i de diferents entitats de pacients, membres del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya.
 
Finalment, la directora general Roser Vallès ha clausurat la Jornada destacant "la importància de potenciar la comunicació i la informació vers els pacients sobre el procés assistencial". D’altra banda ha remarcat "la necessitat de seguir treballant en estreta coordinació amb el Departament de Benestar Social, Educació, així com amb altres entitats". Igualment ha emfatitzat la necessària coordinació entre professionals per garantir el continuum assistencial i l’impuls de les TIC’s com a mitjà per a millorar l’accés i l’atenció sanitària.