- El document actualitza l’elaborat el 2001 i situa les persones com a element central de la salut, amb els principis de llibertat i autonomia, d’igualtat i d’accés a la informació com a eixos vertebradors
- Recull prop d’un centenar de drets i obligacions distribuïts en deu àmbits i suposa un contracte social entre les persones i el sistema sanitari català
El Departament de Salut i el Servei Català de la Salut (CatSalut) ja han començat a fer difusió de la nova Carta de drets i deures de la ciutadania en relació amb la salut i l’atenció sanitària, un document que situa les persones com a element central de la salut, amb els principis de llibertat i autonomia, d’igualtat i d’accés a la informació com a eixos vertebradors. A grans trets, la carta suposa un contracte social entre les persones i el sistema sanitari, ja que defineix què esperen les persones d’ell i com aquestes es comprometen com a agents actius del model.
En aquest sentit, el document recull prop d’un centenar de drets i deures estructurats en 10 grans àmbits: equitat i no-discriminació de les persones; protecció i promoció de la salut i prevenció de la malaltia; accés al sistema sanitari; intimitat i confidencialitat; autonomia i presa de decisions; informació sanitària, documentació clínica i tecnologies de la informació i la comunicació; qualitat i seguretat del sistema; constitució genètica de la persona; investigació i experimentació i participació.
Entre les principals innovacions de la nova carta destaquen el dret a rebre educació en salut, a obtenir informació sobre temps d’espera en atenció sanitària, a planificar les decisions anticipades, a tenir seguretat de les dades relatives a la salut i a rebre una atenció que garanteixi la continuïtat assistencial, entre d’altres. Pel que fa als deures, se subratllen els d’evitar riscos per a la salut d’altres persones derivats de la falta d’adopció de mesures preventives individuals, de fer un ús responsable de les noves tecnologies en relació amb la salut i el sistema sanitari i el d’informar del compliment o no del tractament proposat. Aquests drets i deures són aplicables a tots els serveis sanitaris, amb independència del seu nivell i de la seva titularitat jurídica.
Ampli consens dels participants
La nova Carta, que suposa una actualització de la darrera versió, va ser aprovada el juny passat pel Departament de Salut i el Govern en va prendre coneixement a l’agost. En aquests anys, la participació de les persones en la seva salut s’ha tornat més activa i, d’altra banda, s’han establert nous models d’interrelació en la societat del coneixement. Per tot plegat, s’havia evidenciat la necessitat d’actualitzar aquest document. El treball assolit és resultat d’un procés participatiu en què el Departament i el CatSalut van recollir i consensuar aportacions dels diversos sectors i col·lectius que representen la societat, els professionals, entitats proveïdores i usuaris del sistema –com ara el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya, l’ICS o el Consell Consultiu de Pacients de Catalunya- per adequar els drets i deures als canvis socials, als reptes tecnològics i biomèdics i als reptes ètics que plantegen aquests condicionants.
A més, la seva actualització respon a les actuacions contemplades al Pla de Salut 2011-2015 dirigides a donar un major enfocament cap els pacients i les famílies, sustentant un nou model d’atenció que posa als ciutadans en el centre del sistema sanitari. A més, el Pla de Salut 2016-2020 ha d’incloure una línea estratègica que asseguri el desplegament, ús i difusió de la carta.
1