Presentació del nou director dels SSTT Interior a la Catalunya Central, Eduard Freixedes
  • Eduard Freixedes estarà al capdavant de la Direcció dels SSTT d’Interior i considera prioritari tenir al 100% tots els mecanismes de coordinació dels agents que actuen en cas d’incendi
 
  • Els ajuntaments han participat avui en una sessió dedicada a la prevenció i actuació quan es produeix un foc
 
 
El delegat del Govern de la Generalitat a la Catalunya Central, Juli Gendrau, ha presentat avui el nou director dels Serveis Territorials d’Interior, Eduard Freixedes, que aquesta tarda participa en una sessió adreçada als ajuntaments sobre com actuar en cas d’incendi i mesures de prevenció.
 
El director dels Serveis Territorials d’Interior és Economista i té un postgrau de gestió d'hisendes autonòmiques i locals de l'UB i el programa de lideratge i gestió en l'administració publica de l'IESE.
 
És funcionari de la Generalitat des de l’any 1998 on ha treballat al gabinet tècnic del DARP i a l'Institut d'Estadística de Catalunya. El 2004 es va incorporar a l'Ajuntament de Barcelona com a regidor de Convergència i Unió fins enguany. En aquest període va desenvolupar diverses responsabilitats de govern tant a l'Àrea Metropolitana, on és President de l'Institut Metropolità del Taxi, com en el Consell Comarcal del Barcelonès on és vocal del govern comarcal. A l'Ajuntament de Barcelona, ha estat Regidor de Mobilitat, Regidor del Districte de Sant Marti i President del Districte de Sants..
 
Eduard Freixedes afronta "la direcció dels serveis territorials com un nou repte on aprofitaré tota la meva experiència en el món municipal per a fer molt propera l'actuació del Departament al nostre món local”. El nou director té com a objectiu “a curt termini, tenir tots els mecanismes de coordinació de tots els agents que actuen en un incendi forestal al 100%”, ja que considera que aquest “és un repte fonamental en un estiu on el risc d'incendi és i serà molt elevat, i en el cas que es produeixin la col.laboració del territori és fonamental per impedir que no sigui un gran incendi".
 
 
 
Sessió amb els ajuntaments sobre actuació en cas d’incendis
 
La sessió efectuada avui i adreçada als ajuntaments ha tingut lloc al Palau Firal de Manresa i durant la jornada s’ha informat sobre el Pla Infocat i el nou Document únic de protecció civil municipal, sobre els terminals de la Xarxa Rescat dels municipis, el grup d’ordre del Pla Infocat i les mesures de prevenció d’incendis. També s’ha informat sobre el dispositiu dels Bombers de la Generalitat per aquesta Campanya Forestal: el punt de trànsit i el Centre de Comandament Avançat.
 
A la trobada hi han assistit alcaldes i alcaldesses de la zona, regidors que treballen en l’àmbit de protecció civil,  i les sessions explicatives les van efectuar responsables de la Regió Policial Central, representants de la REC de Bombers de la Gene, de Protecció Civil i dels Agents Rurals.
 
En Francesc Boya, cap de la Regió d’Emergències Centre dels Bombers ha destacat que des de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments, els Bombers de la Generalitat es trobren immersos en la Campanya Forestal d’enguany que, en relació al risc d’incendi, està sent molt elevat.
 
La responsable de protecció civil del Servei Territorial d’Interior a la Catalunya Central, Agnès Centellas, ha explicat als alcaldes quina és la seva funció com a autoritat local de protecció civil, com encaixa aquesta responsabilitat en l’estructura operativa de resposta a una emergència prevista als plans de protecció civil de la Generalitat de Catalunya (INFOCAT per incendis forestals i la resta) i quines actuacions concretes haurien de desenvolupar en una emergència.
 
Entre aquestes actuacions figura la de constituir el centre de coordinació municipal (CECOPAL) on coordinar les accions dels serveis de l’ajuntament per la protecció i atenció a la seva població, preveure els espais per l’acollida de la població evacuada, donar els avisos a la població i en especial als més vulnerables com ara masies i cases aïllades i estar en contacte permanent amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil per garantir la coordinació de les actuacions entre les diferents administracions públiques, tot facilitant i rebent informació actualitzada de l’emergència. Totes aquestes actuacions han d’estar previstes i detallades en document únic de protecció civil municipal (DUPROCIM) del que també s’ha fet una explicació atès que és una novetat recent en l’àmbit de la planificació municipal d’emergències.
En quant al contacte amb el CECAT, s’ha recordat la disponibilitat d’eines específiques pel contacte directe com són les dues emissores de la xarxa RESCAT que Protecció Civil de la Generalitat va cedir a tots els municipis sense policia local, i que també tenen disponible molts municipis amb policia local que s’han anat adherint de forma específica al seu ús.
 
La xarxa RESCAT és una xarxa digital de telecomunicacions d’emergència comuna a tots els serveis d’emergència de la Generalitat, així com a altres institucions i activitats implicades en la resposta al risc i l’emergència (Creu Roja, empreses de serveis bàsics i altres).