• La nova llei ha estat fruït d’un gran pacte social entre iniciativa privada i sector públic
  • Consolida el model de la Finestreta Única Empresarial a tot el territori
  • Beneficiarà 53.700 nous negocis l’any i suposa un estalvi de 68,4 milions d’euros per a les empreses
  • S’elimina la necessitat d’informes de compatibilitat urbanística, quantificats en 53.000 informes
La llei de simplificació administrativa de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya, una nova eina per a la reactivació econòmica del país

La nova llei representa  un canvi del model de relació entre les empreses i l’Administració, que facilita l’activitat econòmica, atorga confiança a l’empresariat i redueix els obstacles administratius. D’aquesta manera, es dóna resposta a la demanda de la ciutadania, del món local i del món empresarial de simplificar i agilitar els procediments administratius.
 
El desembre de 2014 el Govern va aprovar el Projecte de Llei de simplificació administrativa, que ara el Parlament ha aprovat, i suposa un pas endavant en el procés de simplificació de l’accés a l’activitat econòmica que el Govern va iniciar l’any 2011 i s’insereix, a més, en el Pla de Reforma de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic.
 
Beneficis per al 75% de l’activitat econòmica del país
Les mesures van dirigides a activitats econòmiques considerades innòcues o de baix risc sobre la seguretat de les persones i béns i el medi. A Catalunya suposen el 75% de l’activitat econòmica i el 52% de la població ocupada (comerç minorista, serveis personals, d’ús administratiu, sector de la construcció, sector turístic i de restauració).
 
Característiques i novetats de la simplificació administrativa
La nova llei inclou mesures que milloren l’eficiència dels recursos, suposen un estalvi econòmic i redueixen els terminis amb l’objectiu de fomentar la reactivació econòmica i potenciar l’ocupació.
 
Entre les novetats més destacades:
 
  • Consolida el model de la Finestreta Única Empresarial a tot el territori. Dota l’empresa d’un espai físic o virtual (portal únic per a les empreses) des d’on es podran fer totes les gestions necessàries per desenvolupar l’activitat, independentment de l’administració responsable.
  • Opta per la declaració responsable i la comunicació prèvia com a mecanismes de control per establir les activitats econòmiques, quedant habilitades de forma immediata les activitats econòmiques innòcues i de baix risc, que representen més del 75% del total.
  • La llei no afecta a les activitats que comporten riscos sobre el medi ambient, la seguretat de les persones i els béns.
  • Estableix uns règims d’intervenció homogenis que s’aplicaran en tot el territori per un seguit d’activitats i en funció del compliment d’uns paràmetres objectius definits.
  • El control i la inspecció per part de les administracions passa a ser posterior a l’inici o a l’establiment de l’activitat facilitant així la posta en funcionament de projectes i activitats econòmiques.
  • Unifica en un únic tràmit la comunicació de les obres i la comunicació prèvia d’inici de l’activitat.
  • Elimina duplicitats en les demandes d’informació de l’Administració.