Els notaris tenen accés electrònic a les dades que figuren al Registre d’Associacions i Fundacions, mentre que la Direcció de Dret i d’Entitats Jurídiques pot accedir a les dades i documents atorgats pels notaris que s’han d’inscriure en els seus registres
El projecte compta amb el suport del Col·legi de Notaris de Catalunya
El Departament de Justícia ha iniciat el desplegament d’un sistema d’intercanvi electrònic de dades i documents que permet als notaris de Catalunya fer consultes d’inscripcions d’entitats i dels seus estatuts. El projecte –en col·laboració amb el Col·legi de Notaris– permet, alhora, que la Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques, adscrita a Justícia, tingui accés a les escriptures electròniques autèntiques de les entitats que han elevat a públics notarialment actes inscriptibles en el Registre de Fundacions de la Generalitat. La participació de l’Agència Notarial de Certificació fa possible que els notaris d’arreu d’Espanya també puguin accedir-hi.
El desplegament d’aquest nou sistema d’interoperabilitat entre operadors i Administració pública permet que els notaris tinguin accés electrònic directe al Registre de Fundacions i Associacions de la Generalitat abans d’elevar a públics actes o negocis jurídics que afecten aquestes entitats i que, d'aquesta manera, guanyin temps i seguretat en les seves gestions.
La Direcció General de Dret i d'Entitats Jurídiques pot rebre per via electrònica còpia autèntica de les escriptures notarials de les fundacions. El fet de disposar de les escriptures autèntiques en format electrònic directament des de les notaries suposa que els ciutadans no hagin de presentar-les en suport paper en el moment de l'inici de la tramitació del procediment d'inscripció. Per la seva banda, la Direcció General de Dret i d'Entitats Jurídiques del Departament de Justícia guanya en optimització de recursos així com en reducció de temps de tramitació dels expedients.
Aquest projecte es va iniciar amb el Conveni de col·laboració per establir un sistema d’interoperabilitat entre el Departament de Justícia i el Col·legi de Notaris de Catalunya, subscrit al juny de 2013. Amb la posada en funcionament d'aquesta nova aplicació, la Conselleria dóna compliment a l’Acord del 2013, així com també a la Llei 21/2014, de 29 de desembre, del protectorat de les fundacions i de verificació de l'activitat de les associacions declarades d'utilitat pública.