
Tots els ciutadans de la comarca del Maresme podran gaudir del Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH), amb l’obertura del nou punt que la Diputació de Barcelona ha posat en marxa a Mataró, amb la col·laboració del Consell Comarcal del Maresme, l'Agència de l'Habitatge de Catalunya i el Col·legi d'Advocats de Mataró, que se suma al que es va obrir el mes passat a Arenys de Mar.
Aquest punt SIDH, que s’ha presentat aquest matí, a la seu del Consell Comarcal del Maresme (CCM), començarà a funcionar el proper mes d’abril, a l’Oficina Comarcal d’Habitatge, donarà cobertura als municipis d’Alella, Argentona, Cabrera de Mar, Cabrils, Caldes d'Estrac, Dosrius, el Masnou, Òrrius, Premià de Dalt, Premià de Mar, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Vicenç de Montalt, Teià, Tiana, Vilassar de Dalt i Vilassar de Mar. Així, es complementa amb el punt SIDH que es va obrir al febrer a Arenys de Mar, que dóna cobertura a la ciutadania de l’Alt Maresme.
El nou punt SIDH substitueix l’Oficina d’Intermediació Hipotecària que va posar en marxa el CCM en col·laboració amb el Col·legi d’Advocats de Mataró a finals de 2012. D’aquesta manera el servei al Baix Maresme s’incorpora al circuit del SIDH, que és un servei de col·laboració entre administracions: la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya –mitjançant Ofideute-, i el Consell Comarcal del Maresme, conjuntament amb el Col·legi d’Advocats de Mataró.
A la presentació d’avui, hi han participat Josep Oliva, diputat de Benestar Social, Salut Pública i Consum, Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona; Miquel Àngel Martínez, president del Consell Comarcal del Maresme; Sílvia Grau, cap de l’Àrea d’Assessorament Hipotecari de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, i Julio J. Naveira, degà del Col·legi d'Advocats de Mataró.
Aquest servei, que la Diputació està desplegant per totes les comarques de Barcelona, és fruit de la coordinació amb Ofideute, el servei de mediació hipotecària de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu del SIDH, que compta amb la col·laboració dels Col·legis d'Advocats de la demarcació de Barcelona, és augmentar i estendre els punts d'atenció a les famílies que tenen problemes per afrontar els deutes hipotecaris, així com establir una acció coordinada i un model i circuit únics de mediació en tot el territori de la demarcació.
Ofideute, que és un servei que ofereix l'Agència de l'Habitatge de Catalunya de la Generalitat, es va crear l'any 2010 per pal·liar els efectes de la crisi en l'àmbit de l'habitatge i evitar l'exclusió social per motiu residencial. Des de llavors, treballa per estendre la mediació entre els particulars i les entitats bancàries als municipis.
El desembre de 2012 la Generalitat i la Diputació van signar un conveni per coordinar els serveis de mediació hipotecària amb què comptaven les dues administracions. Amb la signatura d'aquest conveni, el servei Ofideute es coordina amb el SIDH de la Diputació per oferir un servei de proximitat a la ciutadania.
El SIDH del Maresme
El SIDH es prestarà a l’Oficina Comarcal d’Habitatge del Consell Comarcal del Maresme, però s’hi pot accedir a través de les oficines de serveis socials, de consum o d’habitatge dels diferents municipis beneficiaris. Les famílies que hi siguin derivades -una vegada feta la comprovació de les condicions d'accés (ser propietaris d'un únic habitatge que s'utilitzi com a habitatge principal i no poder afrontar el pagament de la hipoteca)- són entrevistades per la persona lletrada especialitzada, que fa una proposta de modificació de les condicions del deute. Aquesta proposta és tramesa a Ofideute, de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, que farà la mediació amb l'entitat financera corresponent.
Punts SIDH en funcionament
Actualment funcionen 26 punts d'atenció, a l'Alt Penedès, Anoia, Bages, Baix Llobregat, Baix Montseny, Berguedà, Garraf, Osona, Barberà- Badia del Vallès, Castelldefels, el Prat de Llobregat, Gavà-Begues, Granollers, l'Hospitalet de Llobregat, Manresa, Martorell, Mollet del Vallès, Montcada i Reixac, Sant Adrià del Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Santa Coloma de Gramenet, Terrassa, Viladecans-Torrelles-Sant Climent, Arenys de Mar i Maresme. En aquests punts s'han atès 1.825 famílies i s'han acceptat un 76% de les propostes d'intermediació amb les entitats financeres.
L'objectiu és arribar a 30 punts d'atenció que cobreixin tota la demarcació de Barcelona.
1