- L’anàlisi del model de finançament 2009-2013 posa de manifest que s’ha produït un desequilibri vertical a favor de l’Estat i en contra de les CA
- Des de l’any 2009, les diferències entre CA han augmentat, ha millorat la posició de les comunitats que ja estaven beneficiades pel model anterior i ha empitjorat la de les més perjudicades
- L’aplicació del sistema de bestretes del model de finançament comporta importants distorsions de tresoreria a les comunitats
El conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Collel, ha presentat avui durant la reunió del Consell Executiu les principals conclusions del document d’anàlisi del sistema de finançament autonòmic 2009-2013, elaborat pels tècnics del Departament d’Economia, a instàncies del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques (MINHAP).
L’anàlisi del model de finançament posa de manifest que des de l’any 2010 fins al 2013 s’ha produït un desequilibri vertical a favor de l’Estat, ja que els seus recursos s’han incrementat a una taxa interanual del 8,3%, mentre que els de les CA s’han reduït un 3%. L’Estat ha passat de disposar del 37,8% dels recursos totals (2010) al 45,8% (2013). És a dir, s’ha produït un transvasament de recursos de les CA a l’Estat. Així, l’any 2013 l’Estat disposava d’uns ingressos addicionals de 23.300M d’euros derivats de l’augment del tipus de l’IVA i dels impostos especials i de la creació del gravamen complementari de l’IRPF, però cap d’aquests increments ha suposat un augment dels recursos per a les CA. Per restablir l’equilibri entre els recursos de les administracions de l’Estat i les CA de l’any 2010, s’hauria de transferir a les CA l’any 2013 un total de 14.442 milions d’euros.
|
Estat
|
CA de règim comú
|
||
2010
|
2013
|
2010
|
2013
|
|
Total ingressos disponibles M€
|
65.087
|
82.716
|
107.070
|
97.870
|
Total ingressos disponibles
(% respecte el total)
|
37,8
|
45,8
|
62,2
|
54,2
|
D’altra banda, des del 2009 les diferències entre comunitats autònomes han augmentat. Ha millorat la posició relativa de les CA que ja estaven beneficiades pel model anterior i ha empitjorat la de les CA més perjudicades. Així, mentre que l’any 2009 la diferència entre les CA amb més i menys recursos era de 31 punts, l’any 2013 és de 44. En el cas de Catalunya, des del 2010 els recursos per capita s’han anat reduint progressivament. Mentre el 2009 se situava per sobre de la mitjana, a partir del 2010 i fins a l’any 2013 ha estat sempre per sota. Aquest mateix comportament només s’observa en el cas de Madrid.
Només l’any 2010 els recursos de les CA han augmentat respecte a l’any anterior. La resta dels cinc anys analitzats, els recursos autonòmics han disminuït. Així, els ingressos de la Generalitat de Catalunya creixen tan sols un 1,8%, mentre que els de Cantàbria ho fa en un 19,1% i assoleix un índex per habitant del 132.
En recursos per capita, Catalunya se situa en la desena posició, però si es tenen en compte les paritats de poder de compra (PPA), cau fins a la catorzena posició, davant de Madrid. Per tant, segons el document d’anàlisi, el diferencial de preus s’hauria de tenir en compte en la quantificació de les necessitats de recursos de les CA.
Capacitat fiscal
|
recursos totals
|
recursos totals amb PPA
|
||||
€/hab
|
ordenació
|
€/hab
|
ordenació
|
€/hab
|
ordenació
|
|
Madrid
|
2.642
|
1
|
2.027
|
11
|
1.770
|
15
|
Catalunya
|
2.298
|
2
|
2.075
|
10
|
1.912
|
14
|
Balears
|
2.296
|
3
|
2.105
|
9
|
2.128
|
11
|
Cantabria
|
2.236
|
4
|
2.811
|
1
|
2.837
|
4
|
Aragón
|
2.222
|
5
|
2.461
|
5
|
2.553
|
8
|
Principado de Asturias
|
2.085
|
6
|
2.442
|
6
|
2.778
|
5
|
La Rioja
|
2.040
|
7
|
2.644
|
2
|
2.924
|
2
|
Castilla y León
|
1.974
|
8
|
2.517
|
4
|
2.860
|
3
|
Galicia
|
1.822
|
9
|
2.402
|
7
|
2.600
|
7
|
Comunitat Valenciana
|
1.805
|
10
|
1.941
|
14
|
2.087
|
13
|
Castilla-La Mancha
|
1.680
|
11
|
2.284
|
8
|
2.693
|
6
|
Región de Murcia
|
1.643
|
12
|
1.985
|
13
|
2.094
|
12
|
Andalucía
|
1.555
|
13
|
1.990
|
12
|
2.147
|
10
|
Extremadura
|
1.482
|
14
|
2.572
|
3
|
3.202
|
1
|
Canarias
|
837
|
15
|
1.884
|
15
|
2.267
|
9
|
TOTAL
|
1.949
|
|
2.128
|
|
2.212
|
|
El sistema de bestretes segons el qual s’organitza el model provoca importants distorsions en els recursos de caixa de les comunitats autònomes. Aquest sistema d’entregues a compte està subjecte a les errades de previsió del Govern central i comporta importants distorsions a la tresoreria de les CA, així, els recursos meritats els anys 2009, 2010 i 2011 divergeixen sensiblement de les bestretes rebudes. D’aquesta manera, els recursos comunicats aquest any a la Generalitat pel 2016 suposaran un increment d'uns 1.900M respecte al 2015. Aquests recursos inclouen les bestretes del model de finançament i les liquidacions de l'any 2014. Si el 2014 no s'haguessin subestimat les bestretes, la Generalitat hauria disposat de 1.400M€ de més i el dèficit registrat hauria estat un 0,7% inferior.