- La vicepresidenta inaugura la Jornada sobre el Projecte de llei de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració, organitzada per l’Escola d’Administració Pública de Catalunya
- Ortega defensa que la norma afavorirà la reactivació econòmica del país en reduir els tràmits per a l’obertura de nous negocis i que consolidarà una Administració més moderna i eficient
La vicepresidenta del Govern i titular del Departament de Governació i Relacions Institucionals, Joana Ortega, ha inaugurat aquest matí la Jornada sobre el Projecte de llei de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració, organitzada per l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i celebrada a la seu d’aquesta institució. La vicepresidenta ha remarcat en la seva intervenció que aquesta iniciativa legislativa representa la major reducció de barreres administratives impulsada pel Govern de la Generalitat, amb la doble finalitat “d’afavorir la reactivació econòmica del país i de consolidar una administració moderna i eficient, que simplifiqui estructures, elimini duplicitats i garanteixi el principi d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera”.
El Projecte de llei de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d'impuls de l'activitat econòmica representa, en paraules de Joana Ortega, “un gir copernicà en el model de relació entre l’administració i les empreses” basat en la confiança cap als emprenedors creadors d’activitat econòmica i ocupació. La vicepresidenta ha recordat que la reducció i homogeneïtzació dels tràmits de competència municipal per a la posada en funcionament de noves empreses de nul o baix risc ha comptat amb el consens de les entitats municipalistes, en ple respecte a l’autonomia local.
Joana Ortega ha aprofitat per desitjar una tramitació àgil del Projecte de llei per part del Parlament, que en debatrà l’aprovació en el Ple de la setmana vinent per tràmit d’urgència extraordinària a sol·licitud expressa de l’Executiu català. “No podem esperar més a clarificar i simplificar les obligacions imposades a les administracions i a les empreses i ciutadans que volen iniciar o modificar una activitat economia”, ha afirmat la vicepresidenta.
Fòrum de divulgació, debat i resolució de dubtes
La Jornada sobre el Projecte de llei de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració té per objecte reflexionar sobre la regulació que proposa aquest projecte de llei, així com debatre sobre els dubtes que pugui suscitar la seva aplicació. La primera ponència del fòrum ha tractat sobre qüestions generals de la norma i ha anat a càrrec del catedràtic de Dret Administratiu i membre de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat, Joan Manuel Trayter.
Al llarg de la jornada, que compta amb la participació de 350 assistents, se succeiran tres taules rodones dedicades, respectivament, a la declaració responsable i la comunicació prèvia; l’avaluació de l’impacte de l’aplicació de la llei al món local, i la simplificació administrativa. La trobada clourà amb l’elaboració d’unes conclusions. Entre d’altres especialistes en la matèria, prendran part a les diverses taules rodones el director de l’Oficina per al Desenvolupament de l’Autogovern, Xavier Bernadí; la subdirectora de Serveis Consultius i Coordinació Jurídica del Gabinet Jurídic de la Generalitat, Rosa Maria Díaz; el subdirector general de Relacions amb el Parlament, Ramon Prat, i el cap de l’Assessoria Jurídica del Departament de Governació i Relacions Institucionals, Xavier Uríos.
Reducció de tràmits per al 74% de les activitats empresarials
El Projecte de llei de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d'impuls de l'activitat econòmica, elaborat a proposta dels departaments de Governació i Relacions Institucionals i d’Empresa i Ocupació, suposa un pas endavant en el procés de simplificació de l’accés a l’activitat econòmica que el Govern va iniciar l’any 2011 i s’insereix en el Pla de Reforma de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic. El text inclou mesures que milloren l’eficiència dels recursos, suposen un estalvi econòmic i redueixen els terminis amb l’objectiu de fomentar la reactivació econòmica i potenciar l’ocupació.
Una de les novetats del projecte és el règim de declaració responsable o comunicació prèvia per a l’obertura d’activitats econòmiques innòcues i les de baix risc, que representen més del 74% del total d’activitats. S’estima que l’aplicació de la norma permetrà beneficiar 53.700 nous negocis amb un estalvi aproximar de 68,4 milions d’euros per a les empreses catalanes.