El Departament de Territori i Sostenibilitat, en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, ha engegat diferents actuacions destinades a mostrar als ciutadans els beneficis de contribuir a gaudir d’un aire net i sense soroll a les grans aglomeracions urbanes.
És prou conegut que els vehicles emeten CO2, un gas que contribueix a accentuar el canvi climàtic, posant en perill els ecosistemes naturals de tot el planeta. Però és important tenir en compte que també emeten d’altres gasos i partícules contaminants, a més de soroll, que afecten la salut de les persones i el medi ambient. Reduir la contaminació atmosfèrica per òxids de nitrogen (NOx) i partícules fines (PM10) derivada del trànsit, i en especial del parc de vehicles dièsel, sobretot a les ciutats i aglomeracions urbanes, preocupa i ocupa l’administració atmosfèrica de Catalunya. Per això, coordina diverses actuacions on també hi participen el Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), l’Ajuntament de Barcelona, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i la Plataforma LIVE.
Mesuraments dels nivells de contaminació
Aquesta setmana han quedat instal·lades tres unitats mòbils per mesurar la contaminació atmosfèrica a diferents localitats catalanes: Mollerussa, Roda de Berà i Barcelona. En aquesta darrera ubicació, s’aprofitarà la celebració del Dia sense cotxes del proper dissabte, 17 d’octubre, en què quedarà tallada l’Avinguda Diagonal entre el Passeig de Gràcia i el Passeig de Sant Joan, per comparar els nivells que es detectin de NOx i PM10 respecte al d’un altre dissabte amb circulació habitual.
Activitat de sensibilització sobre la contaminació acústica
Al costat de la unitat mòbil de la Diagonal de Barcelona, situada al número 355, s’hi instal·larà dissabte un estand per realitzar l’activitat “Quin soroll fem”, de sensibilització ciutadana sobre les molèsties que genera l’excés de soroll ambiental a la ciutat. Dos educadors ambientals explicaran de quina manera ens pot arribar a afectar la contaminació acústica i quines són les mesures que contribueixen a disminuir-la. Hi haurà 12 sonòmetres a disposició de la ciutadania per experimentar com es quantifica el soroll amb aquests aparells. L’activitat està programada de 10 a 14.30 hores i de 15.30 a 20 hores.
Aquests dies s’han instal·lat allà mateix set equips que mesuraran els decibels abans, durant i després del tall de trànsit per comparar els nivells d’immissió acústica. Es realitzarà un informe tècnic d’exposició de resultats i conclusions.
Control dels fums negres dels vehicles
Del 13 al 18 d’octubre s’estan realitzant a Sant Adrià de Besòs controls de fums negres provinents de les emissions dels vehicles. L’objectiu és analitzar els contaminants que s’emeten a través dels tubs d’escapament, sobretot dels vehicles dièsel, i controlar que no superin els límits establerts. També s’aprofita per sensibilitzar els ciutadans dels problemes derivats de la contaminació atmosfèrica. La campanya de control, que es realitza periòdicament en diferents localitats, permet detectar els vehicles més contaminants que circulen per l’àmbit metropolità.
Participació a la fira Expoelectric
El Departament de Territori i Sostenibilitat, com a membre de la Plataforma LIVE, serà present aquest cap de setmana a l‘Expoelectric. S’hi difondran actuacions com la gratuïtat en els peatges de la Generalitat per als turismes elèctrics, les subvencions a taxis elèctrics a l’àrea de Barcelona o la vigilància de la qualitat de l’aire i la seva relació amb la salut i la qualitat de vida dels ciutadans. També s’hi exposarà el Nissan Leaf que condueix habitualment el personal de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, fruit de l’estratègia de compra verda de vehicles. Aquesta política de l’administració pública està estenent el model a diversos departaments, donant exemple de mobilitat sostenible.
Campanya “Amb el vehicle aturat, apaguem el motor”
Pretén informar de la importància d’apagar el motor quan el cotxe està aturat per disminuir la contaminació i el soroll. Aquesta campanya informa en quines circumstàncies s’ha d’apagar, proporciona dades significatives sobre l’estalvi de combustible, i explica quins són els principals contaminants que surten dels tubs d’escapament. També fomenta i potencia el sistema Start-Stop dels vehicles nous.
Campanya “+Transport públic -Contaminació”
És una campanya de sensibilització visual a través de la vinilació de dos tramvies del Trambesòs i del Trambaix, un ferrocarril de FGC i un bus de TMB. Agraeix els usuaris del transport públic que, amb la seva conducta, estan ajudant a millorar l’aire que respirem. Explica, a més, com conèixer els nivells de qualitat de l’aire a través de l’aplicació mòbil Aire.cat. La campanya s’ha realitzat amb la col·laboració de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Trambaix i Trambesòs i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
Projecte “Bicifeina: Aire més net, menys soroll”
El Bicifeina és una iniciativa per promoure els desplaçaments del domicili al lloc de treball en bicicleta. L’objectiu principal és induir un canvi d’hàbits en matèria de mobilitat urbana perquè els treballadors reemplacin el cotxe per la bici, que no produeix emissions ni contaminació acústica. Aquest projecte, que ja s’està duent a terme a diferents departaments de la Generalitat, compta amb la col·laboració del Bicicleta Club de Catalunya (BACC).
Totes aquestes mesures i actuacions s'emmarquen en el Pla Actuació per a la Millora de la Qualitat de l’Aire, horitzó 2020 (PAMQA) a 40 municipis de la conurbació de Barcelona que té com a objectiu assolir uns nivells de qualitat de l'aire d'acord amb la legislació europea pel que fa als contaminants òxids de nitrogen i partícules fines i garantir un aire net i sense soroll per a tots els ciutadans. En definitiva, treballar des de l'òptica ambiental per a unes ciutats saludables.
1