El Departament de Benestar Social i Família valora positivament el primer any de vigència de la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia. Durant aquests 12 mesos, el conjunt de departaments de la Generalitat han dut a terme actuacions per a implementar la nova normativa tant pel que fa a òrgans i serveis, com en la difusió del contingut o la formació dirigida a professionals.
 
La Comissió Interdepartamental d’Actuació de Polítiques LGBTI ha estat l’òrgan coordinador encarregat de definir les línies d’actuació del Servei d’atenció integral i de redactar el Pla d’actuació de les polítiques LGBTI. Aquest pla per al desplegament de la Llei defineix els objectius, les actuacions, indicadors d’avaluació i propostes de millora anuals. El text fixa les línies estratègiques en àmbits com l’educació, universitats, cultura, mitjans de comunicació, salut, acció social, ordre públic i privació de llibertat, participació i solidaritat, integració laboral de les persones transsexuals, famílies LGBTI o treball i ocupació.
 
En el procés de desplegament de la Llei, es promou la cooperació i col·laboració entre institucions a través de convenis amb el Ministeri Fiscal, el Síndic de Greuges i l’Autoritat Judicial. També s’està treballant en l’elaboració d’un conveni marc per establir col·laboració amb diversos ajuntaments.
 
 
Servei d’atenció integral
 
Durant aquest primer any, s’ha implementat el Servei d’atenció integral, que atén les persones que pateixin, hagin patit o estiguin en risc de patir discriminació o violència per raó de l’orientació sexual, la identitat de gènere o l’expressió de gènere amb la finalitat de donar respostes adequades, àgils, properes i coordinades amb les necessitats de les persones.
 
Aquest servei estableix protocols d’intervenció perquè totes les persones siguin ateses i coordina les actuacions i la xarxa de recursos, tant de la Generalitat, com dels serveis municipals i de les entitats territorials especialitzades.
 
Alguns d’aquests serveis són:
 
  • El Departament d’Interior compta amb els 84 grups d’atenció a la víctima amb professionals amb formació específica.
 
  • El Departament de Justícia, a través de les Oficines d’Atenció a la víctima del delicte, disposa d’un servei integral d’atenció a qualsevol persona que s’hagi sentit víctima encara que no hagi fet denúncia. Es tracta d’un equip multidisciplinari format per psicòlegs, juristes i educadors/es i treballadors/es socials.
 
  • El Departament d’Ensenyament, que compta amb un protocol propi, disposa de la Unitat de suport a la convivència escolar, que atén els infants, joves i famílies que hagin patit alguna discriminació.
 
  • Per la seva banda, el Departament de Salut mitjançant els centres de salut mental, ofereix suport psicològic a les víctimes.
 
  • Benestar Social i Família dóna informació i suport a les persones que demanen assessorament per haver patit algun tipus de discriminació i acompanya les persones per presentar una queixa formal.
 
  • Els ajuntaments a través de les oficines de no discriminació o altres serveis que puguin crear a tal afecte.
 
  • Les entitats especialitzades arreu del territori.
 
 
24 cursos de formació i actuacions per a difondre la norma
 
La formació de professionals, així com la difusió i promoció del contingut de la Llei han estat també punts clau en el desplegament. En aquest sentit, s’han celebrat:
  • 5 cursos per als professionals que formen part de la xarxa de coordinació.
  • 2 formacions a professionals del 012 i 112.
  • 3 formacions a entitats del Consell Nacional de LGBTI.
  • 7 cursos per a funcionaris de la Generalitat i de l’administració local a través de l’Escola de l’Administració Pública.
  • 2 formacions al Centre d’Estudis Jurídics dirigides a professionals de la justícia.
  • 5 cursos per a treballadores i treballadors dels serveis socials.
 
En conjunt, més de 650 persones han cursat formació vinculada a la Llei.
 
Des de la seva aprovació, s'ha dut a terme també una important difusió de l'existència i continguts de la Llei a tots els departaments de la Generalitat i representants institucionals. Mitjançant el Departament d'Interior, s’ha dirigit una carta a totes les comissaries de Mossos d'Esquadra. D’altra banda, Empresa i Ocupació n’ha publicat informació al seu butlletí i també ha editat un díptic informatiu dirigit a les empreses de Catalunya. Així com també se n’han fet ressò el web, xarxes socials i butlletins propis del Departament de Benestar Social i Família. Aquest departament també ha fet arribar a ajuntaments i consells comarcals el llibret de lectura fàcil sobre la Llei, elaborat conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona, i ha organitzat diverses jornades informatives en consistoris catalans.
 
Per últim, la Generalitat està duent a terme una campanya en diversos mitjans de comunicació (televisió, ràdio i premsa escrita) per informar i donar a conèixer el contingut de la Llei a la ciutadania, ja que la mateixa Llei estableix que se n’ha de fer difusió.
 
Consultes sobre la normativa i denúncies
 
En aquest primer any, el 012 ha atès i donat resposta a les trucades d’informació generalista sobre denúncies de fets contra les persones LGTBI i sobre el contingut de la Llei. En cas de tractar-se d’una emergència, el protocol estableix que la trucada sigui derivada al telèfon 112. Si es requereix informació especialitzada, es transfereix a la línia que la Secretaria de Família ha habilitat per donar atenció especialitzada a les trucades sobre fets discriminatoris contra aquest col·lectiu. En aquest sentit, l’Àrea per a la Igualtat de Tracte i no Discriminació de Persones LGBTI ha atès 35 consultes referents a la Llei, 10 de les quals sol·licitaven informació sobre els continguts de la norma i 25 comunicaven situacions personals patides per persones del col·lectiu LGBTI (conèixer drets, serveis...). 10 consultes han estat derivades a serveis d’entitats, 8 a altres serveis de l’administració i 17 han estat resoltes pel Servei d’atenció integral.
 
Un dels aspectes novedosos de la Llei rau en l'àmbit de la tramitació de les denúncies. És per això que s'ha creat una bústia de contacte i un formulari per facilitar el procés de presentació. Des de l’oficina virtual de tràmits es poden cursar denúncies administratives. Tant les denúncies, com les queixes i suggeriments són atesos amb immediatesa pels professionals de l’Àrea LGBTI de la Secretaria de Família, que dóna suport i acompanyament en tot el que la persona afectada necessiti.
 
Des de l’aprovació de la Llei ara fa un any, la Secretaria de Família del Departament ha registrat 28 denúncies. 11 d’aquestes denúncies són per possibles delictes o faltes, 1 possible infracció laboral i 16 possibles infraccions administratives.
 
Pel que fa a les 11 denúncies de possibles delictes o faltes:
  • 6 es troben en procés d’investigació per Fiscalia.
  • 1 ha estat arxivada per no poder identificar l’infractor.
  • 1 ha estat arxivada per no existir el presumpte delicte.
  • 1 està sent judicialitzada per delicte.
  • 2 pendents de resposta de la Fiscalia.
 
Sobre les 16 denúncies de possibles infraccions administratives:
 
  • 11 diligències d’arxiu per no ser fets constitutius d’infracció tipificada a la Llei (6), no haver pogut constatar els fets denunciats (4) o estar fora de l’abast de la Generalitat de Catalunya (1).
  • 5 procediments administratius incoats i actualment en procés d’investigació.
 
Pel que fa a l’expedient de la possible infracció laboral, s’ha arxivat i derivat per ser tractat en via laboral.