- Es consolida per segon any els nous criteris d’adjudicació de beques menjador, amb una partida de 48 milions d’euros per a 80.000 alumnes
- “Hem tingut milers de nomenaments fets a l’estiu. Hem fet uns 15.000 destinacions assignades a proposta de directors i de propis professors”
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat avui que el Departament d’Ensenyament apostarà perquè la formació del professorat el proper 2016 s’apropi més a les noves necessitats: “A partir d'ara, comencem amb unes noves iniciatives, vinculades a la Universitat també, per tal de poder, a través de màsters, reforçar per exemple la formació matemàtica o d'idiomes. Si hi ha una partida que ha de créixer al 2016 serà la formació”. Ha afegit que “un gran objectiu és dir: Si la societat del coneixement generarà una economia en creixement i ser ciutadà de culte requereix un nivell més alt de formació, necessitem que els mestres tinguin un gran nivell formatiu”. La consellera ha destacat la normalitat en què s’ha desenvolupat la tornada dels estudiants a les aules catalanes, amb més d’un milió i mig d’alumnes aquest curs 2015-2016.
La titular d’Ensenyament ha posat de manifest que les plantilles ja estan als centres educatius, i que durant l’estiu el Departament ha dut a terme milers de nomenaments de mestres i professors: “Els nomenaments a l'estiu han anat molt bé. Hi ha 15.866 places assignades a proposta de les direccions amb llocs específics per si hi ha diversitat d'educació especial, per la qüestió digital, i per poder impartir matèries en anglès. Per tant, tot allò que és previsible, s’ha procurat.”. Pel que fa a les substitucions d’inici de curs, s’han nomenat 5.227 substituts, la majoria dels quals –un total de 2.875- corresponents a reduccions de jornada. El titular de la plaça i el pes de la programació recau en el titular, mentre que el substitut completa la reducció del titular.
En aquest sentit, ha afegit que l’increment d’hores lectives del professorat implantades a partir de 2012 fa possible l’atenció dels alumnes: “Abans els professors feien 20 hores, se'ls va rebaixar a 18 i després van tornar a ser 20. A primària es van baixar de 25 a 23, i després van tornar a ser 25. Va ser una de les mesures que hi havia per part de la pròpia administració i per tant amb el mateix nombre de professors hi havia més hores lectives”, ha explicat Rigau, que ha insistit que “hi ha hagut aquest increment i l’alumne no es veu perjudicat en res”. En aquest sentit, ha recordat que el 2011 hi havia un total de 1.383.461 hores lectives, i que enguany són 1.423.935.
La consellera ha ressaltat les obres dutes a terme durant l’estiu per millorar i reformar els centres educatius de cara al nou curs escolar. De les 504 obres realitzades, un total de 409 han finalitzat abans de l’inici del curs, i la resta està previst que acabin al llarg d’aquest mes, com el cas de l’escola Paco Candel de l’Hospitalet o l’escola Montigalà de Badalona.
Respecte del nou curs, Irene Rigau ha explicat que entren en vigor dos nous currículums, de primària i secundària, que reforcen el treball per competències ja endegat en cursos anteriors. I ha ressaltat que la Llei d’Educació de Catalunya ja apuntava la importància del treball competencial i l’assoliment de les competències bàsiques a través del currículum. Alhora, ha recordat que Ensenyament treballarà per tal que, amb l’entrada en vigor de la llei estatal a la secundària, hi hagi un compliment administratiu preservant el model pedagògic català: “Al batxillerat se'ls ha donat als centres orientacions amb petits canvis horaris per poder fer el compliment més administratiu, entre altres coses perquè estem convençuts que pel que fa a batxillerat, serà de les primeres etapes en què hi haurà canvis perquè així ho han demanat totes les comunitats, i crec que s’assolirà”.
El curs començarà amb un increment pressupostari en les beques menjador a través d’una partida oberta, i que se’n beneficiaran més de 80.000 alumnes. Els ajuts que s’atorguen al 50% o al 100% ja són coneguts a l’inici del curs a través dels Consells Comarcals, sempre i quan les famílies hagin tramitat les sol·licituds corresponents. Rigau ha destacat que “en les beques menjador vam fer quelcom que estava pendent que era igualar les condicions per les quals et permetia accedir independentment de la comarca on vivies. Qui no pot pagar la part que els pertoca els hem donat el 100%. Per tant, les beques menjador han incrementat i ara la línia és la següent que ja la vam començar l'any passat. És a dir, que tota persona que vingui avalada per serveis socials, dient que té una insuficiència econòmica, ha de tenir dret a beca a l'escola. Per tant, la partida ha d’estar oberta”.
La consellera ha exposat que Ensenyament demanarà al Consell d’Europa que analitzi el model d’immersió lingüística: “El nostre model a Europa havia estat avalat des del punt de vista de la immersió, però volíem fer un pas més en favor d’aquest model plurilingüe”. En el mateix sentit, ha anunciat que a “l'octubre hi haurà primera reunió, per tal d'aportar tota la informació que se'ns demana, perquè hi hagi aquest aval europeu en el model global de l'escola catalana que garanteix una metodologia per qui no té contacte sovintejat amb el català”.
14 de setembre de 2015