- El Departament d’Ensenyament ha publicat avui l’ordre que en regula la seva creació
- L’objectiu d’aquest registre és tenir una visió integrada del coneixement i la identificació de cada alumne
El Departament d’Ensenyament ha publicat avui l’ordre que regula la creació del registre d’alumnes de Catalunya (RALC), que va anunciar la conselleria a principis de setembre. Es tracta d’un sistema que registra tot l’alumnat matriculat als centres educatius públics i privats d’ensenyaments reglats no universitaris que realitzen la seva activitat a Catalunya. L’objectiu és tenir una visió integrada per disposar del coneixement i la identificació de cada alumne, i que alhora permeti desenvolupar el seu dossier personal d’aprenentatge.
El RALC, que és d’ús obligatori per a tots els centres d’ensenyament, contindrà les dades acadèmiques personals dels alumnes en suport digital. Aquest nou sistema d’informació aportarà quatre beneficis clau: que l’alumne disposi d’un identificador únic, que les dades d’aquests alumnes estiguin en un mateix registre únic, que la visió de l’alumne sigui més àmplia atès que inclourà la seva informació acadèmica, i que l’alumne compti amb la identificació digital, que serà la base del desenvolupament de tràmits electrònics en el futur.
Per aconseguir aquesta visió integrada, el RALC es fonamenta en cinc característiques: l’obligatorietat dels centres, el fet que sigui un registre únic -l’alta es realitzarà en l’instant de la primera matrícula al sistema educatiu de Catalunya-, una major visibilitat de les dades, la confidencialitat de les dades, la incorporació de les dades en el sistema de gestió Esfera un cop aquest estigui integrat, i la responsabilitat de l’equip directiu del centre de la informació de l’alumnat que hi estigui matriculat. Pel que fa a la visibilitat de les dades, hi podran accedir el personal del centre on estudiï l’alumne i el dels Serveis Territorials i Serveis Centrals autoritzats, la Inspecció d’Educació i també els alumnes i pares o tutors.
En relació amb la seva implantació, en una primera fase inclourà els ensenyaments amb més volum d’alumnes: segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional, i de cicles formatius d’ensenyaments artístics i esportius. També s’hi registraran les dades dels alumnes dels centres d’educació especial. En la resta d’estudis, les dades s’hi afegiran en una segona fase.
25 de setembre de 2015