El Govern de la Generalitat, a través de la Secretaria d’Universitats i Recerca, ha signat un conveni de col·laboració amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC) per avançar en el desenvolupament de l'oferta de cursos en línia oberts i massius del sistema universitari català, coneguts per les seves sigles en anglès com MOOCs (Massive Open Online Courses).
El conveni permetrà potenciar la plataforma UCATx (http://ucatx.cat/) que agrupa l’oferta de MOOCs de les universitats catalanes que té a com a objectiu “facilitar i accelerar una oferta virtual puntera d’alta qualitat”, ha destacat el director general d’Universitats, Lluís Jofre.
La posada en marxa d’aquesta plataforma experimental forma part d’una doble estratègia del sistema universitari de Catalunya per donar resposta a la demanda internacional de formació en educació superior que s’espera en els pròxims cinc anys, tant a nivell inicial com permanent. Per tant, l’aposta pels MOOCs s’emmarca dins de “la internacionalització dels estudis de les universitats catalanes, com de l’accessibilitat de la formació continuada per fer-la arribar al conjunt de la població”, ha subratllat Jofre.
Jofre també ha recordat que “les universitats i els centres de recerca de Catalunya d’un nivell d’excel·lència que els situen com a receptors potencials d’una part important d’aquesta nova demanda”, que provindrà dels països desenvolupats i, especialment, dels anomenats emergents.
En l’àmbit dels MOOCs, paral·lelament, a l’oferta recollida en la plataforma UCATx, les universitats catalanes també participen en tres plataformes internacionals: la consolidada Coursera, l’experimental Canvas i l’enfocada al mercat llatinoamericà MiriadaX.
L’objectiu per al curs 2016-2017 és que el sistema universitari de Catalunya ofereixi 50 cursos amb la inscripció de 500.000 estudiants, la meitat dels qual a través d’UCATx i el 50% restant a través de les plataformes internacionals. De cara al curs 2019-2020 es preveu “la internacionalització definitiva d’UCATx i haver doblat els cursos fins als 100 i aconseguir duplicar el nombre d’estudiants fins als 2 milions d’inscrits”, ha explicat Jofre. A més, tal com auguren les tendències internacionals, esperen fer ofertes conjuntes de MOOCs amb universitats estrangeres.
Oferta continuada
La plataforma UCATx està desenvolupada en l’entorn Open edX i agrupa tota l’oferta formativa de les universitats catalanes, que és continuada. De cara als propers mesos, ja estan programats els següents
-
De la realidad al proyecto. Del proyecto a la realidad augmentada (1 de setembre)
-
Pre-calculus: (7 de setembre) (s’oferirà des de Coursera)
-
Audio signal processing for music applications (28 de setembre)
-
El Mediterráneo, espacio de intercambios. Del Renacimiento a la Ilustración (1 d’octubre)
-
The Olympic Games and de Media (19 d’octubre)
-
Estrategias para la inserción laboral (16 de novembre)
La majoria dels MOOC tenen una durada d’entre quatre i deu setmanes i, en la majoria de casos, es podrà obtenir un certificat d’aprofitament, si es demostra que s’han assimilat uns continguts mínims.
Primers cursos fets
La creació del Programa MOOC, UCATx, és fruit d’un acord de la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), de 30 d’octubre de 2014, davant dels bons resultats assolits pels cursos en línia oberts i massius desenvolupats per les universitats i centres de recerca, que feien necessari dissenyar un projecte amb objectius ben definits i una plataforma estable.
Durant les primeres convocatòries del programa, gestionades per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), s’han finançat 14 cursos de 9 universitats catalanes.
Els objectius que es van marcar en relació amb el projecte s’han assolit satisfactòriament amb l’execució dels primers cursos:
- Articular una oferta de MOOCs del sistema universitari català, amb orientació internacional.
- Impulsar noves fórmules docents per enriquir els formats d'aprenentatge en línia.
- Crear unitats de suport a les universitats per al disseny de continguts digitals i cursos.
La varietat de la temàtica, així com l'ús de recursos docents avançats, l'orientació cap a interessos molt específics i un públic molt ben identificat són les principals característiques de la formació realitzada.
1